Předmět Psychologické aspekty specifických poruch učení a chování (APS300110)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APS300110 - Psychologické aspekty specifických poruch učení a chování, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit s historií a aktuálním pojetím specifických poruch učení a chování - v současnosti dvou nejrozšířenějších poruch u dětí.Získané znalosti: student umí odlišit diagnostická kritéria pro jednotlivé specifické poruchy učení (i chování), rozumí změnám ve vývoji výkladů těchto poruch, umí vyjmenovat nejběžnější používané diagnostické nástroje; rozumí používaným postupům intervence; zná přístupy školského systému k těmto žákům.Získané dovednosti: student dokáže naplánovat diagnostický i intervenční proces u jedince s edukačními problémy, umí vysvětlit jednotlivá úskalí ve školské péči o tyto žáky.
Sylabus
Historie specifických poruch učení a chováníSoučasné pojetí SPUaCHMedicínský přístupKategoriální a nekategoriální pojetíDiagnostikaSegregace vs integrace (inkluze)IntervenceIndividuální vzdělávací program
Literatura
Povinná:Mertin, V. Současný pohled na specifické poruchy učení I. Moderní vyučování, 1999, roč. 5, č. 5, str.10-11.Mertin, V. Současný pohled na specifické poruchy učení II. Moderní vyučování, 1999, roč. 5, č. 6, str.8-9.Mertin, V. Současný pohled na specifické poruchy učení III. Moderní vyučování, 1999, roč. 5, č. 7, str.8-9.Mertin, V. Současný pohled na specifické poruchy učení IV. Moderní vyučování, 1999, roč. 5, č. 8, str. 10-11.Mertin, V. Současný pohled na specifické poruchy učení V. Moderní vyučování, 1999, roč. 5, č. 9, str.10-11.Mertin, V. Současný pohled na specifické poruchy učení VI. Moderní vyučování, 1999, roč. 5, č. 10, str. 10-11.Mertin, V. Současný pohled na specifické poruchy učení VII. Moderní vyučování, 2000, roč. 6, č. 1, str.8-9.Mertin, V. Současný pohled na specifické poruchy učení VIII. Moderní vyučování,2000, roč. 6, č. 2, s. 8-9.Mertin, V. Současný pohled na specifické poruchy učení IX. Moderní vyučování, 2000, roč. 6, č. 3, s. 8-9.Mertin, V. Současný pohled na specifické poruchy učení X. Moderní vyučování, 2000, roč. 6, č. 4, s. 8-9.Train, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997.Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. Doporučená:Mertin, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál 1995.Mertin, V. Fonologický model poruch čtení. In I. Gillernová, V. Mertin (Eds.). Psychologické problémy člověka v měnícím se světě I. Praha: Karolinum, 2001, str. 165-174.Mertin, V. Rozdíl mezi IQ a ČQ jako jedno z kritérií diagnózy dyslexie. Výchovné poradenství, 2002, 31, str. 9-12.Mertin, V. Opravdu objevil Heveroch dyslexii? Pedagogika, 2003, LIII, č.1, str.67-71.Mertin, V. Přínos rodiny k rozvoji čtenářských dovedností u dětí. In Šulová, L., Zaouche-Gaudron, Ch. (Eds.). Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003, str. 305 - 320.
Požadavky
Vypracování minimálně 5 dílčích úkolů tvořících portfolio studenta.
Garant
PhDr. Václav Mertin
Vyučující
PhDr. Václav Mertin