Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Internet a společnost (ASGV00404)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ASGV00404 - Internet a společnost, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Základním cílem kursu je prohloubit imaginaci a erudici relevantní pro další vlastní studium vztahu mezi společností a Internetem. Absolvent kursu by měl získat povědomí o výzkumu sociálních efektů Internetu a měl by být schopný těchto znalostí použít ve svém dalším profesním rozvoji. Sekundárním přínosem kursu je zlepšení se v prezentačních dovednostech, ve statistické analýze dat a ve vypracování odborného textu na zvolené téma.

Sylabus

Tématická struktura kursu: 7.10.    Představení a organizace kursu, diskuse; úvod: reálné a virtuální, vliv a efekty Internetu, Základní teoretický a empirický rámec zkoumání Internetu                      14.10.  Teorie informační společnosti21.10.  Digitální propast I: Geografická a sociální distribuce Internetu28.10.  Digitální propast II: Co a jak lidé dělají online?4.11.    Anotace studentů, diskuse Rámcová témata: 11.11.  Digitalizované dětství: identita, socializace, komunikace, generační rozdíly18.11.  Proměny sociálního života a vztahů mezi lidmi, SNS jako sociologické téma25.11.  Internet a svět masových médií: moc, informace a kultura2.12.    Soukromí, sebeodhalování a dohled9.12.    Politická angažovanost, protest, veřejnost a formální politika v době Internetu16.12.  Téma studentů, závěr kursu

Literatura

Další doporučená literatura: Všechny níže uvedené tituly jsou k dispozici u lektora nebo v knihovně sociologie FF UK. Bennet, S., K. Maton, L. Kervin. 2008. "The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence." British Journal of Educational 39 (5): 775-786.Blank, G., D. Groselj. 2014. "Dimensions of Internet Use: Amount, Variety, and Types." Information, Communication & Society 17 (4): 417-35Castells, M. 2000. The Information Age: Economy, Society and Culture; Volume I: The Rise of the Network Society. Oxford: Blackwell.Castells, M. 2001. Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford: Oxford University Press.Courage, M. L., et al. 2015. "Growing up multitasking: The costs and benefits for cognitive development." Developmental Review 35: 5-41.Lupač, P. 2013. "Užívání Internetu a sociabilita: Kořeny, vývoj a současnost výzkumu." Mediální Studia (3): 254-273.Rainie, L., Wellman, B. 2012. Networked: The New Social Operating System. Cambridge a London: MIT Press.van Deursen, A. J. A. M., J. A. G. M. van Dijk, O. Peters. 2011. "Rethinking Internet skills: The contribution of gender, age, education, Internet experience, and hours online to medium- and content-related Internet skills." Poetics 39: 125-144.van Dijk, J. A. G. M. 2005. The Deepening Divide: Inequality in the Information Society. Thousand Oaks: Sage.Webster, F. 2006. Theories of the Information Society, 3rd ed. London, New York: Routledge.World Internet Project (WIP). 2012. World Internet Project International Report 2012, Fourth edition. Los Angeles: USC Annenberg School Center for the Digital Future.             Doporučené empirické zdroje o Internetu ve společnosti:ČR: Český statistický úřad, Eurostat, Netmonitor, World Internet Project - the Czech republicUSA: Pew Internet and American Life Project, USC Annenberg School Center for the Digital FutureVelká Británie: Oxford Internet InstituteMezinárodní srovnání:  World Internet Project 

Požadavky

Předpoklady k atestaci:Atestace se skládá ze tří částí - vypracování a včasné zaslání anotace, prezentace na hodině a písemné práce k vybranému tématu.Anotace má předepsaný rozsah cca jedné normostrany (max. 3 normostrany), min. 1000 znaků. Anotace musí být doprovozena seznamem využité a plánované literatury. Anotace musí být odevzdány prostřednictvím moodle do 2. listopadu 2015.Písemná práce má povolený rozsah 6-15 normostran, použitou citační normou je APA. Práci lze zpracovat také jako práci empirickou, možné datové zdroje budou představeny na úvodní, informační hodině. Nejzazší termín pro odevzdání písemné práce je 31. května 2016. K získání atestace je potřebná účast alespoň 70 %. Komplikace s docházkou lze řešit individuálně pomocí zpracování position paperu na téma, na které student/ka chyběl/a. Očekává se aktivní pravidelná účast studentů a průběžná příprava formou práce na přípravě prezentace. Atestaci z tohoto kursu je možné skládat maximálně do 25. června 2016.Detaily atestace budou představeny na úvodní hodině ke kursu. 

Garant

Mgr. Petr Lupač, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Petr Lupač, Ph.D.