Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika pro učitele II (AUS510003)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AUS510003 - Pedagogika pro učitele II, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

1)     Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - žák se zdravotním postižením, žák se zdravotním znevýhodněním, žák se sociálním znevýhodněním, žák mimořádně nadaný; otázka integrace, systém péče o tyto žáky v oblasti školství2)     Specifické poruchy učení, diagnostika, způsoby nápravy, práce ve výuce3)     Syndrom ADHD, ADD, diagnostika, výchovná doporučení, práce ve výuce4)     Společensky nežádoucí jevy u dětí a mládeže - primární, sekundární a terciární prevence. Minimální preventivní program. Poruchy chování u dětí a mládeže.5)     Analýza sociálních vztahů ve třídě. Agresivita a šikana u dětí a mládeže, diagnostika, práce se šikanou.6)     Děti ohrožené prostředím - syndrom CAN, diagnostika, preventivní a výchovná opatření, role vychovatele, učitele. systém pomáhajících institucí, problematika sociální opory, sociálně právní ochrana dítěte (sociální pomoc x sociální kontrola).7)     Učitelská profese - pohledy na učitelství "zvnějšku" a "zevnitř", příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese, náročnost učitelské profese, učitel jako profesionál.8)     Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl. Třídní učitel a jeho práce. Syndrom vyhoření.9)     Autorita učitele jako východisko pedagogického působení10)   Utváření mravního vědomí, postojů a jednání u dětí a dospívajících. Hodnotová orientace mládeže a její rozvoj.

Literatura

DOPORUČENÁ LITERATURABertrand, Y.  Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007.Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.  Praha: Grada, 1995.Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 2004.Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010.Havlík, R. a kol. Učitelské povolání z pohledu společenských věd. Praha: UK-PedF, 1998.Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.Helus, Z. Učitelství - rozporuplné povolání pod tlakem nových společenských nároků.Pedagogika, 2007, vol. 57, č. 4.Holt J. Proč děti neprospívají. Agentura STROM, 1994.Holt J. Jak se děti učí. Agentura STROM, 1995.Hrabal, V. ml., Pavelková, I. Jaký jsem učitel? Praha: Portál, 2010.Kolář, M. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2005.Kolář M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.Kraus, B., Poláčková, V.: Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno, Paido 2001.Krykorková, H., Váňová, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha: Karolinum, 2010.Macek, P. Adolescence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003.Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.Miovský, M. a kol. Návrh doporučené struktury MPP prevence rizikového chování pro ZŠ. Praha: Klinika adiktologie 1.LF KU, 2012.Pelikán J. Výchova pro život.  Praha: ISV, 1997.Pelikán J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2006.Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.Povolání: učitel. Pedagogika, 1994, vol. 44, no. 4. Monotématické číslo.Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., Lečbych, M. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014Psychoanalytické inspirace pro výchovu. Pedagogika, 1999, vol. 49, no. 4. Monotématické číslo.Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006.Říčan, P.: S Romy žít budeme, jde o to jak. Praha: Portál, 1998.Štech, S. Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, vol. 44, no. 4, s.310-320.Štech, S. (Ed.) Stát se učitelem. Praha: UK-PedF, 1995.Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, Karolinum 2001.Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 1999.Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum 2005.Vališová, A., Kasíková, H. a kol: Pedagogika pro učitele. 2. vydání. Praha, Grada 2011.Vališová, A. a kol.: Autorita ve výchově. Vzestup, pád, nebo pomalý návrat. Praha, Karolinum 1999.Vališová, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha : Karolinum,1998.Vališová, A. a kol. Relativizace autority a dopady na současnou mládež. 1. vyd. Praha: ISV, 2005.Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. + nastudovat související zákony a vyhlášky!!!Povinné:·       Vyhláška 72/2005 (v platném znění) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (včetně příloh - činnosti PPP, SPC, výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga)•        Vyhláška 73/2005 (v platném znění) o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných •        Zákon 561/2004 (Školský zákon) ve znění pozdějších předpisů - související paragrafy (především vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) Doporučené•        Zákon č. 333/2012 Sb. kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony•        Zákon č. 401/2012 Sb. kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů

Garant

Mgr. Tereza Bariekzahyová, Ph.D.doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.Mgr. Martina Švandová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Tereza Bariekzahyová, Ph.D.doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.