Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Neuropsychologická diagnostika kognitivních poruch dospělých (APS300292)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APS300292 - Neuropsychologická diagnostika kognitivních poruch dospělých, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Student se seznámí se základními principy neuropsychologické diagnostiky pacientů s kognitivním postižením.Student dokáže vyjmenovat nejčastější druhy kognitivních poruch, jejich možnou etiologii a jejich neuropsychologickou manifestaci.Student používá (administruje i analyzuje výsledky) vybrané neuropsychologické testy, které jsou součástí neuropsychologické baterie Kognitivního centra 2.LF UK a FN Motol.

Sylabus

Kvalitní neuropsychologická diagnostika je stále častějším požadavkem ze strany společnosti na práci klinických psychologů. Její zásady mohou významně obohatit i jiné psychologické směry, neuropsychologická diagnostika je úzce propojena s obecnou psychologií, psychologií osobností, psychometrií, pedagogickou psychologií apod. Hlavní roli při neuropsychologické diagnostice hraje detailní analýza případného kognitivního deficitu. Neuropsychologie přináší nové paradigma hodnocení kognitivního deficitu, nespokojuje se s hodnocením inteligence, ale analyzuje kognitivní výkonnost pacientů mnohem podrobněji a zároveň v přímém vztahu s funkčností mozku a jeho různých oblastí. Neuropsychologický přístup významně obohacuje diferenciální diagnostiku mnoha onemocnění, zejména v oblasti demencí a jejich případné etiologie. Své místo ovšem má i v analýze kognitivních poruch u onemocnění jako jsou například poruchy schizofrenního okruhu, afektivní poruchy (deprese aj.).Centrum kognitivní neurologie neurologické kliniky 2. LF UK a FN Motol se zabývá komplexni diagnostikou a léčbou pacientů s kognitivními poruchami od časného stadia. V centru zájmu jsou především pacienti s neurodegenerativními onemocněními, zejména Alzheimerovou chorobou a to již od počátečních stadií projevu nemoci. Zaměřuje se ovšem i na další typy kognitivních poruch, jako jsou mírná kognitivní porucha, vaskulární demence, frontotemporální demence, demence s Lewyho tělísky apod. Součástí komplexní diagnostiky je kromě zobrazovacích metod , genetických vyšetření apod. i komplexní neuropsychologická diagnostika. V rámci dal& scaron;í péče o pacienty centra probíhá na pracovišti i neuropsychologická rehabilitace a terapie.V rámci výběrového předmětu budou mít studenti ojedinělou možnost seznámit se s prací jednoho z nejvýznamnějších pracovišť v ČR pro diagnostiku a léčbu neurodegenerativních onemocnění a zároveň získají praktické zkušenosti s neuropsychologickou diagnostikou pacientů centra.Teoretická část (celkem 20 hodin):  V rámci předmětu absolvují studenti 8 teoretických seminářů: 1. Úvod - kognitivní postižení v dospělosti a ve stáří - rozdíl mezi přirozeným stárnutím a stárnutím patologickým; definice benigního stařeckého zapomínání; mírně kognitivní poruchy; demence, diferenciální diagnostika jednotlivých klinických kategorií, základy neuroanatomie mozku v souvislosti s funkčním postižením kognice u neurodegenerativních postižení i u dalších etiologie kognitivních poruch.2. Charakteristika nejčastějších demencí - Demence u Alzheimerovy choroby.frontotemporálni demence; demence s Lewyho tělísky; vaskulární demence. Další vybrané příčiny kognitivního deficitu ve stáří (demence u extrapyramidálních onemocnění, deprese aj.)3. Podoba a význam neuropsychologického vyšetření pro diferenciální diagnostiku či posouzení kognitivního deficitu u různých diagnostických jednotek. Struktura neuropsychologického vyšetření - neuropsychologické vyšetření paměti v diagnostice kognitivních poruch, postižení a vyšetření exekutivních; vizuokonstruktivnich; fatických a gnostických funkci, poruchy pozornosti aj.4. Seznámení se s nejčastěji užívanými neuropsychologickými metodami.a testy, podoba neuropsychologického vyšetření, klinické přístupy, testové baterie, mikroassesment, makroassesment aj. Neuropsychologická baterie kognitivního centra FN Motol - místo neuropsychologického vyšetření v systému diagnostiky pacientů s kognitivními poruchami. seznámení se s testy, analýza typických profilů jednotlivých diagnostických jednotek.5. Vyšetření specifických schopností a jejich diagnostický potenciál, vizuospaciální schopnosti, BVA (Blue Velvet Arena), vyšetření čichu.6. Příklady nejčastějších demencí; provedení a interpretace neuropsychologického vyšetření, porovnání výsledků neuropsychologického vyšetření s výsledky zobrazovacích metod a dalších pomocných vyšetření.7. Interpretace výsledků neuropsychologického vyšetření, komunikace mezi odbornostmi, interdisciplinární přístup8. Neuropsychologie u neurodegenerativních onemocnění, pohled do budoucnosti, výzkumné otázky a přehled probíhajících studií.Praktická část (volitelné):  Hospitace na neuropsychologickém vyšetření pacientů s kognitivní poruchou + účast na interpretaci výsledků vyšetření. Neuropsychologické vyšetření pacientů s kognitivní poruchou pod supervizí pracovníků centra. 

Literatura

Povinné: Hort J., Rusina R. a kol.: Paměť a její poruchy - paměť z hlediska neurovědního a klinického. Maxdorf, Praha, 2007Preiss M, Kučerová H (ed). Neuropsychologie v neurologii. Grada, 2006. Doporučené: Diamant, J.J., Vašina, L. Kapitoly z neuropsychologie. Brno: FF MU, 1998. Kulišťák, P. Neuropsychologie. Praha: Portál, 2003. Lurija, A.R. Základy neuropsychológie. Bratislava: SPN, 1982. Lezak, M.D., Howieson D.B., Loring, D.W. Neuropsychological Assessment. (4th Ed.). New York: Oxford University Press, 2004. 1029 s. Preiss M, Kučerová H. (ed) Neuropsychologie v psychiatrii. Grada, 2006.Spreen, O., Strauss, E. A compendium of neuropsychological tests. Administration, norms, and commentary. New York: Oxford University Press, 1991. 440 s.

Požadavky

Účast na teoretické části minimálně 80%, hospitace na neuropsychologickém vyšetření, neuropsychologické vyšetření pod supervizí, příprava kasuistiky, prostudování povinné literatury.* Forma atestace:Orientační písemný test + kasuistická konsultace nad výsledkem neuropsychologického vyšetření (2-3 strany)

Garant

prof. MUDr. Jakub Hort, Ph.D.MUDr. Martin Vyhnálek, Ph.D.Mgr. Tomáš Nikolai, PhD.

Vyučující

prof. MUDr. Jakub Hort, Ph.D.Mgr. Tomáš Nikolai, PhD.