Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané kapitoly ze sociální antropologie Ameriky (YMA223)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMA223 - Vybrané kapitoly ze sociální antropologie Ameriky, Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

YMA223Vybrané kapitoly ze sociální antropologie Ameriky Zimní semestr 2014Josého Martího 31, budova FTVS, nepravidelná výukaMarek Halbich, Ph.D.Katedra obecné antropologie FHS UKmarekhalbich@yahoo.comKonzultační hodiny v zimním semestru 2014: čtvrtek: nepravidelně: 2., 20.11., 11.12, 19.12., cca 15-17 v závislosti na ukončení předcházející blokové výuky; místnost C005. Tematické okruhy: 1. Etnické (etnokulturní) rozdělení Ameriky - americký kontinent, jeho jednotlivé země nejsou etnicky ani kulturně homogenními útvary. Budeme se proto zabývat především tím, jak bychom mohli tento kontinent uchopit z hlediska demografického, geografického rozmístění a z pohledu etnokulturního. Povinná literatura: LIVI-BACCI, Massimo, The Depopulation of Hispanic America after the Conquest. Population and Development Review, 32 (2), 2006: 199-232. Doporučená literatura: DENEVAN, William M., Carl Sauer and Native American Population Size. Geographical Review, 86 (3), 1996: 385-397.CHANCE, John K., On the Mexican Mestizo. Latin American Research Review, 14 (3), 1979: 153-168.PURDY, Barbara A., American Indians after A. D. 1492: A Case Study of Forced Culture Change. American Anthropologist, 90 (3), 1988: 640-655. 2. Formování národní a etnické identity - nápadným jevem při formování většiny národů amerického kontinentu (např. severoamerického, mexického, kostarického aj.) je, že se národní hnutí a regionální nacionalismy zformovaly dříve než v Evropě, odkud většinou příslušníci těchto nacionalismů pocházeli nebo tam alespoň měli své kořeny. Jak si tento (zdánlivý) paradox vysvětlit? Povinná literatura: ERIKSEN, Thomas Hylland, Ethnicity and Nationalism. Anthropological Perspectives. London: Pluto Press, 1993 (6. kapitola: Nationalism, s. 97-120). Doporučená literatura: BIRTH, Kevin, Most of Us Are Family Some of the Time: Interracial Unions and Transracial Kinship in Eastern Trinidad. American Ethnologist, 24 (3), 1997: 585-601.LOMNITZ, Claudio, Death and the Idea of Mexico. Cambridge: Zone Books, 2005.OLIVEN, Ruben George, "The Largest Popular Culture Movement in the Western World": Intellectuals and Gaúcho Traditionalism in Brazil. American Ethnologist, 27 (1), 2000: 128-146.  3. Vystěhovalectví a migrační procesy v Latinské Americe - vznik většiny zemí amerického kontinentu je spojen především s obrovským přílivem imigrantů. V přednášce se budeme zabývat nejen vnější migrací, ale též vnitřní migrací v rámci kontinentu či uvnitř některých zemí. Povinná literatura: GUTIÉRREZ, David G., Migration, Emergent Ethnicity, and the "Third Space": The Shifting Politics of Nationalism in Greater Mexico. The Journal of American History, 86 (2), 1999: 481-517. Doporučená literatura: DUANY, Jorge, Nation on the Move: The Construction of Cultural Identities in Puerto Rico and the Diaspora. American Ethnologist, 27 (1), 2000: 5-30.CHAVEZ, Leo R., Outside the Imagined Community: Undocumented Settlers and Experiences of Incorporation. American Ethnologist, 18 (2), 1991: 257-278.KAY SOMMERS, Laurie, Inventing Latinismo: The Creation of "Hispanic" Panethnicity in the United States. The Journal of American Folklore, 104 (411), 1991: 32-53. 4. Problematika indigenních hnutí v Latinské Americe (zapatisté, panmayské hnutí, Kečuové) - když na počátku roku 1994 tehdejší mexická vláda brutálně potlačila chiapaské venkovany, především Tzotzily a Tzeltaly, dozvěděl se svět poprvé o zapatistech a jejich hnutí. Jedna z otázek se nabízí: jsou chiapaští zapatisté předvojem mnohem širšího (pan)indigenního hnutí, které v budoucnu povede k velkým sociálním, politickým, ekonomickým a dalším změnám v Latinské Americe? Povinná literatura: GOSSEN, Gary H., From Olmecs to Zapatistas: A Once and Future History of Souls. American Anthropologist, 96 (3), 1994: 553-570. Doporučená literatura: LUCERO, José Antonio, Locating the "Indian Problem": Community, Nationality, and Contradiction in Ecuadorian Indigenous Politics. Latin American Perspectives, 30 (1), 2003: 23-48.MONTEJO, Victor, Maya Intellectual Renaissaince. Identity, Representation, and Leadership. Austin: University of Texas Press, 2005 (zejména 2. kapitola: Pan-Mayanism, s. 16-36).VELTMEYER, Henry, The Dynamics of Social Change and Mexico´s EZLN. Latin American Perspectives, 27 (5), 2000: 88-110. 5. Jazykové projevy a jejich sociální důsledky - z hlediska jazykového není americký kontinent pouze anglo-, hispano-, luso- či frankofonní, ale najdeme zde pozoruhodné případy rezistence či revitalizace nativních (indiánských) jazyků, z nichž nejznámějšími případy jsou guaraníjština v Paraguayi, kečujština v Peru, aymarština v Bolívii, quichéština a kaqchikelština v Guatemale či yucateco nebo náhuatl v Mexiku. Budeme se rovněž zabývat zajímavými "sociolingvistickými" případy např. mezi panamskými Kuny, multilingvismem v části Amazonie apod. V této souvislosti si můžeme položit řadu otázek - např.: mají indiánské jazyky šanci na přežití nebo jsou stále více kuriozitou přežívající z dávné minulosti? Neboli: jsou indiánské jazyky (alespoň některé) natolik vitální, že mohou konkurovat španělštině, angličtině, portugalštině či francouzštině nebo jsou v brzké době určeny k definitivnímu zániku? Povinná literatura: HILL, Jane H., "Today There Is No Respect". Nostalgia, "Respect", and Oppositional Discourse in Mexicano (Nahuatl) Language Ideology, in SCHIEFFELIN, Bambi B., et al., eds., Language Ideologies. Practice and Theory. Oxford: Oxford University Press, 1998 (3. kapitola, s. 68-86). Doporučená literatura: DANZIGER, Eve, Getting Here from There: The Acquisition of "Point of View" in Mopan Maya. Ethos, 26 (1), 1998: 48-72.FRENCH, Brigittine M., The Symbolic Capital of Social Identities: The Genre of Bargaining in an Urban Guatemalan Market. Journal of Linguistic Anthropology, 10 (2), 2000: 155-189.SIDNELL, Jack, Organizing Social and Spatial Location: Elicitations in Indo-Guayanese Village Talk. Journal of Linguistic Anthropology, 7 (2), 1997: 143-165. 6. Sociální organizace - case study: Yucatán - v přednášce podáme výklad o historickém vývoji od raně koloniální doby do současnosti vztahující se k sociální struktuře mexického Yucatánu. Budeme se opírat především o dlouhodobý etnohistorický výzkum M. A. Bartolomého a položíme si, mj., následující otázku: můžeme nalézt určitou kontinuitu v sociálním vývoji Yucatánu od postklasické doby (cca 1000-1540) do dnešních dnů? V čem spočívá sociální specifikum současného Yucatánu? Povinná literatura: GABBERT, Wolfgang, Social Categories, Ethnicity and the State in Yucatán, Mexico. Journal of Latin American Studies, 33 (3), 2001: 459-484. Doporučená literatura: COY, Peter, An Elementary Structure of Ritual Kinship: A Case of Prescription in the Compadrazgo. Man, 9 (3), 1974: 470-479.OSBORN, Ann, Compadrazgo and Patronage: A Colombian Case. Man, 3 (4), 1968: 593-608.STEVERLYNCK, Astrid, Amerindian Amazons: women, exchange, and the origins of society. Journal of the Royal Anthropological Institute, 14 (3), 2008: 572-589. 7. Closed corporate community - case study: Tarahumarové v ejidu Munerachi - v této přednášce si podrobněji rozebereme Wolfův teoretický koncept uzavřené korporátní zemědělské komunity (closed corporate peasant community), studovaný především v Mezoamerice a na indonéském ostrově Jáva a pokusíme se jej aplikovat, na základě vlastního terénního výzkumu, na jedno současné severomexické ejido, v němž žije část Indiánů Tarahumara. Je možné ejido analyzovat v rámci tohoto konceptu nebo představuje zcela specifický sociálně-politický útvar, který pochází výhradně z moderní doby? Povinná literatura: WOLF, Eric R., Closed Corporate Peasant Communities in Mesoamerica and Central Java. Southwestern Journal of Anthropology, 13 (1), 1957: 1-18. Doporučená literatura: DANZIGER, Eve, Parts and Their Counterparts: Spatial and Social Relationships in Mopan Maya. The Journal of the Royal Anthropological Institute, 2 (1), 1996: 67-82.TERRY RAMBO, A., Closed Corporate and Open Peasant Communities: Reopening a Hastily Shut Case. Comparative Studies in Society and History, 19 (2), 1977: 179-188.WOLF, Eric R., Vicissitudes of the Closed Corporate Community. American Ethnologist, 13 (2), 1986: 325-329.  8. Amazonie jako ekologický areál - case study: např. ekvádorští Indiáni na Rio Napo - tato přednáška bude vycházet z perspektiv ekologické antropologie. Amazonie je nepochybně vnímána jako největší ekologický areál na světě nebo alespoň jako životní prostředí, o kterém se nejvíce mluví. V zhuštěné podobě se zaměříme na některé ekologické fenomény, které v minulosti vedly nebo stále ještě vedou k adaptaci obyvatel na různá lokální prostředí. Položíme si otázku, jaké jsou hlavní adaptační strategie lidí (nikoli jen indiánských skupin), kteří se v Amazonii usadili. Povinná literatura: HECKLER, S. L., Tedium and Creativity: The Valorization of Manioc Cultivation and Piaroa Women. The Journal of Royal of Anthropological Institute, 10 (2), 2004: 241-259. Doporučená literatura: FAUSTO, Carlos, Feasting on People. Eating Animals and Humans in Amazonia. Current Anthropology, 48 (4), 2007: 497-530.RIVAL, Laura, Amazonian historical ecologies. Journal Royal of Anthropological Institute, 12 (1), 2006: 79-94.UZENDOSKI, Michael A., Manioc Beer and Meat: Value, Reproduction and Cosmic Substance among the Napo Runa of the Ecuadorian Amazon. Journal Royal of Anthropological Institute, 10 (4), 2004: 883-902. 9. Región de refugio - case study: afromexická komunita v Guerreru - v této přednášce se budeme nejprve v teoretičtější rovině zabývat konceptem región de refugio mexického etnohistorika G. Aguirreho Beltrána a na příkladu některých komunit si ukážeme na jeho "etnografické" využití. Základní otázkou stále namnoze zůstává: setrvávají rurální či mimoměstské společnosti nadále v "ústupových oblastech" nebo jsou již neodvratně inkorporovány do národních společností? Povinná literatura: YELVINGTON, Kevin A., The Anthropology of Afro-Latin America and the Caribbean: Diasporic Dimensions. Annual Review of Anthropology, 30, 2001: 227-260. Doporučená literatura: GRUZINSKI, Serge, Images and Cultural Mestizaje in Colonial Mexico. Poetics Today, 16(1), 1995: 53-77.LEWIS, Laura A., Blacks, Black Indians, Afromexicans: The Dynamics of Race, Nation, and Identity in a Mexican "moreno" Community (Guerrero). American Ethnologist, 27(4), 2000: 898-926.POLANCO-DÍAZ, Hector, UGGEN, John F., Indian Communities and the Quincentenary. Latin American Perspectives, 19(3), 1992: 6-24. 10. Být Indiánem ve městě - case study: např. Indiáni v Ciudad de Guatemala - přednáška je určitým úvodem do antropologie města. Americká velkoměsta (New York, Los Angeles, Mexico City, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Lima a mnoho dalších) jsou dnes obrovským etnickým a sociálním konglomerátem s mnoha sociálními, ekonomickými, ekologickými i jinými problémy. Jedním z fenoménu posledních desetiletí je nekontrolovatelná rurálně-urbánní migrace a jednu z otázek, kterou si položíme, je, jak indiánští přistěhovalci konstruují nově svoji identitu po přemístění do města. Povinná literatura: LOW, Setha M., The Anthropology of Cities: Imagining and Theorizing the City. Annual Review of Anthropology, 25, 1996: 383-409. Doporučená literatura: COSTA VARGAS, Joao H., When a Favela Dares to Become a Gated Condominium: The Politics of Race and Urban Space in Rio de Janeiro. Latin American Perspectives, 33 (4), 2006: 49-81.FABRICANT, Nicole, Performative Politics: The Camba Countermovement in eastern Bolivia. American Ethnologist, 36 (4), 2010: 768-783.GILL, Lesley, "Proper Women" and City Pleasures: Gender, Class, and Contested Meanings in La Paz. American Ethnologist, 20(1), 1993: 72-88. 11. Válčení a násilí na americké půdě a jeho socialní důsledky - válka a sociální konflikty patří k nezpochybnitelným antropologickým konstantám a jako takové jí věnují nemalou pozornost i sociální a kulturní antropologové. Války na americkém kontinentě probíhaly dávno před příchodem prvních Evropanů. V této přednášce se seznámíme s některými předevropskými válkami, konflikty v koloniální i postkoloniální době a v současnosti a položíme si otázku, jak se takové konflikty dají vysvětlit. Povinná literatura: OTTERBEIN, Keith F., A History of Research on Warfare in Anthropology. American Anthropologist, 101(4), 1999: 794-805. Doporučená literatura: LANGFUR, Hal, Moved by Terror: Frontier Violence as Cultural Exchange in Late-Colonial Brazil. Ethnohistory, 52(2), 2005: 255-289.LOWELL, Julia C., Women and Men in Warfare and Migration: Implications of Gender Imbalance in the Grasshopper Region of Arizona. American Antiquity, 72(1), 2007: 95-123.SUNDAR, Nandini, Toward an Anthropology of Culpability. American Anthropologist, 31(2), 2004: 145-163. 12. Náboženství v Latinské Americe - náboženství je další antropologickou konstantou, která se v plné šíři projevuje v různých aspektech života obyvatel amerického kontinentu. V přednášce se zaměříme především na výklad některých kultů, které jsou výrazem náboženského synkretismu. Otázkou ovšem je, jaký dosah a význam má v současném životě náboženská rezistence vyznavačů různých kultů. Povinná literatura: PLACIDO, Barbara, ´It´s All to Do with Words´: An Analysis of Spirit Possession in the Venezuelan Cult of Maria Lionza. The Journal of the Royal Anthropological Institute, 7(2), 2001: 207-224. Doporučená literatura: SHOAPS, Robin A., Ritual and (Im)moral Voices: Locating the Testament of Judas in Sakapultek Communicative Ecology. American Ethnologist, 36(3), 2009: 459-477.THEIJE, Marjo de, MARIZ, Cecília L., Localizing and Globalizing Processes in Brazilian Catholicism: Comparing Inculturation in Liberationist and Charismatic Catholic Cultures. Latin American Research Review, 43(1), 2008: 33-54.WIRTZ, Kristina, How Diasporic Religious Communities Remember: Learning to Speak the "Tongue of the Oricha" in Cuban Santería. American Ethnologist, 34(1), 2007: 108-126. 

Požadavky

Student/studentka bude hodnocen/a na základě eseje v rozsahu cca 5-8 stran. Téma, které si zvolí, může vycházet:1. z probíraných okruhů v přednášce, popřípadě v semináři;2. z vlastní iniciativy (např. na základě již provedeného nebo budoucího vlastního výzkumu v Latinské nebo Severní Americe, ze zájmu o některé téma vztahující se k antropologii Latinské či Severní Ameriky apod.). Poznámka: V obou případech je třeba předběžná konzultace nad vybraným tématem eseje. Příklady k výběru tématu eseje: 1. Sociální a kulturní změna (adaptace) rurálního obyvatelstva v městě.2. Antropologie turismu - např. ritualizace navštěvovaného místa (např. peruánského Machu Picchu).3. Jak se rodí indigenní hnutí?

Garant

PhDr. Marek Halbich, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Marek Halbich, Ph.D.