Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika (ASP300055)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ASP300055 - Didaktika, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

I. Teoretická východiska didaktiky cizích jazyků: Lingvistická východiska DCJ. Pedagogická východiska DCJ. Hlavní složky CJV. Základní didaktické kategorie. Didaktické a metodické principy ve výuce. II. Psychologická východiska DCJ. Motivace. Poznávací mechanismy učení. Jazykový transfer. Interference. Aplikace na španělštinu. III. Cíle výuky cizím jazykům: Komunikativní cíl. Vzdělávací cíl. Výchovný cíl. Gradace a návaznost cílů. Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk. IV. Metodické směry: Nástin vývoje metod. Metoda gramaticko-překladová. Přímá metoda, zprostředkovací metoda. Audio-orální a audio-vizuální metoda. V. Metodické směry: Funkčně-komunikativní metoda. ?Prahová úroveň?. Současný stav a tendence. Společný evropský referenční rámec. VI. Obsah vyučování: Výběr učiva, minimalizace. Didaktické prostředky a postupy. Obecná tematika. Odborná tematika. Literárně umělecká tematika. Reálie a lingvoreálie. Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk. VII. Jazykové prostředky: Slovní zásoba CJ. Mluvnická stavba CJ. Zvuková podoba CJ. Psaná podoba CJ. Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk. VIII. Řečové dovednosti: Poslech s porozuměním. Čtení s porozuměním. Ústní projev. Písemný projev. Překlad a tlumočení. Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk. IX. Typy a druhy cvičení: Typologie cvičení. Cvičení jazyková, předřečová, řečová. Strukturní cvičení (různé druhy třídění). Cvičení imitační, substituční, transformační, dialogická, navazovací. Didaktické využití textu. Jazykové hry. X. Problematika jazykové chyby: Příčiny jazykových chyb při osvojování španělštiny. Identifikace, interpretace a korekce chyby. Kritéria závažnosti chyb. Oprava a odstraňování chyb. XI. Kontrola, zkoušení, hodnocení a klasifikace: Druhy a formy kontroly a zkoušení. Testování jazykových znalostí a řečových dovedností. Třídění testů. Zásady sestavování testů. Hodnocení výsledků testů. Domácí úkoly. Zásady klasifikace. XII. Vyučovací proces: Obsah a rozsah výuky CJ se zřetelem ke stupni a druhu výuky. Typy vyučovací hodiny CJ. Struktura vyučovací hodiny. Aktualizace učiva. XIII. Příprava výuky: Učební plán školy, celoroční rozvržení učiva. Tematický plán. Příprava na vyučovací hodinu. Didaktická analýza učiva, výběr učiva. XIV. Výuka španělského jazyka na českých školách. Práce s českými, španělskými i dalšími zahraničními učebnicemi španělského jazyka. Odborné publikace domácí a zahraniční, slovníky. XV. Didaktické pomůcky a didaktická technika: Druhy a funkce didaktických pomůcek. Vizuální, auditivní a audio-vizuální pomůcky. Jazyková učebna. Jazyková laboratoř. Počítačové programy. Internet.

Literatura

Povinná literatura: ? Alonso E.: ?Cómo ser profesor/a y querer seguir siéndolo?, Edelsa, Madrid, 1994. ? Giovannini A., Martín Peris E., Rodríguez Castilla M., Simón Blanco T.: Profesor en acción, 3 díly, Edelsa, Madrid, 1996. ? Hendrich J. a kol.: Didaktika cizích jazyků, SPN, Praha 1988. ? Komenský J. A.: Dvéře jazyků odevřené, in: Dílo Jana Amose Komenského - Johanis Amos Comeniii Opera omnia, díl 11, red. B. Havránek, Academia, Praha 1973. ? Larsen-Freeman y Long: Introducción al estudio de la adquisición de segundas lenguas, Gredos, Madrid 1997. ? Llobera M., Cots J. M. y otros: Competencia comunicativa, Edelsa, Madrid, 1997. ? Marco Común Euroeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseňanza, Evaluación. Dokumenty Rady Evropy. MINED, Instituto Cervantes, Anaya, Madrid, 2002. ? Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Dokumenty Rady Evropy. Překlad: J. Ivanová, A. Lenochová, J. Línková, Š. Šimáčková. Univerzita Palackého, Olomouc 2002. Doporučená literatura: ? Casanova, Lourdes: Internet para profesores de espaňol, Edelsa, Madrid, 1998. ? Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování, UK, Praha 1994. ? Fontana, D: Psychologie ve školní praxi, Portál, Praha 1996. ? García Santa-Cecilia A.: El currículo de espaňol como lengua extranjera, Edelsa, Madrid, 1997. ? Gelabert M.J., Herrera M., Martinell E., Martinell F.: Niveles Umbral, Intermedio y Avanzado, SGEL, S.A., Madrid, 1990. ? González Cabanach R.: Psicología de la instrucción (El profesor y el estudiante), Universidade da Coruňa, La Coruňa, 1994. ? Kol. autorů, edit. Pérez-Leroux A.T., Glass W.R.: Contemporary Perspectives on the Acquisition of Spanish, Cascadilla Press, Somerville 1997. ? Mantecón Ramírez, B.: Didáctica de la lengua y la literatura: Teoría, práctica docente e investigación, Ágora-Universidad, Málaga, 1992. ? Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Masarykova univerzita, Brno 1995. ? Mištinová, A.: El papel didáctico de algunos elementos contrastivos entre el sistema lingüístico espaňol y el checo, in: Estudios Hispánicos VII, Wroclav, 1999. ? Mištinová, A.: Je to pro mne španělská vesnice... In: Čeština doma a ve světě, r. VIII, č. 1, FF UK 2000. ? Mištinová, A.: Hexaglosson: el primer manual y diccionario checo-espaňol (siglo XVI), in El hispanismo en la República Checa, Praga, 2001. ? Mištinová, A.: Interferencia lingüística en el proceso de adquisición del castellano en el contexto checo, Actas del congreso internacional ?Lenguas de especialidad?, Ediciones de la Universidad Castilla-La Mancha, Cuenca 2003. ? Moya Corral, J. A. (ed.): Adquisición y enseňanza de la lengua espaňola, Universidad de Granada, 2000. ? Polišenský, J., Pařízek, V.: Jan Amos Komenský a jeho odkaz dnešku, SPN, Praha 1987. ? Pozuelo L., Sánchez C., Louzao, L.: Didáctica para la clase de idioma, Narcea, S.A. de Ediciones, Madrid, 1985. ? Sánchez, A.: Historia de la enseňanza del espaňol como lengua extranjera, SGEL, Madrid, 1992. ? Skalková, J.: Obecná didaktika. ISV, Praha 1999. Časopisy: ? Cizí jazyky ? Cuadernos Cervantes de la lengua espaňola ? Čeština doma a ve světě ? Boletín AUŚ/APE ? El espaňol actual ? Mosaico, revista para la promoción y apoyo a la enseňanza del espaňol ? Zona educativa Další odborná literatura doporučená na přednáškách a seminářích.

Požadavky

Zkouška je ústní a sestává ze dvou otázek k souvislému výkladu podle tematických okruhů. Jedna z otázek je zaměřena teoreticky na obecně platné didaktické a metodické principy ve výuce cizích jazyků (je realizována v češtině), druhá na aplikaci těchto principů ve výuce španělského jazyka (ve španělštině). Podmínkou připuštění ke zkoušce je účast a práce na seminářích, jejichž program je předložen na začátku ZS akademického roku.

Garant

PhDr. Anna Mištinová, Ph.D.