Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Historický proseminář II.: úvod do studia dějepisu (YBHJT32LI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YBHJT32LI - Historický proseminář II.: úvod do studia dějepisu, Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Ke splnění atestace v zimním semestru by měli studenti být schopni v krátké reflexivní práci (3, max. 5 stran) představit zvolené téma a zhodnotit sekundární literaturu, která se zvolenému tématu věnuje, tj. srovnat přístupy, metody a prameny užívané zvolenými autory, stejně jako způsoby interpretace dané problematiky u různých autorů. Doporučená bibliografie je samozřejmě pouze orientační, ostatní tituly věnované danému tématu si studenti dohledají sami (i orientace v bibliografiích a knihovnách je důležitá). Není povinností přečíst veškerou dostupnou literaturu, ale být shopen/schopna se v existujícím materiálu zorientovat. V letním semestru by měla navazovat práce v rozsahu cca 5 stran, v níž by měl student již vytyčit v rámci zvoleného tématu konkrétní specifický problém, zformulovat jakousi výchozí tezi, charakterizovat možnou metodu studia, představit základní bibliografii včetně primárních pramenů a vymezení možností řešení problému, který si student vytyčil. Výsledkem celoroční práce v Úvodu do studia dějepisu Historickém prosemináři by tedy měla být proseminární práce, která by měla charakter jakéhosi úvodu k (možné) rozsáhlejší studii (nikoli tedy práce hotová, ucelená a se závěry, natož referát!). Jejím hlavním cílem by měla být schopnost studenta/ky zorientovat se v bibliografických údajích, vytvořit si vlastní korpus sekundární literatury a pramenů, vytyčit problém a zformulovat výchozí tezi k jeho řešení. Úspěšné zvládnutí této práce by mělo studentům řemeslně, metodicky i metodologicky napomoci při pozdějším zpracovávání tématu bakalářské práce.

Sylabus

Tématické okruhy:1) Úvod.2) - 4) Práce s historiografickou literaturou, psaní odborného textu I. (recenze)5) - 8) Paleografie a práce s archiváliemi, exkurze do archivu.9) -11) Práce s prameny a problém interpretace na základe vlastní práce studentů.12) - 13) Psaní odborného textu.Povinná literatura:IGGERS, G. G., Dějepisectví ve XX. století, Praha: Lidové noviny, 2002.HROCH, M., a kol., Úvod do studia dějepisu, Praha: SPN, 1985.KUTNAR, F., MAREK, J., Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997.Doporučená literatura:MAREK, J., O historismu a dějepisectví, Praha: Academia, 1992.BENEŠ, Z., Historický text a historická kultura, Praha: Karolinum, 1995.HAVELKA M., Dějiny a smysl. O obsazích, akcentech a posunech tzv. české otázky (1895 - 1989), Praha: Lidové noviny, 2001.ŠTAIF, J., Historie, historici a společnost, Praha: Univerzita Karlova, 1997.BULTMANN, R., Dějiny a eschatologie, Praha: OIKÚMENÉ, 1994.GADAMER, H.-G., Problém dějinného vědomí, Praha: FILOSOFIA, 1994PEŠKOVÁ, J., Role vědomí v dějinách a jiné eseje, Praha: Nakladatelství Lidové Noviny 1998.VAŠÍČEK, Z., Obrazy minulosti, Praha: Prostor, 1996.

Požadavky

Součástí Úvodu do studia dějepisu je vypracování proseminární práce, která by měla studenta vést k tomu, aby Navrhovaná dokázal kriticky zhodnotit a srovnat existující historiografickou produkci pojednávající o zvoleném tématu. témata i historiografické práce které v podstatě vycházejí z okruhů a literatury požadovaných u obou skeletových atestů z historie (z českých i srovnávacích a kulturních dějin) - se zaměřují především na kulturní a sociální dějiny a dějiny vědy a metodologie, jež tvoří těžiště historické práce na Fakultě humanitních studií. Seznam témat je jakýmsi orientačním vodítkem nemusí být nutně jediným možným. Pokud student/ka sám/a přijde s nějakým tématem, kterému se již dříve věnoval/a nebo by se mu věnovat chtěl/a, může je sám/a navrhnout jako téma proseminární práce. Ke splnění atestace v zimním semestru by měli studenti být schopni v krátké reflexivní práci (3, max. 5 stran) představit zvolené téma a zhodnotit sekundární literaturu, která se zvolenému tématu věnuje, tj. srovnat přístupy, metody a prameny užívané zvolenými autory, stejně jako způsoby interpretace dané problematiky u různých autorů. Doporučená bibliografie je samozřejmě pouze orientační, ostatní tituly věnované danému tématu si studenti dohledají sami (i orientace v bibliografiích a knihovnách je důležitá). Není povinností přečíst veškerou dostupnou literaturu, ale být shopen/schopna se v existujícím materiálu zorientovat. V letním semestru by měla navazovat práce v rozsahu cca 5 stran, v níž by měl student již vytyčit v rámci zvoleného tématu konkrétní specifický problém, zformulovat jakousi výchozí tezi, charakterizovat možnou metodu studia, představit základní bibliografii včetně primárních pramenů a vymezení možností řešení problému, který si student vytyčil. Výsledkem celoroční práce v Úvodu do studia dějepisu Historickém prosemináři by tedy měla být proseminární práce, která by měla charakter jakéhosi úvodu k (možné) rozsáhlejší studii (nikoli tedy práce hotová, ucelená a se závěry, natož referát!). Jejím hlavním cílem by měla být schopnost studenta/ky zorientovat se v bibliografických údajích, vytvořit si vlastní korpus sekundární literatury a pramenů, vytyčit problém a zformulovat výchozí tezi k jeho řešení. Úspěšné zvládnutí této práce by mělo studentům řemeslně, metodicky i metodologicky napomoci při pozdějším zpracovávání tématu bakalářské práce.

Garant

Mgr. Jan Tuček