Předmět Metody sociální práce I (ASCK100094)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ASCK100094 - Metody sociální práce I, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Metody sociální práceSylabus předmětuPhDr. Olga Havránková Katedra SOCP, bakalářské studiumdotace: 1/2, závěrečná atestace ZkCíle kurzu poznatkové: posluchači se seznámí s případovou prací jako s jednou ze základních metod sociální práce a s vybranými zdroji metod soc. práce s jednotlivcem, seznámí se se zásadami komunikace s klienty (uživateli služeb) a s psychologickými aspekty této práce.Cíle podporující kompetence: posluchači se naučí pracovat s případem v jednotlivých fázích a krocích. Kurz "Metody sociální práce" uvádí posluchače do problematiky sociální práce s případem. Tento kurz nabízí teoretickou základnu případové práce a poskytuje terminologickou výbavu umožňující orientaci v dané oblasti. Pozornost je zaměřena rovněž prakticky, posluchači jsou seznamováni s různými podobami, modely i rámci sociální práce s jednotlivcem. Cílem tohoto kurzu je seznámit posluchače s teorií případové práce, zprostředkovat jim orientaci v terminologii, umožnit jim získat základní komunikační dovednosti, naučit je propojovat teorii s praxí. Přednášená problematika je členěna do 12 tématických okruhů, které současně představují okruhy otázek ke zkoušce. K přípravě ke zkoušce by měli posluchači využít nejen vlastních poznámek a zkušeností z přednášek i ze cvičení, ale potřebné penzum vědomostí čerpat studiem doporučené literatury.1. Případová práce. Zaměření na případ - jedince nebo rodinu. Teoretická a praktická báze případové práce. Hodnota jedince a jeho kapacity, hodnota jedinečnosti a sebeurčení. Osobní hranice. Splývání s klientem, obrana nepřístupností, asertivní vymezení vlastního prostoru, empatie. Nezahojená vnitřní zranění pracovníka a jejich možný vliv na vedení případu.2. Rozhovor jako základní metoda individuální práce.Komunikační prostor. Cirkulární interakce. Ericksonovské provázení a vedení v rozhovoru.Styly rozhovorů (poradenský, podpůrný, interpretační, přesvědčující, empatický). Řeč racionální, řeč emotivní.Komunikace s klientem. Aktivní naslouchání, komunikace verbální a neverbálníPráce s potřebami podle Alberta Pessa.Komunikační terapie. Patologické formy rodinné komunikace.Transakční trojúhelník vzájemné závislosti a trojúhelník autonomie v sociální práci.Principy rogersovského rozhovoru. Možnosti jejich využití v sociální práci, limity.8. Struktura případové práce (fáze - sociální studie, vyšetření, intervence a ukončení). Plánování práce s klientem (identifikace klienta, určení klientových potřeb, naplánování služeb nebo léčby, napojení klienta na adekvátní zdroje, monitorování případu).Dovednosti pomáhajícího pracovníka.Objasňování cíle spolupráce, vymezení rolí pracovníka a klienta, podpora klienta ve vyjadřování zpětné vazby. Postup od obecného k specifickému. Budování důvěry, práce s pocity, podpora klientovy síly, posilování klienta v oblasti tabu, sledování klientova zájmu, udržení pozornosti na proces změny.10. Řešení problémů v sociální případové práci. Problémy vyplývající z prostředí (sociologické), problémy interpersonální (zejména partnerské a rodinné), problémy intrapsychické (psychologické). Identifikace problému, práce se zakázkou, kontraktování spolupráce.11. Etické aspekty sociální práce. Role sociálního pracovníka. Dilemata. Mentální hygiena pomáhajícího pracovníka, sebereflexe, seberozvoj, prevence syndromu vyhoření. 12. Supervize v sociální práci. Formy a cíle supervize, význam supervize individuální, týmové, manažerské a projektové. Balintovské skupiny. Doporučená literatura
Garant
PhDr. Olga Havránková
Vyučující
PhDr. Olga Havránková