Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Diagnostika dospělých (APS300035)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APS300035 - Diagnostika dospělých, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Seznámení studentů s problematikou diagnostiky dospělých.

Sylabus

Klinické vyšetřovaní metody. Diagnostika schopností. Diagnostika osobnosti - dotazníkové metody, posuzovací škály. Projektivní metody. Počítačové možnosti v psychodiagnostice. Neuropsychologické metody. Diagnostická rozvaha - záměr, volba metod a postupu, průběh vyšetření.

Literatura

ZÁKLADNÍ A DOPORUČENÁ LITERATURAKyriánová H., Assesment centrum v současné personální praxi. Testcentrum, Praha 2003.Manuály vybraných psychodiagnostických metod.Stančák, A.: Klinická psychodiagnostika dospelých. Pschoprof, Nové Zámky 1996.Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Testcentrum, Praha, 2001.Svoboda, M.(ed), Humpolíček, P., Šnorel, V. Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál 2013, ev starší vydání 1999.Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001.Šípek, J.: Projektivní metody. ISV nakladatelství, Praha 2000.Weiss, P.: Sexuální deviace - klasifikace, diagnostika a terapie. Portál, Praha 2002. 

Požadavky

POŽADAVKY NA ZKOUŠKU Z PŘEDMĚTUDIAGNOSTIKA DOSPĚLÝCH  Podmínkou k ústní zkoušce je atestace z předmětu "Teorie psychodiagnostiky a psychometrie"; vypracování a včasné odevzdání "Kazuistiky". 1. Teorie psychodiagnostiky a psychometrie Cíl: Naučit studenty hodnotit psychologické testy a patřičně zacházet s jejich manuály. V rámci rozvoje této schopnosti je třeba, aby dokázal každý student vytvořit a prověřit vlastní psychologický test či diagnostický postup. Studenti se budou učit, jak na konkrétní zadání reagovat vhodnou volbou diagnostických nástrojů a volbou strategie diagnostického vyšetření. Vedle testů budou studenti seznámeni s tím, jakým způsobem lze diagnosticky využít rozhovor, pozorování a analýzu stop a výsledků činnosti. Pozornost bude věnována rovněž tomu, jak prověřovat a integrovat data do výsledné psychologické zprávy. Sylabus: Výhody a rizika psychodiagnostiky, Klinické a psychometrické přístupy k psychodiagnostice, Norma a normalita, Norma populační, norma kriteriální a další typy norem, Proměnné v psychodiagnostice, jejich operacionalizace a škálování, Metody sběru dat v psychodiagnostice, Validita a reliabilita psychodiagnostických metod, Cíl a strategie psychodiagnostického vyšetření, Struktura a typy psychodiagnostických zpráv, Symptom - syndrom - diagnóza, Psychodiagnostický rozhovor a typy otázek, Analýza stop a výsledků činnosti v psychodiagnostice, Pozorování v psychodiagnostice, Assessment centra a development centra, Psychologické testy - jejich typy, výhody a nevýhody, Senzitivita a specifita testů, Vytváření norem, Odhady reliability, Položková analýza, Typy validit a validizační studie, Testové baterie a integrace dat, Faktorová analýza v psychodiagnostice, Manuál psychologického testu, Evaluace testů a psychodiagnostických metod, Současné trendy v psychodiagnostice, Etické standardy testování.Na základě anotace tohoto předmětu předpokládáme, že studenti přistupující ke zkoušce z "Diagnostiky dospělých" ovládají, teoreticky i prakticky, uvedené tématické okruhy.2. Vypracování kazuistiky (upřesněno taktéž v rámci výuky a konzultací) ·        Výběr zakázky a klienta·        Základní demografické údaje o klientovi, případně anamnéza·        Formulace zakázky·        Pojmenování psychických fénoménů či psychologických celků (schopnosti, vlastnosti, dovednosti…stavy, procesy, vývoj…), které chceme mapovat a zjišťovat·        Operacionalizace proměnných·        Jaké byly využity psychodiagnostické ("psychognostické" J) metody a proč?·        Klinické a testové metody·        Administrace a jejich vyhodnocení (přílohy - vyhodnocovací archy, kvalitativní rozbory, výstupy z počítačového zpracování metod)·        Závěry z vyšetření, případně další diagnostický záměr, diskuse·        Doporučení pro praxi (intervence, terapie…) Okruhy ke zkoušce z předmětu diagnostika dopělýchA) klinické vyšetřovací metody Přehled klinických vyšetřovacích metod - jejich význam a zařazení dopsychologického vyšetřeníRozhovor - vlastnosti rozhovoru jako klinické vyšetřovací metody ve srovnání sběžným rozhovorem; fáze rozhovoru (otevírání, udržování, uzavírání); typy rozhovoru(příklady použití); techniky vedení rozhovoru (několik příkladů); organizace (prostor,čas apod.); zvláštnosti rozhovoru u různépopulace/ klientely (muži, ženy, starší, mladší, ev. děti, cizinci apod.); aktivnínaslouchání jako specifická metoda v rozhovoru; práce s hlasem; typy otázek vrozhovoru (příklady)Pozorování - typy (volné, systematické,zúčastněné, nezúčastněné); Vernonovoschema pro pozorování (ev. podobné postupy); druhy dat z pozorování, jejich záznama uchováváváníAnamnéza - typy/druhy;Analýza spontánních produktů - příklady a význam B) Projektivní metody Vysvětlení principu projekce - užší (původní psychoanalytucké) a širší chápáníProjekceDělení projektivních metod - a příkladyRorschachova metoda - okolnosti vzniku, zhruba doba vydání testu ROR; podobatestu (počet tabulí a jejich character); oblast užití; výhody i nevýhody používání ROR;postup prezentace ROR; základní dimenze signování protokolu; základnícharakteristiky Exnerova přístupu; trendy ve vývoji práce s RORPříklady metod příbuzných k ROR - ZTT apod.Tematicko apercepční test - okolnosti vzniku, zhruba doba vydání testo TAT; podobatestu (počet tabulí a jejich character); oblast užití; výhody i nevýhody používání TAT;postup prezentace TAT; původní způsob vyhodnocování (jen základní myšlenky);trendy ve vývoji práce s TAT Příklady metod příbuzných k TAT -Kresebné testy - přehled nejúžívanějších (a jména autorů těch nejdůležitějších),jejich charakteristika, oblast užití; způsob a etika práce práce s kresebnými testy;výhody a rizikaRosenzweigův obrázkový frustrační test - vznik a podoba testu, princip frustrace a reakce na ni, směr a typ agrese, možnosti užití, dostupné verze a trendy ve vývojiPříklady dalších projektivních metod - základní informace o Szondiho diagnosticepudů; Wagnerův Test ruky; Test světa; příklady barvových testů C) dotazníkové metodyDotazníkové metody obecně - základní charakteristika, výhody a nevýhody jejich užití, psychometrické kvality, postupy na zvyšování validity dotazníkových metod, základní děleníMMPI - podrobně, základní klinické a validizační škály - vyjmenovat, umět popsat, způsob a postup interpretace, Welshův kód (co to je, není potřeba přesně interpretovat), základní konfigurace škál, skóryEysenckovy dotazníky - základní charakteristika, popsat škályCattelovy dotazníky 16 PF a CAQ - není potřeba znát úplně všechny škály, ale základní charakteristika obou metod, podobnosti a rozdíly, jejich užitíNEO-inventáře - Big 5 a NEO-PI-R - umět všech 5 základních škál, charakteristika metod, jejich užitíICL - charakteristika metody, její užití, základní osy, možné způsoby vyhodnocení a práce s metodouLMI a BIP - charakteristika, typy škál, které obsahují, užitíPříklad a stručný popis:testy hodnotzjišťování depresivních symptomů (BDI-II)zjišťování úzkostných symptomů (např. KSAT, MAS, STAI)kvality života, životní spokojenosti, smysluplnosti (Dotazník životní spokojenosti, ESK, Logotest)Objektivní testy osobnosti - charakteristika, příklady (přednáška VTS) D) výkonové metodyTesty inteligence (jednodimenzionální a komplexní)Kohsovy kostkyD 48 DominoRavenovy progresivní maticeC.F.2ATIPBOMATVMTTest struktury inteligence I-S-T 2000 RWAIS - R, WAIS -IIITesty pamětiLGT - IIIWMS - IIIŠkála aktuální pamětiTesty kreativityTorranceho testKreatosWartegův testTesty parciálních a kombinovaných schopnostíBourdonův testd2Číselný čtverecStroopův testNázorové řadyČíselné řadySčítací zkouškaTvarový skládací testTest čtvercůTest koncentrace pozornostiS - testDRČTDS - Test diferenciace schopnostíTesty tecnických schopnostíLoeweho pyramidaSoeweho kostkaTesty organicityVizuální retenční test BentonůvBender - Geštalt testGrassiho test organicityTest kognitivního odhaduDiagnostika kognitivních a exekutivních funkcíTest cestyHanoiská věžWisconsinský test třídění karet E) psychiatrické posuzovací škályMADRS (Montgomery-Åsberg Depression Rating Scale)BDI (Beck Depression Inventrory) F) počítačová diagnostikaHTS - Hogrefe TestSystem 4.0 LMIBIPGPOPVTS - Vienna Test SystémTesty schopnostíObjektivní testy osobnostiAdaptivní forma testováníDiarosWin (SPARO)G) Assesment centrum v současné personální praxiMetody D) - F)U všech znát stručně PopisZpůsob administrace a vyhodnoceníÚčel a způsob využití v praxiJejich vzájemné porovnáníJejich výhody a nevýhodyPřípadně vlastní kritické poznámky (v obou směrech) J)  Využít vlastní zkušenost a diagnostickou rozvahuPodrobně znát tyto metody:Ravenovy progresívní matice, WAIS - III, I-S-TWMS - III, d2,Vizuální retenční test BentonůvMADRS, BDIGPOP          

Garant

PhDr. Mgr. Markéta Niederlová, Ph.D.prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D.PhDr. Mgr. Katarína Loneková, Ph.D.