Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Globální výchova (YME04V2LX)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YME04V2LX - Globální výchova, Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíle výuky:studenti popíší význam globální výchovy ve vzdělávánístudenti na příkladech popíší globální propojenost současného světa v prostoru, čase i problémech a své místo v němstudenti rozeznají rozdíly mezi analytickým a systémovým myšlenímstudenti popíší význam a možnosti zavádění systémového myšlení a pohledu na svět do výuky, význam analogie pro pochopení vývoje a chování různých systémů aj.studenti vysvětlí základní pedagogické pojmy·         studenti pojmenují východiska směřující ke změně způsobu vzdělávání·         studenti rozeznají rozdíly mezi transmisivním a konstruktivistickým vzdělávánímstudenti vysvětlí význam spolupráce při řešení problémůstudenti rozeznají význam efektivní komunikace při vyjednávání a řešení problémů a konfliktů, význam rozvoje komunikativních a diskusních dovedností, tolerance k jiným názorům aj.studenti shrnou svoji představu o tom, co je to projektové vyučování a integrovaná tematická výuka a jaký je jejich význam v oblasti vzdělávánístudenti popíší význam a postavení environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty v oblasti vzdělávání a možnosti jejího zavádění do praxe školstudenti sestaví svá kritéria k hodnocení výukových programůstudenti získají přehled aktuálních informací a základních informačních zdrojů

Sylabus

 Tématické okruhy: globální výchova - hledání odpovědí na otázku: "Co je to globální výchova a jaké je její místo v současném vzdělávání?", cíle GV, dimenze globality, možnosti zavádění GV infúzí či integrací, úvod do systémového myšlení, ukázky aktivit, přehled literatury, konzultace. pedagogická východiska - hledání odpovědí na otázku: "Proč je třeba měnit pohled na vzdělávání?", seznámení s výsledky nejnovějších výzkumů, vnější versus vnitřní motivace k učení, konstruktivismus, přehled zdrojů, konzultace. pedagogické přístupy - hledání odpovědí na otázku: "Jak zajistit, aby vzdělávání bylo efektivnější?", zajištění bezpečného a podnětného prostředí pro učení, metody a formy aktivního učení, kooperativní učení, projektové vyučování a integrovaná tematická výuka, zdroje informací (zejména na internetu), cíle vzdělávání, hodnocení a sebehodnocení, konzultace. environmentální výchova, vzdělávání a osvěta - hledání odpovědí na otázku: "Jak zavádět EVVO do vzdělávání?", program "člověk a prostředí", možnosti zavádění EVVO do praxe škol, podpora zavádění EVVO ze strany státu, střediska EVVO a zdroje informací, konzultace. lektorské dovednosti - hledání odpovědí na otázku: "Jak připravit kvalitní výukový program?", nastavení kritérií k hodnocení výukových programů, metody motivace, třífázový model učení  E-U-R (evokace - uvědomění - reflexe), hodnocení a evaluace, zpětná vazba, cílové skupiny, prostředí a pomůcky, konzultace.    Doporučená literatura:Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Grada, Praha 1994Pike, G., Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Portál, Praha 2000Pike, G., Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Portál, Praha 2000Fountain, S.: Místo na slunci - globální výchova pro děti 5 - 10 let. TEREZA a Arcadia, Praha 1994Selby, D., Pasternak, M.: Globální výchova. PEC, Praha 1989Činčera, J., Caha, M., Kulich, J.: Hry a výchova k trvale udržitelnému rozvoji. Brontosaurus Praha 7, Praha 1996Caha, M.: Systémy pro všední den. EVANS, Praha 1999Činčera, J., Caha, M.: Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Paido, Brno 2005Bičík, I. a kol.: Školní atlas dnešního světa. Nakladatelství Terra, Praha 2001kolektiv autorů: Společný svět (Příručka globálního a rozvojového vzdělávání). Člověk v tísni - společnost při České televizi, o.p.s.(ISBN 80-903510-0-X), Praha 2004 kolektiv autorů: Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu (Sborník z projektu "Varianty - projekt interkulturního vzdělávání). Kritické myšlení o.s. v rámci projektu Varianty (Člověk v tísni o.p.s.), Praha 2005Kasíková, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. Portál, Praha 1997Valenta, J.: Učit se být. Agentura STROM & AISIS, Praha 2003Nováčková, J.: Mýty ve vzdělávání. Spirála, Kroměříž 2003Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T.: Respektovat a být respektován. Spirála, Kroměříž 2005kolektiv: Učím s radostí. Zkušenosti - lekce - projekty. O.s. Kritické myšlení a Step by Step ČR v agentuře STROM, Praha 2003Kovaliková, S., Olsenová, K.: Integrovaná tématická výuka - model. Spirála, Kroměříž 1995Autorské publikace lektora:Hruška, J.: Globální problémy jako program integrované tématické výuky.  Nakladatelství INFRA s.r.o. (edice KAFOMET - kat. číslo: OV 027.23, ISBN 80-902814-0-0), Třebíč 2004Hruška, J.: Globální a environmentální výchova na pobytových akcích (Manuál nejen pro učitele). Ekocentrum PALETA, Pardubice 2005 

Garant

Mgr. Jiří Hruška, Ph.D.