Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Analýza a způsoby psaní učebnic a dalších příruček k výuce literatury (AUC600005)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AUC600005 - Analýza a způsoby psaní učebnic a dalších příruček k výuce literatury, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Program semináře se bude skládat z následujících okruhů: 1. Některé otázky psaní dějin literaturyJak jsou reflektovány v učebnicích literatury a příručkách pro výuku literatury?- přístup chronologický, tematický, interdisciplinární 2. Mapování trhu s učebnicemi literatury pro střední školy(produkce pedagogických nakladatelství: Didaktis, SPN, Raabe, Fragment, Fraus, Klett apod. - viz seznam literatury)2A/ Obecný přehled o trhu2B/ Analýzy vybraných středoškolských učebnic literatury:-         na základě jedné literárněhistorické kapitoly nebo jednoho literárně-teoretického jevu-         komparace různých přístupů ke zpracování vybraného jevu 3. Fenomén: čítanka3A/ Obecný přehled o trhu3B/ Analýza vybraných čítanek: výuka literatury na základě synekdochického principu, od textu ke kontextu-         různé nebo stejné přístupy k výběru textů-         komparace přístupů k výběru textů ve vybraných čítankách-         problém výběru "reprezentativního" textu pro literárněhistorické období, pro "autorské dílo", pro vybraný text  4. Co je to minimální literárněhistorický kontext pro uchopení textu (jeho analýzu, příp. interpretaci)? A jak jej vymezovat pro potřeby výuky literatury na středních školách? RVP, Katalogy maturitních požadavků a jiné pedagogické dokumenty - problém vymezení rámcových požadavků 5. Současná česká literatura a možné způsoby její výuky aneb téměř bez opory v učebnicích? 6. Tvůrčí psaní: možné způsoby realizace výuky ve středoškolském prostředí a souvislosti s literární teorií-         seznámení s novými příručkami pro tvůrčí psaní (vybrané viz seznam literatury) 7. Ukončení středoškolského studia literatury: státní maturita-          komplexní zkouška z českého jazyka a literatury-          místo literatury v didaktickém testu z českého jazyka a literatury  -          souvislost výuky psaní a výuky literatury (písemná práce) -          pracovní list jako ústřední bod ústní zkoušky z českého jazyka a literatury

Literatura

Seznam literaturyUčebnice k analýzeBlažke, Jaroslav: Kouzelné zrcadlo literatury. Sny a realita moderního světa. Praha, Velryba 2005.Blažke, Jaroslav: Kouzelné zrcadlo literatury. Od železné opony k postmoderně. Praha, Velryba 2005.Galík, Josef, Machala, Lubomír a kol.: Panorama české literatury. Olomouc, Rubico 1994.Hoffmann, Bohuslav: Literatura I. - IV. Výklad. Interpretace. Literární teorie. Praha, Scientia 2000.Ibrahim, Robert a kol.: Interpretace textů (nejen ke státní maturitě).Praha, Akropolis 2010.Kostečka, Jiří: Do světa literatury jinak.Učebnice teorie literatury pro I. - IV. ročník středních škol. Praha, SPN 1995.Lippmann, Karel: Příručka k výuce literatury na střední škole I. - IV. díl.České Budějovice 2005.Martínková, Věra: Teorie literatury netradičně. Praha, Trizonia 1995.Nezkusil, Vladimír: Česká a světová literatura pro 1. - 4. ročník.Praha, Fortuna 1999.Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 1. - 4. ročník gymnázií. SPN, Praha 2004.Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 1. - 4. ročník SOŠ. Praha, SPN 2005.Sochrová, Marie: Literatura v kostce. Praha, Fragment 2006. Tvůrčí psaníFišer, Zbyněk: Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno, Paido 2001.Hrdlička, František: Průvodce po literárním řemesle (základy tvůrčího psaní). Praha, Akropolis 2008.Musilová, Eva: Kurz tvůrčího psaní aneb od fejetonu po román. Kralice na Hané, Computer media 2008.Studený, Jiří: Dramata jazyka. Teorie literatury a praxe tvůrčího psaní. Pavel Mervart 2010. Čítanky k analýze (výběrověMartínková, Věra: Čítanka pro gymnázia. Praha, Fraus, Tripolia 2007.Pech, Jaroslav: Čítanka pro střední školy. Praha, Nakladatelství Svoboda 2006.Sochrová, Marie: Čítanka k literatuře v kostce III. - IV. Praha, Fragment 2007. Pedagogické dokumentyRámcové vzdělávací programy. Dostupné z: www.rvp.cz.Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky. Český jazyk a literatura. Dostupné z www.novamaturita.cz. Další literaturaPapoušek, V., Tureček, D. : Hledání literárních dějin. Praha-Litomyšl, Paseka 2005.Wiendl, J. (ed.): Hledání literárních dějin v diskusi. Praha, Litomyšl, Paseka 2006.Bláhová, K., Sládek, O. (eds.): O psaní dějin. Teoretické a metodologické problémy literární historiografie. Praha, Academia 2010. 

Garant

Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.