Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývoj psychické odolnosti (APS300339)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APS300339 - Vývoj psychické odolnosti, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je zprostředkovat povědomost o dynamice vývoje psychické odolnosti. Jde zvláště o specifika jednotlivých vývojových období se zvláštním důrazem na dětství. Tyto znalosti je možné uplatnit při intervenci v případě zvýšené zátěže nebo v prevenci problémů způsobených zvýšenou zátěží. Získané znalosti: student dokáže vysvětlit základní pojmy týkající se psychické odolnosti a jejího vývoje; umí vyjmenovat základní teoretická východiska psychické odolnosti.Získané dovednosti: student umí aplikovat získané znalosti při intervenci v případě zvýšené zátěže nebo v prevenci problémů způsobených zvýšenou zátěží.

Sylabus

Na výuce se podílí Mgr Eliška Kodyšová. Představení základních teorií psychické odolnosti s důrazem na jejich potenciál vysvětlit vývojové otázky Výklad konceptu self-efficacy se zaměřením na vývojové otázky Prenatální faktory psychické odolnosti - rodičovská self-efficacy Porod a psychická odolnost matky u porodu Metody zjišťování psychické odolnosti - rodiče, děti Vývoj psychické odolnosti ve věku 0 - 3 roky Vývoj psychické odolnosti ve věku 3 - 6 let Vývoj psychické odolnosti ve věku 7-12 let Vývoj psychické odolnosti ve věku 12 až dospělost Psychická odolnost dospělých Psychická odolnost seniorů Shrnutí a opakování Skupinová diskuse s řešením modelových úkolů

Literatura

* Povinné:Hoskovcová, S.; Suchochlebová Ryntová, L. (2009). Výchova k psychické odolnosti dítěte : silní pro život. (218 s.) Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2206-1.Hoskovcová, S. (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. (159 s.) Praha: Grada.ISBN 80-247-1424-8.Kebza, V., (2008). Hlavní koncepce psychické odolnosti. Československá psychologie, 52(1), 1-19.Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. (102 s.) Praha: Grada.ISBN 978-80-247-2947-3.* Doporučené:Anthony, E.J., Cohler, B. (Eds.) (1987): The invulnerable child. Guilford Press, New YorkAntonovsky, A. (1985): Health, stress, and coping. Jossey-Bass Publishers, San FranciscoBandura, A. (1997): Self-efficacy. The excercise of Control. Freeman, New YorkBaumgartner, F. (2001): Zvládanie stresu - coping. in Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie II, str. 191-208. Grada, PrahaBowlby, J. (1979): The making and breaking of affectional bonds. Routledge, LondonBřicháček, V. (2003): Člověk si potřebuje vyzkoušet své síly. Psychologie dnes, č. 3, str. 12-13¨Bugental, D.B., Goodnow, J.J. (1998): Socialization Processes. in Damon, W., Eisenberg, N. (Eds.): Handbook of Child Psychology. Vol. 3. Social, Emotional, and Personality Development, 5. vydání, John Wiley, New York Compas, B.E. (1999): Getting specific About Coping: Effortful and Involuntary Responses to Stress in Development. in Lewis, M., Ramsay, D.: Soothing and Stres. str. 229-256, Lawrence Erlbaum, Mahwah NJČáp, J. (1990): Psychologie mnohostranného vývoje člověka. SPN, PrahaDamon, W. (1989): Die soziale Entwicklung des Kindes. Ein entwicklungspsychologisches Lehrbuch. Klett-Cotta, Stuttgart, angl orig. "Social and Personality Development", Norton and Comp., New York, 1983Edelstein, W. (1995): Krise der Jugend - Ohnmacht der Institutionen. in Edelstein, W.(Ed.): Entwicklungskrisen kompetent meistern. Der Beitrag der Selbstwirksamkeitstheorie von Albert Bandura zum pädagogischen Handeln. Asanger, HeidelbergErikson, E.H. (1993): Childhood and society. W.W. Norton and Comp., New York-London. česky (2002): Dětství a společnost. Argo, PrahaFlammer, A. (1995): Kontrolle, Sicherheit und Selbstwert in der menschlichen Entwicklung. in Edelstein, W.(Ed.): Entwicklungskrisen kompetent meistern. der Beitrag der Selbstwirksamkeitstheorie von Albert Bandura zum pädagogischen Handeln. Asanger, HeidelbergFrankovský, M. (2001): Stratégie správania v náročných životných situáciách. in Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie II, str. 191-208. Grada, PrahaHay, D.F., Nash, A. (2002): Social Development in Different Family Arrangements. in Smith, P.K., Hart, C.H. (Eds.): Blackwell Handbook of Childhood Social Development. Blackwell, Oxford, Malden, str. 238-262Hetherington, E.M. (1989): Coping with family transitions: Winners, losers, and survivors. Child development, 60, str. 1-14Hošek, V. (2001): Psychologie odolnosti. Karolinum, PrahaJanoušek, J.(1992): Sociálně kognitivní teorie Alberta Bandury. Československá psychologie 36/5, str. 385-398 (dostupné na http://web.ff.cuni.cz/~hosksaff/Janousek.pdf)Jennings, K.D. (1993): Mastery motivation and the formation of self-concept from infancy through early childhood. in Messer, D.J. (Ed.): Mastery motivation in early childhood. str. 36-54, Routledge, London, New York Jirásek, J. , Vančurová, E., Havlínová, M. (1990): Hrajeme si doopravdy. Avicenum, PrahaKlaus, M.H., Kennell, J.H. (1976): Mother-Infant Bonding. Mosby, St. LuisKobasa, S.C. (1979): Stressful life events and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37, str.1-11Kotásková J. (1987): Socializace a morální vývoj dítěte. Academia, PrahaKřivohlavý, J. (2001): Psychologie zdraví. Portál, PrahaKunztag. L. (1998): Traumatisierte Vorschulkinder. Junfermann, PaderbornLangmeier, J., Krejčířová, D. (1998): Vývojová psychologie. Grada Publishing, PrahaMarks, J. (1979): The development of normal fear: A review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 28, 667-697Masten, A.S., Coatsworth, J.D. (1998): The development of competence in favorable and unfavorable environments. Lessons from research on successful children. American psychologist, Vol. 53, str. 205-220Matějček, Z. (1999): Co, kdy a jak ve výchově dětí.. Portál, Praha Matějček, Z. (2003): O základních psychických potřebách. Psychologie dnes, č. 3, str. 6-7Perras-Emmer B., Atzinger Y. (2002): Selbstbewusstsein im Kinderalltag als ganzeitliche Basis für Prävention und Möglichkeiten der Förderung im Kindergarten. staženo 12.1.2002 z http://www.kindergartenpaedagogik.de/426.htmlPierce, G.R., Sarason, I.G., Sarason, B.R. (1991): General and relationship-based perceptions of social support. Journal of Personality an Social Psychology, 61, 6, 1028-1039Poledňáková, I., Rajmic, P.: Dětská úzkost - analýza vybraných aspektů u osmiletých dětí. in Smékal, V., Macek, P. (Eds.): Utváření a vývoj osobnosti. Psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Barrister and Principal, BrnoPomerantz, E.M., Altermatt, E.R. (1999): Considering the Role of Development in Self-Regulation. in Wyer, R.S. (Ed.): Perspectives on Behavioral Self-Regulation. Advances in Social Cognition, Vol. 12, Lawrence Erlabum, Mahwah, New JerseyRogoff, B. (1993). Children's guided participation and participatory appropriation in sociocultural activity. In R.H. Wozniak & K.W. Fischer (Eds.): Development in context: Acting and thinking in specific environments (str. 121-153). Hillsdale, NJ: Erlbaum.Rotter, J. B (1966): Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80, 609Sameroff, A.J., Seifer, R., Bartko, W.T. (1997): Environmental perspectives on adaptation during childhood and adolescence. in Luthar, S.S., Burack, J.A., Cicchetti, D., Weisz, J.R. (Eds.): Developmental psychopathology. Perspectives on adjustemnt, risk, and disorder. (str. 507-526). Cambridge University Press, Cambridge Seligman, M.E.P. (1999): Kinder brauchen Optimismus. Rowohlt, Reinbek bei Hamburg; anglický orig. The Optimistic Child (1995)Scheier, M.F., Carver, C.S. (1985): Optimism, coping, and health. Assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology, 4, s. 219-247Scheithauer, H., Petermann, F., Niebank, K. (2002): Frühkindliche Risiko- und Schutzbedingungen: Der familiäre Kontext aus Entwicklungspsychopathologischer Sicht. in Rollet, B., Werneck H. (Eds.): Klinische Entwicklungspsychologie der Familie. Hogrefe, Göttingen, str. 69-88Schubert, E., Strick, R. (1996): Spielzeugfreier Kindergarten - ein Projekt zur Suchtprävention mit Kindern und für Kinder. Aktion Jugendschutz. München, Landesarbeitsstelle Bayern e.V. také na <http://www.spielzeugfreierkindergarten.de/> (20.10.2003)Schwarzer, R. (1995): Entwicklungskrisen durch Selbstregulation meistern. in Edelstein, W.(Ed.): Entwicklungskrisen kompetent meistern. Der Beitrag der Selbstwirksamkeitstheorie von Albert Bandura zum pädagogischen Handeln. Asanger, HeidelbergSkinner, E.A. (1986): The origins of young childrens perceived control. Mother contigent and sensitive behavior. International Journal of Behavior Development, 9, 359-382Smékal, V. (2002): Vývoj osobnosti dítěte. in Smékal, V., Macek, P. (Eds.): Utváření a vývoj osobnosti. Psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Barrister and Principal, BrnoSmékal, V. Širůček, J. (2002): Temperament v raném dětství. in Smékal, V., Macek, P. (Eds.): Utváření a vývoj osobnosti. Psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Barrister and Principal, BrnoŠirůček, J. (2002): Evropská longitudinální studie těhotenství a dětství. in Smékal, V., Macek, P. (Eds.): Utváření a vývoj osobnosti. Psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Barrister and Principal, BrnoŠulová, L. (2003): Význam raných interakcí pro další vývoj dítěte. Habilitační práce, Univerzita Karlova, Praha Urbánek, T., Čermák, I. (1997): Vliv self-efficacy na agresi a depresi u dětí. Československá psychologie, 41, 3, s. 193-199Výrost, J., Baumgartner, F. (2001): Sociálna opora a osamelosť. in Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie II, str. 113-126. Grada, PrahaWerneck, H., Rollett, B. (2002): Temperamententwicklung. in Rollet, B., Werneck H. (Eds.): Klinische Entwicklungspsychologie der Familie. Hogrefe, Göttingen; str.98-112Werner, E. E. (1997): Resilience in development. in Junn e. N. (Ed.) : Child Growth and Development 96/97. Guilford, Dushkin Publishing Group/Brown & Benchmark Publ. Article 39

Požadavky

Student/ka v průběhu semestru odreferuje krátce (5 min - 2 NS shrnutí písemně ) shrnutí zajímavého výzkumu nebo kazuistiky ve vztahu k tématu vývoje psychické odolnosti. V závěru kurzu proběhne atestace písemně. Student dostane popis určité osoby a její situace. Popíše návrh intervence na základě získaných a přečtených poznatků.

Garant

PhDr. Mgr. Simona Horáková Hoskovcová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Mgr. Simona Horáková Hoskovcová, Ph.D.