Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Jazykový seminář (ASP300054)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ASP300054 - Jazykový seminář, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Program semináře:Úvodní informace, zápis do semináře, požadavky k zápočtům, bibliografie. Témata písemných prací. Modalita výpovědi: oznamovací, tázací, volní, hodnotící. Intonační průběh konkrétních španělských výpovědí, úloha prostředků lexikálních. Rozbor konkrétních španělských výpovědí. Komunikativní funkce a komunikativní formy výpovědi. Otázka významu a smyslu výpovědi. Rozbor konkrétních španělských výpovědí. Aktuální členění výpovědi a jeho výrazové prostředky: členění komunikační, členění informační. Rozbor konkrétních španělských výpovědí v souvislém textu. Zobrazování větných struktur, zejména v přístupu generativním. Konfrontace zápisů závislostních (planimetrické zobrazení) a zápisů generativních (frázové ukazatele, závorkování). Rozbor konkrétních španělských vět s jednoduchou strukturou. Subjekt. Rozbor konkrétních španělských vět s důrazem na problémové struktury. Pronominální subjekt explicitní a implicitní, subjekt neurčitý, subjekt nulový. Verbální predikát. Rozbor konkrétních španělských vět s důrazem na problémové struktury. Otázka několikanásobného predikátu. Predikátory tranzitivní a intranzitivní, aktivní a pasivní, reflexivní a reciproční, personální a impersonální. Verbonominální predikát. Rozbor konkrétních španělských vět s důra-zem na problémové struktury. Problém rozlišení subjektu a nominálního predikátu. Otázka kongruence. Problematika sponových sloves. Otázka verbocirkumstantního predikátu. Přívlastek. Rozbor konkrétních španělských vět s důrazem na problémové struktury. Postavení shodného přívlastku. Postupně determinující přívlastky. Přívlastky v paralelní determinaci. Otázka substantivního přívlastku. Otázka komplexních lexií. Objekt. Rozbor konkrétních španělských vět s důrazem na problémové struktury. Objekt přímý, nepřímý, předložkový. Pronominální zdvojování objektu. Reflexivita objektová, modifikovaná a formální Příslovečné určení. Rozbor konkrétních španělských vět s důrazem na problémové struktury. Otázka hranic mezi příslovečným určením a předložkovým objektem. Problém interpretace příslovečných určení měrových a přirovnávacích. Doplněk. Rozbor konkrétních španělských vět s důrazem na problémové struktury. Přehled výrazových forem doplňku. Otázka nezbytnosti doplňku v závislostní syntaxi. Doplněk a příslovečné určení průvodních okolností. Zápočtový písemný test za zimní semestr. Polopredikační klauzule. Rozbor konkrétních španělských vět s důra-zem na problémové struktury. Otázka doplňkové intepretace polopredikačních klauzulí. Dvojí možná interpretace: převádění doplňků na příslovečná určení průvodních okolností a výsledku děje. Problematika hranic mezi galským doplňkem a volně připojeným přívlastkem. Adordinace. Rozbor konkrétních španělských vět s adordinovanými větnými členy. Otázka částic a komentorů. Souvětí souřadné. Rozbor konkrétních souřadných souvětí ze španělských textů. Otázka spojek a komentorů. Problém hranic mezi koordinací a subordinací. Vedlejší věty substantivní (podmětné, předmětné, přívlastkové, příslovečné, přísudkové). Rozbor konkrétních španělských souvětí. Vedlejší věty adjektivní (přívlastkové, přísudkové, doplňkové/příslovečné). Rozbor konkrétních španělských souvětí. Otázka relativ. Vedlejší věty adverbiální (místní, časové, způsobové [vlastní způsobové, vnějších okolností děje, konatele děje, zřetelové, výsledku děje]). Rozbor konkrétních španělských souvětí. Vedlejší věty adverbiální (měrové, přirovnávací, účinkové). Problém zobrazení závislosti, otázka odkazovacích slov. Rozbor konkrétních španělských souvětí. Syntaktické zvláštnosti běžně mluvené španělštiny. Rozbor konkrétních španělských výpovědí. Generativní zobrazování syntaktických struktur jednoduché věty (frázové ukazatele) ve srovnání s planimetrickým zobrazováním závislostním. Generativní ekvivalenty větných členů. Rozbor konkrétních španělských vět. Generativní a závislostní zobrazování polopredikačních klauzulí. Rozbor konkrétních španělských výpovědí. Nástin možností generativního zobrazování struktury souvětí. Souvětí souřadné a souvětí podřadné, adordinace mezi větami. Rozbor konkrétních španělských souvětí. Valenční přístup k závislostní syntaxi. Komplementy a suplementy. Větné vzorce základní a derivované. Rozbor konkrétních španělských výpovědí. Španělské metody zobrazování větných struktur podle Jesúse Tusóna a jeho následovníků. Funkčně strukturální metoda Ofelie Kovacci. Demonstrace na konkrétních španělských větách. Souhrnné opakování větněčlenských rozborů. Rozbor problémových struktur. Zápočtový písemný test za letní semestr.

Literatura

Základní příručkaZavadil, Bohumil - Čermák, Petr: Sintaxis del espanol actual. Praha: Karolinum 2008.Ostatní základní literatura:Gili y Gaya, Samuel: Curso superior de sintaxis espa?ola. México, Minerva 1943 (Barcelona, Spes 19609). Real Academia Espa?ola: Esbozo de una nueva gramática de la lengua espa?ola. Madrid, Espasa-Calpe 1973. (Tercera parte: Sintaxis). Alarcos Llorach, Emilio: Gramática de la lengua espa?ola. Madrid, Espasa-Calpe 1994. Alcina Franch, Juan ? Blecua, José Manuel: Gramática espa?ola. Barcelona, Ariel 1975 (19897). Partes 7-10. Spitzová, Eva: Sintaxis espa?ola. Skripta FF MU. Brno 1979, 19902. Hrbáček, Josef a kol.: Mluvnické rozbory a cvičení v češtině. Skripta FF UK. Praha, SPN 1987. Gutiérrez Araus, María Luz: Estructuras sintácticas del espa?ol actual. Madrid, SGEL 1978 (19893). Hernanz, María Llu?sa ? Brucart, José María: La sintaxis. (1. Principios teóricos. La oración simple). Barcelona, Editorial Crítica 1987. Doporučená literatura:Bosque, Ignacio ? Demonte, Violeta (Ed.): Gramática descriptiva de la lengua espa?ola, I-III. Madrid, Espasa Calpe 1999. Demonte, Violeta: Teoría sintáctica: de las estructuras a la rección. Madrid, Editorial Síntesis 1991 (Textos de Apoyo 7). Demonte, Violeta: Detrás de la palabra (Estudios de gramática del espa?ol). Madrid, Alianza Editorial 1991. Haegeman, Liliane: Introduction to Government and Binding Theory. Oxford UK ? Cambridge USA 1991 (19942). Hernández Alonso, César: Sintaxis espa?ola. Valladolid 1970 (19825). Hernández Alonso, César: Gramática funcional del espa?ol. Madrid, Gredos 1984 (19862). Kovacci, Ofelia: El comentario gramatical. Teoría y práctica. Madrid, Arco Libros I ? 1990, II ? 1992. Roca Pons, José: Introducción a la gramática, II. Barcelona, Vergara 1960. (La Habana, Edición Revolucionaria 1968, 1972. Reedición aumentada ? Barcelona, Teide 1970). Cap. VI: La oración y sus clases. Tesni?re, Lucien: Elementos de sintaxis estructural, I-II. Madrid, Gredos 1994. Tusón, Jesús: Teorías gramaticales y análisis sintáctico. Barcelona, Teide 1980 (19853). Grepl, Miroslav ? Karlík Petr: Skladba spisovné češtiny. Praha, SPN 1986. Grepl, Miroslav ? Karlík, Petr: Skladba češtiny. Olomouc, Votobia 1998. Hrbáček, Josef: Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. Praha, Trizonia 1994. Kolektiv autorů: Mluvnice češtiny, III. Skladba. Praha, Academia 1987. Kopečný, František: Základy české skladby. Praha, SPN 1958. Sgall, Petr a kol.: Úvod do syntaxe a sémantiky. Praha, Academia 1986. Šmilauer, Vladimír: Novočeská skladba. Praha, 1947 (SPN 19662). Šmilauer, Vladimír: Učebnice větného rozboru. Skripta FF UK. Praha, SPN 1958 (dotisk 1964).

Požadavky

Požadavky k atestacím: Podmínkou udělení zápočtu po 7. semestru je absolutorium postupové zkoušky a úspěšné zvládnutí semestrálního testu ze syntaktického rozboru (minimálně 14 bodů z 20 možných).Podmínkou udělení zápočtu po 8. semestru je získání zápočtu za 7. semestr a úspěšné zvládnutí semestrálního testu ze syntaktického rozboru (minimálně 14 bodů z 20 možných).Písemné testy se píší hromadně v posledním semináři příslušného semestru a ve vypsaných termínech jen ve zkouškovém období. Kromě toho je každý účastník semináře povinen alespoň jedenkrát za rok předložit k diskusi vybrané problémy syntaktického rozboru s návrhem řešení. Posluchači kombinovaného studia mohou splnit v rámci individuálních konzultací.

Garant

doc. PhDr. Petr Čermák, Ph.D.