Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Stylistika, argumentace a literární teorie (YMG109)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMG109 - Stylistika, argumentace a literární teorie, Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

            POŽADAVKY NA ATESTACI-          Povinná účast na hodinách. Aktivní vstupy do diskusí. (10% známky) -          1 konspekt v rozsahu maximálně 2 NS (C. T. Mohanty) - odevzdat VYTIŠTĚNÉ BKČ nejpozději na hodinu, kdy se bude text Mohanty probírat (10% známky) hodnotí BKČ -          1 ústní prezentace v délce 8-10 minut (prezenční), respektive 5-8 minut (kombinovaní); (rozbor pohádky, manipulativní text) (10% známky) hodnotí obě vyučující-          Závěrečný test sestávající ze šesti šířeji formulovaných otázek, které se budou vztahovat k prostudovaným textům, respektive probrané látce (30% známky) hodnotí BKČ       -          Závěrečný esej v rozsahu 6-8 NS (bez bibliografie; podrobnosti níže v sylabu), odevzdat elektronicky na terezka@gebbeth.cz) (40% známky) hodnotí TJK: Nejzazší termín pro odevzdání závěrečného eseje je 24.1.2016 HODNOCENÍ K získání známky je třeba splnit VŠECHNY výše uvedené úkoly.  (zaokrouhleno nahoru)100% - 90% - výborně89% - 75% - velmi dobře74% - 60% - dobře     TEMATICKÉ OKRUHY (pořadí jednotlivých témat mohou být operativně přesunuta)PREZENČNÍ STUDIUM1)    Úkol na 1. hodinu: 1) Zopakovat úvodní kapitolu textu Pam Morris (byl na příjímací zkoušky).Téma hodiny: Pojmy gender, feminismus, literatura, interpretace. Zasazení feministických literárních teorií do kontextu vývoje euroamerické literární teorie 20. století a do vývoje feministického myšlení. Vnitřní a vnější zkoumání literatury podle Reného Welleka (Teorie literatury). Text jako struktura a systém. Význam kontextu pro feministickou literární kritiku (auto/biografie). Literární kánon jako produkt mocenských diskursů a jeho feministická kritika.Úkol na příští hodinu: 1) Přečíst text J. Fetterley. 2) Přečíst esej R. Barthese Smrt autora. 3) Přečíst úvodní studii publikace Tváří v tvář a připravit si dotazy. Zopakovat text E. Showalter "Pokus o feministickou poetiku" z knihy Dívčí válka s ideologií (byl též na přijímací zkoušky).2)      Téma hodiny: Političnost literatury (Pam Morris; Judith Fetterley: "Introduction on the politics of literature"). "Ženské" a feministické čtení (Pam Morris: Literatura a feminismus). Periodizace ženského a feministického psaní (Elaine Showalter: "Pokus o feministickou poetiku" -  na základě četby.Úkol na příští hodinu: Prostudovat příručku Stylistika, argumentace a akademické psaní. VĚNUJTE PEČLIVOU POZORNOST PROBLEMATICE PLAGIÁTORSTVÍ. Připravte si případné dotazy.3)      Téma hodiny: Stylistika odborného textu: jak psát konspekt; jak psát odborný esej; jak psát recenzi. Co je to plagiátorství. Základy řečnického projevu. Strukturovaná diskuse. Genderová perspektiva textu a ústního projevu.Úkol na příští hodinu: 1) Přečíst Cixous (Smích Medúzy). 2) Přečíst Irigaray (The Sex Which is not One). 3) Zopakovat si druhou část knihy Pam Morris Literatura a feminismus od strany 107 do konce (jedná se o text, který byl též předepsán k přijímacímu řízení).4)      Téma hodiny: Vybrané proudy feministické literární teorie: francouzská psychoanalytická škola (H. Cixous, L. Irigaray, J. Kristeva). Shrnutí první poloviny kurzu, opakování.Úkol na příští hodinu: 1) Přečíst Annis Pratt - 9. kapitola. 2) Přečíst Annis Pratt - Úvod. 3) Přečíst krátký text "Třetí povídka" (Démonovy povídky) a zamyslet se nad jejím genderovým rozborem.5)     Téma hodiny: Archetypální vzorce a kontexty literatury psané ženami a jejich diskursivní přesahy. Pojmy archetyp a stereotyp (Annis Pratt: Archetypal patterns of women's fiction). Ukázkový rozbor textu "Třetí povídka". Genderovanost pohádek.Úkol na příští hodinu: 1) Připravit si jako ústní prezentaci (cca 8-10 minut) genderový rozbor vybrané pohádky. 6)     Téma hodiny: Studentské prezentace genderových rozborů pohádek + diskuse. Na konkrétních případech budou ilustrovány návody psaní a rozboru textu podle příručky Stylistika, argumentace a akademické psaní.Úkol na příští hodinu: Připravit se na diskusní hodinu (o tématu se bude hlasovat a bude vybráno předem).7)      Diskusní hodina na předem vybrané téma. Ukázky různých typů diskuse.Úkol na příští hodinu:  1) Připravit si rozbor vybraného manipulativního textu, inspirujte se příčkou Stylistika, argumentace a akademické psaní (ústně jako prezentaci). 2) Přečíst Susan Lanser: "Toward a Feminist Narratology". 3) Přečíst Soňa Nováková: "Gender a narativní strategie. Britské spisovatelky indického původu".8)      Téma hodiny: Feministická naratologie (Susan Lanser, Soňa Nováková). Kritická prezentace manipulativních textů.Úkol na příští hodinu: Přečíst zadanou kapitolu z bell hooks "Where We Stand: Class Matters".9)      Téma hodiny: Postkoloniální feministická literární kritika - afroamerický diskurs (bell hooks - "Where We Stand: Class Matters").Úkol na příští hodinu: Přečíst Ch. T. Mohanty: "Západníma očima" ("Under Western Eyes"), v ČJ in, Oates-Indruchová: Ženská literární tradice a hledání identit. 2) Přečíst povídku od Mahášvety Debí "Draupadí". )10)     Téma hodiny: Postkoloniální feministická literární kritika - autorky asijského původu,(Mohanty: "Under Western Eyes"; představení některých konceptů G. Ch. Spivak).Rozbor povídky Draupadí a debata nad textem od bell hooks.Úkol na příští hodinu:  Přečíst povídky Sunday in the Park, Josefíniny slepice a Jak jsem změnila válku a vyhrála zápas a zamyslet se nad jejich genderovým rozborem.11)     Téma hodiny: Rozbor kratších textových útvarů při využití genderu jako hlavního analytického nástroje. Diskusní hodina.Úkol (bude pokračovat ve zkouškovém období): Práce na závěrečném eseji.12)     Téma hodiny: První termín závěrečného testu. KOMBINOVANÉ STUDIUM1)     Úkoly na 1. setkání: 1) Zopakovat úvodní kapitolu textu Pam Morris do strany 103 a text E. Showalter Pokus o feministickou poetiku z knihy Dívčí válka s ideologií (oba texty byly v zadání  na příjímací zkoušky). 2) Prostudovat příručku Stylistika, argumentace a akademické psaní. VĚNUJTE PEČLIVOU POZORNOST PROBLEMATICE PLAGIÁTORSTVÍ. Připravte si případné dotazy. 3) Přečíst text J. Fetterley. 4) Přečíst esej R. Barthse Smrt autora. 5) Přečíst úvodní studii publikace Tváří v tvář a připravit si dotazy.Témata setkání:       Pojmy gender, feminismus, literatura, interpretace. Zasazení feministických literárních teorií do kontextu vývoje euroamerické literární teorie 20. století a do vývoje feministického myšlení. Vnitřní a vnější zkoumání literatury podle Reného Welleka (Teorie literatury). Text jako struktura a systém. Význam kontextu pro feministickou literární kritiku (auto/biografie). Literární kánon jako produkt mocenských diskursů a jeho feministická kritika.Stylistika odborného textu: jak psát konspekt; jak psát odborný esej; jak psát recenzi. Co je to plagiátorství. Základy řečnického projevu. Strukturovaná diskuse. Genderová perspektiva textu a ústního projevu.Političnost literatury (Pam Morris; Judith Fetterley: Introduction on the politics of literature). "Ženské" a feministické čtení (Pam Morris: Literatura a feminismus). Periodizace ženského a feministického psaní dle Elaine Showalter: Pokus o feministickou poetiku. Úkol na příští setkání: 1) Přečíst Annis Pratt - 9. kapitola. 2) Přečíst Annis Pratt - Úvod. 3) Přečíst krátký text "Třetí povídka" (Démonovy povídky) a zamyslet se nad jejím genderovým rozborem. 4) Připravit si jako ústní prezentaci (cca 5-8 minut) genderový rozbor vybrané pohádky. 5) Napsat motivační esej 1-2 NS - přinést v tištěné podobě na setkání.2)      Témata setkání:Archetypální vzorce a kontexty literatury psané ženami a jejich diskursivní přesahy. Pojmy archetyp a stereotyp (Annis Pratt: Archetypal patterns of women's fiction). Ukázkový rozbor textu "Třetí povídka". Genderovanost pohádek.Prezentace genderových rozborů pohádek a motivačních esejů + diskuse. Na konkrétních případech budou ilustrovány návody psaní a rozboru textu podle příručky Stylistika, argumentace a akademické psaní.Výběr tématu k řízené diskuzi na následujícím setkání.Úkol na příští setkání: 1) Přečíst Cixous Smích Medúzy. 2) Přečíst Irigaray The Sex Which is not One. 3) Zopakovat si druhou část knihy Pam Morris Literatura a feminismus od strany 107 do konce (jedná se o text, který byl též předepsán k přijímacímu řízení). 4) Připravit si rozbor vybraného manipulativního textu, inspirujte se příčkou Stylistika, argumentace a akademické psaní (ústně jako prezentaci). 5) Přečíst Susan Lanser: "Toward a Feminist Narratology". 6) Přečíst Soňa Nováková: "Gender a narativní strategie. Britské spisovatelky indického původu". 3)      Témata setkání:Vybrané proudy feministické literární teorie: francouzská psychoanalytická škola (H. Cixous, L. Irigaray, J. Kristeva). Diskuse na předem vybrané téma.Feministická naratologie (Susan Lanser, Soňa Nováková).Kritická prezentace manipulativních textů.Úkol na příští hodinu: Přečíst Ch. T. Mohanty: "Západníma očima" ("Under Western Eyes"), v ČJ in, Oates-Indruchová: Ženská literární tradice a hledání identit. 2) Přečíst povídku od Mahášvety Debí "Draupadí". 3) Přečíst zadanou kapitolu z bell hooks "Where We Stand: Class Matters". 4) Přečíst povídky Sunday in the Park, Josefíniny slepice a Jak jsem změnila válku a vyhrála zápas a zamyslet se nad jejich genderovým rozborem.4)      Témata setkání:Postkoloniální feministická literární kritika - autorky asijského původu, afroamerický diskurs (bell hooks - "Where We Stand: Class Matters") (Mohanty: "Under Western Eyes"; představení některých konceptů G. Ch. Spivak).Rozbor povídek Draupadí, Sunday in the Park, Josefíniny slepice a Jak jsem změnila válku a vyhrála zápas při využití genderu jako hlavního analytického nástroje a debata nad textem od bell hooks. Diskusní hodina. Opakování. POŽADAVKY na závěrečnou práci:- text k rozboru: povídka nebo pohádka v českém nebo anglickém jazyce (min. a max. rozsah - 5-50 stran, doporučený rozsah - 15-30 str.). VÝBĚR TEXTU JE TŘEBA PŘEDEM ZKONZULTOVAT s vyučující.- rozsah 6-8 NS (bez bibliografie)- struktura: úvod, teoretická východiska, vlastní analýza (NE deskripce), závěr, bibliografie- teorie a analýza textu musí být propojena: na uvedené teoretické texty z první teoretické části se musí odkazovat i v části analytické- minimální požadavky na bibliografii: využití alespoň pěti odborných textů (monografie, odborné články z akademických databází či osborných časopisů atd.)- bibliografie a odkazování podle formálních požadavků v příručce Stylistika, argumentace a akademické psaní- hodnotíse formální i obsahová stránka  Doporučená východiska genderové analýzy literárního textu:1. Jak je konstruován gender (např. esencialisticky, dichotomně, jako kategorie fixní, vnitřně homogenní, atd.).2. Jak je konstruována sexualita (viz zejm. Irigaray)3. Jak jsou konstruovány obrazy ženských a mužských postav (Pratt, Morris)4. Jak je konstruována moc (Morris, Fetterley, Showalter)5. Jak jsou konstruovány vztahy mezi gendery (uvnitř i navzájem ? např. Cixous)6. Jak je konstruována narace příběhu z genderového hlediska (Lanser, Nováková) Povinná literatura:Morris, Pam. 2000. Literatura a feminismus. Brno: Host. Showalter, Elaine. 1998. "Pokus o feministickou poetiku." In: Oates-Indruchová, Libora (ed.): Dívčí válka s ideologií. Praha: SLON, str. 209-234.Warhol, Robyn R.; Herndl, Diane Price (ed.). 1991. Feminisms. Rutgers University Press. Renzetti, C. M. - D. J. Curran. 2003. "Velcí komunikátoři: Jazyk a média." In: Ženy, muži a společnost. Praha: Univerzita Karlova v Praze Nakladatelství Karolinum, str. 173-211.Mohanty, Chandra Talpade. 2003. "Under Western Eyes: Feminist Schoparship and Colonial Discourses." In: Feminism Without Borders. New Delhi: Zubaan, an associate of Kali for Women, str. 17-42.Knotková-Čapková, Blanka a kol.. 2007. Stylistika, argumentace a akademické psaní. Praha: FHS UK v Praze.Knotková-Čapková, Blanka a kol. 2010. Tváří v tvář. Gender jako metodologická kategorie literárních analýz. Praha: Gender Studies, o.p.s. Další doporučená literatura:gitA černá na bílé aneb Vidět svět různorodě. Komentovaný výběr z genderově citlivé žurnalistiky/příručka pro mediální výchovu. 2008. Sestavily Tamara Nováková a Magdalena Hort. Praha: gitA, Genderová informační a tisková agentura o.s.Knotková-Čapková, Blanka a kol. 2011. Mezi obzory. Gender v interdisciplinární perspektivě. Praha: Gender Studies, o.p.s.Pegues, Dagmar - Kynčlová, Tereza (eds.). 2011. Cesta Amerikou. Antologie povídek regionálních spisovatelek. Brno: Host.Oates-Indruchová, Libora. 2008. Ženská literární tradice a hledání identit. Praha: SLONSelten, Raman. 1991. Feminist Literary Theories. Harlow and New York: Longman Group LTD.Wellek, René - Austin Warren. 1996. Teorie literatury. Olomouc: Votobia.Valdrová, Jana. 2004. "Ženská a mužská role v jazyce." In: ABC feminismu. Brno: NESEHNUTÍ, str. 9-16.Ročenky Katedry genderových studií

Garant

doc. PhDr. Blanka Knotková, Ph.D.Mgr. et Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová

Vyučující

Mgr. et Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlovádoc. PhDr. Blanka Knotková, Ph.D.