Předmět Člověk, zvíře a stroj. Dějiny věd o chování (YMA052)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMA052 - Člověk, zvíře a stroj. Dějiny věd o chování, Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Kurz látku tedy pojedná na čtyřech různých úrovních. 1) na rovině antropologické, resp. analýzou různých dualit konstitutivních pro konstrukci reprezentací (vědeckých, kulturních) člověka a zvířete a všech jeho sub-dualit. 2) z hlediska antrozoologie se zaměříme na vztah člověka (resp., různých společenských skupin) a různých mimolidských tvorů. 3) z hlediska kulturních dějin se zaměříme na role, která mimolidští tvorové, resp. jejich reprezentace,hráli v kultuře a jaký byl vztah těchto reprezentací k reprezentovaných tvorům. 4) z hlediska dějin vědy se zaměříme z internalistického pohledu na vnitřní logiku některých vlivných dobových teorií chování, instinktu, inteligence atp. a z pohledu externalistického na zařazení těchto teorií do celkového rámce dobového vědění a kultury.1. 14.10. 2015 Představení kurzu.2. 11.11. 2015 Obecný úvod. Dějiny vědy, dějiny pojmů, dějiny idejí. Klasifikace lidského a zvířecího. Dualismus, kultury identity, kultury proměny.. "Přirozená etologie", Řecko a Řím. Pojem a idea instinktu. Přirozené a umělé, Duše zvířat.3. 18.11. 2015 Středověk. Svět promlouvá k člověku. Bestiáře, první soupisy přírodnin a návaznost na novověkou klasifikaci. Scala naturae.Zrod moderního myšlení, spor mechanicismu a vitalismu. Svět lhostejného Boha aneb o kartezianismu a tělech lidí a zvířat. Modernita jako program vědy a jeden z módů vztahu člověka k přírodě a zvířatům.4 . 25.11. 2015 Reimarus, Cabanis, Lamarck, E. Darwin a tři směry interpretace chování. Instinkt na pomezí filosofie, teologie a přírodní vědy.5. 2. 12. 2015 Darwin a po Darwinovi. Od bajky k biometrice aneb jak se scala naturae změnila v německý dub? Antropomorfismus v behaviorálních vědách. Emanuel Rádl, Jack London a mluvící koně.6. 9.12. 2015 Behaviorismus a srovnávací psychologie. Vědy o chování a politika. Od netopýřích bomb k továrně na trávicí šťávy.7. 16. 12. 2015 Umweltlehre a smyslová fyziologie. O smutném baltickém baronovi a světu slimáka, Zrod klasické etologie. Konrad Lorenz a ti druzí.8. 6.1. 2016 Evoluční psychologie, sociobiologie a kognitivní etologie - Aneb na cestě za alternativami.9-10. 13.1. 2016 - Evoluční psychologie, sociobiologie a kognitivní etologie - Aneb na cestě za alternativami. Případně další neprobraná látka Doporučená literatura:Allen, Colin, Bekoff, Marc (1997): Species of mind : the philosophy and biology of cognitive ethology. MIT Press, Cambridge, Mass.Bekoff, Marc (2005): Animal Passions and Beastly Virtues: Reflections on Redecorating Nature. Temple University Press, PhiladelphiaBoakes, Robert (1984): From Darwin to behaviourism : psychology and the minds of animals. Cambridge University Press, CambridgeBuckley, Kerry (1989): Mechanical Man. John Broadus Watson ant the Beginnings of Behaviorism. Guilford Press, New York, LondonBurkhardt, Richard W. (2005): Patterns of Behavior. Konrad Lorenz, Niko Tinbergen and the Founding of Ethology. University of Chicago Press, Chicago, LondonDarwin, Charles (1859): On the Origin of Species by Means of Natural Selection. John Murray, LondonDaston, Lorraine, Mitman, Gregg(eds.)(2005): Thinking with Animals. New Perspectives on Anthropomorphism. Columbia University Press, New YorkFudge, Erica (2006): Brutal Reasoning. Animals, Rationality and Humanity in Early Modern England. Cornell University, Ithaca, LondonFudge, Erica (2002):Animal. Reaktion Books, LondonHaraway, Dona (1989): Primate Visions. Gender, Race and nature in the World of Modern Science. Routledge, New York, LondonHarré, Rom (2009): Pavlov’s Dog and Schrödinger’s Cat: Scenes from the Living Laboratory. Oxford University Press, Oxford, New YorkHeath, John (2005):Talking, Greeks, Speech, Animal and the Other in Homer, Aeschylos and Plato. Cambridge University Press,CambridgeIsidor ze Sevilly, Etymologie XII., OIKOYMENH, PrahaLorenz, Konrad (1997): Odumírání lidskosti. Mladá Fronta, PrahaLorenz, Konrad (1992): Zachraňme naději. Panorama, PrahaRichards, Robert J. (1989): Darwin and the Emergence of Evolutionary Theories of Mind and Behavior. University of Chicago Press, Chicago, LondonRadick, Gregory (2007): Simian Tongue. The Long Debate about Animal Language. University of Chicago Press, Chicago, LondonRádl, Emanuel (2006): Dějiny biologických teorií novověku. Academia, Praha, 2 sv.Romanes, George J. (1898): Darwin a po Darwinovi. Bursík a Kohout, PrahaSteiner, Gary (2005): Anthropocentrism and its discontents. The Moral Status of Animals in the History of Western Philosophy. University of Pittsburgh Press, PittsburghTodes, Daniel (2002): Pavlov’s Physiological Factory. Experiment, Interpretation, Laboratory Enterprise. Johns Hopkins University Press, Baltimore, LondonUexküll, Jakob von (2006): Nauka o významu. In : Kliková, Alice. Kleisner, Karel: Umwelt. Koncepce žitého světa Jakoba von Uexkülla. Pavel Mervart, Červený Kostelec, s. 11-69Wilm, E.C. (1925): The theories of Instinct. A study in the History of Psychology. Yale University Press, New Haven
Požadavky
Očekává se tedy minimální schopnost práce s odbornou literaturou a ochota rozvíjet své prezentační a komunikační schopnosti kurz klade velkou váhu na samostatnou aktivitu studentů, kteří budou mít i nemalý vliv na jeho formu a obsah. Kurz je velmi vhodný též pro návštěvníky Etologického semináře, kteří chtějí vědět více o dějinách a teorii behaviorálních věd.Atestace: Kurz bude zakončen písemnou zkouškou. Podmínkou úspěšného atestování je také krátký 10 minutový referát jednoho z titulů doporučené literatury a také kontrolovaná četba textů (český a anglický jazyk, ne více než 10 stránek, umístěno vždy s předstihem na SIS do souborů předmětu) k právě probírané problematice. Celková známka se z 50ti procent odvíjí ze závěrečného testu (otevřené otázky z přednášek i literatury), z 25ti z referátu a z dalších 25ti z průběžného hodnocení kontroly četby.
Garant
Mgr. Marco Stella, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Marco Stella, Ph.D.