Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Náboženství starých Seveřanů II (ARL100257)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ARL100257 - Náboženství starých Seveřanů II, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

SYLABUS:ZIMNÍ SEMESTR1. Kulturně-historický přehled: geografické vymezení, prehistorie, historický kontext, stěhování národů, doba vikinská, zrod monarchií v pevninské Skandinávii, specialita Islandu, christianizace, zápis památek, sousední kultury, dějinné mezníky2. Interakce s okolními kulturami, svědectví antických autorů, raně středověkých kronikářů.3. Povaha pramenů ke studiu, archeologické nálezy materiální kultury, piktografické dokumenty, epigrafický materiál - runové nápisy, literární písemné prameny. Přehled primárních pramenů z hlediska typu, žánru, historické epochy a provenience; jejich dochování, limity a jejich zhodnocení.4. Základní charakteristiky, sakrální terminologie, specifické kulturní instituce, základní typy posvátných reprezentací. Numinozita řeči, slov a znaků.5. Kosmogonické mýty a koncepty. Anthropogonie. Sociogonie.6. Óðinn7. Þórr8. Loki & Heimdallr9. Vanové, Freyr & Freyja10. Ostatní božstva.11. Eschatologické představy. RagnarökLETNÍ SEMESTR12. Iniciace a liminalita: Inciační rituály, charakterizace, typologie, pojetí tématu v dílech vybraných antropologů, strukturalistů a psychologů. Iniciační struktura v narativu a teorie nedoloženého rituálu. Männerbünde u Germánů, rituální společenství, přísežné bratrství, iniciace válečníka, básníka a hrdiny.13. Posvátný prostor, hof, hörgr, vylískování, ohraničování okrsku.14. Posvátný čas, svátky, individuální zaslíbení, přísahy, závazky, záruky, síla slova.15. Sakrální osoby - vědmy, kultičtí mluvčí, králové, kněží. Věštění a prorokování.16. Heroické legendy: Sigurd a Völsungovský cyklus: vztah k eddickým písním, Píseň o Nibelunzích, vlčí podoba a život v divočině jako liminální fáze, archetyp drakobijce, iniciace krví a medovinou, zkouška ohněm, záměna mezi hrdinou a jeho druhem, zdvojení hrdinů a hrdinek, jungiánská interpretace. Hervör a Tyrfingovský cyklus: vztah k eddickým písním, inverze a transvestitismus jako projevy liminální fáze, mohyla a živí mrtví jako Jiný svět, zkouška ohněm, zkouška hádankami, kenning a metafora.17. Heroické legendy: Völundr. Starkaðr. Hrólfr Kraki. Cesty do Jiných světů: staroseverská kosmologie, lokalizace a charakter Jiného světa, výpravy v Eddě, výpravy v ságách, povaha hranice, struktura cesty tam a zase zpátky, vydobytá hodnota.18. Christianizace.19. Osud staré tradice v období po christianizaci: folklorizace, démonizace, euhemerizace. Pozdní svědectví a raně novověký folklór.20. Druhá míza v období Romantismu a národních obrození, Wagner a spol. Třetí míza v postmoderní současnosti - Tolkien a literatura fantasy, Ásatrú a neopaganismus, viking metal a internetové kulty. 

Literatura

PŘEDEPSANÁ LITERATURAPRIMÁRNÍ PRAMENY V PŘEKLADECH (povinné pro zkoušku z kursu I i II)1. Edda, přel. Ladislav Heger, Praha 1962 (nebo nové vydání upravené Helenou Kadečkovou, Praha 2004).2. Edda a Sága o Ynglinzích, přel. Helena Kadečková, Praha 2003.3. Sága o Völsunzích, přel. Leopold Zatočil, Praha 1960.4. Sága o Hervaře, 1.sv: text, 2.sv: komentář, přel. a kom. Jan Kozák, Praha 2008 a 2009.SEKUNDÁRNÍ LITERATURA, vždy alespoň jednu z dané dvojice knih:5a. E. O. G. Turville-Petre: The Myth and Religion of the North, Westport 1975.5b. Jan de Vries, Altgermanische Religionsgeschichte II, Berlin 1937 (či 1970).(položka 5 je povinná pro zkoušku z kursu I.)6a. John Lindow: Murder and Vengeance Among the Gods: Baldr in Scandinavian Mythology, Helsinki 1997.6b. Hilda R. Ellis Davidson, Road to Hel: A Study of the Conception of the Dead in ON Literature, New York 1968.(položka 5 & 6 je povinná pro zkoušku z kursu II.)DOPLŇKOVÁ DOPORUČENÁ LITERATURA:Hilda R. Ellis Davidson: Roles of the Northern Goddess, London & NY 1998.Britt Mari Näsström: Freyja - The Great Goddess of the North, Lund 1995.Georges Dumézil: The Gods of the Ancient Northmen, Berkeley 1973.Georges Dumézil: From Myth to Fiction, The Saga of Hadingus, Chicago 1973.John McKinnell, Meeting the Other in Norse Myth and Legend, Cambridge: D. S. Brewer 2005.Rudolf Simek, Dictionary of Northern Mythology, přel. Angela Hall, Cambridge: D. S. Brewer 1993.Margaret Clunies Ross, Prolonged Echoes: Old Norse Myths in Medieval Northern Society, I: The Myths, Odense: Odense University Press 1994.Neil Price: The Viking Way: Religion and War in Late Iron Age Scandinavia, 

Požadavky

Přednáškový cyklus je koncipován jako dvousemestrový (v letním semestru bude navazovat kurs Náboženství starých Seveřanů II), zkoušku je ale samozřejmě možné složit i jen po absolvování zimního semestru. Je to však velmi nevýhodné, neboť naprostá většina z nemalého pensa předepsané literatury spadá právě do tohoto semestru. Doporučený postup je tedy složit zkoušku z obou kursů naráz v letním semestru. Navíc jedině tak získá student ucelený vhled do kulturně-náboženského světa staré Skandinávie.ATESTACEAbsolvování zkoušky předpokládá nastudování veškeré předepsané literatury, jejíž rozsah výrazně přesahuje objem odpřednášené látky. Samotná zkouška se skládá ze zodpovězení čtveřice otázek, vybraných tak, že každá otázka je z jiného ze čtyř obecných okruhů, čímž se přibližně vyváženě pokryje spektrum probrané látky. Čtvero okruhů je toto:1. Historický, geografický kontext, christianizace, literární prameny, archeologické nálezy, epigrafika2. Mýtus - vybrán je konkrétní mytický motiv, božská postava či narativ a student ji musí plnohodnotně představit, zapojit do kontextu ostatních mýtů a interpretovat3. Kult - vybráno je konkrétní téma z oblasti rituálů, obyčejů, svátků apod., úkolem je shrnout, co je o tématu známo, včlenit ho do kontextu, případně postihnout geneticko-komparativně či typologicko-komparativně obecnější souvislosti4. Heroické legendy, pozdější folklór a postmoderní revivalStudent si u každého okruhu vybírá vždy jednu ze dvojice nabídnutých otázek. Student má rovněž možnost jeden jím určený okruh vynechat, musí však místo něj nabídnout poctivě připravený výklad na specializované relevantní téma dle vlastního výběru.Kromě této čtveřice hlavních otázek může a nemusí dojít ke konkrétnímu doptávání na stěžejní detaily z povinné literatury.

Garant

Mgr. Jan Kozák