Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Diplomní seminář I. (YMG112)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMG112 - Diplomní seminář I., Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Tematické okruhy diplomních prací u vyučujících KGS (v abecedním pořadí) pro rok 2013-2014  Petra Ezzeddine, Ph.D. Témata:1)     Reflexe genderu v migraci     2) Transnacionální konstrukce mateřství/otcovství2)     Genderové geografie moci /změny genderové moci v procesu migrace/3)     Pomocnice v domácnosti /zejména chůvy, au pair, pečovateky o staré a nemocné, uklízečky/ a  globalizace praktik a sítí  péče4)     Ženy na globálním trhu práce / např.etnograficý výzkum thajských masérek v ČR, českých pečovatelek v Rakousku, vietnamských pedikérek atd./5)     Etnografický výzkum mateřství  /např. komodifikace mateřství a dětství skrze hračky a dárky,  alternativní typy praktik péče o děti, mateřských center a předporodních kurzů atd./      6./ Etnografický výzkum sociálních  nerovností v dětském prostředí           /školní etnografie dětí ciziců a romských dětí/           7./ Ženy a materiální kultura / např. robotifikace domácnosti, konzumní            strategie atd./  Teoretické zaměření: feministická antropologie, reflexivní antropologie    Metodologie výzkumu: preferuji etnografický výzkum /dlouhodobé zúčastněné pozorování /, life story research/ biografická a narativní interview/ a metodu material culture /analýzy materiální kultury/.  * * * * * PhDr. Hana Havelková, PhD. Poznámka:Je dobře možné dohodnout se s vedoucí práce i na jiném tématu. 1) Analýza vybraných genderově relevantní­ch diskurzů a institucí z období­  1948-1989 v Československu (možnosti jsou velmi široké - od fungování potratových komisí po konstrukce mužských a ženských identit a rolí v odborných a uměleckých dílech, v mediální produkci a podobně). Mezi analýzy institucí patří například školy (např. rodinná škola), ústavy apod. 2) Politika (vrcholová, krajská, komunální) jako genderovaný prostor. Možnosti zkoumání kvantitativními i kvalitativními metodami (rozhovory i texty). Podtématy jsou otázky politické reprezentace podle pohlaví, ale také otázky konstruktů maskulinity a femininity ve specifickém politickém prostředí, vnitřní genderová politika politických stran, genderové mechanismy jako například dominační techniky apod. Lze navázat na několik předchozích diplomových prací na toto téma. 3) Současná česká pop-psychologie a pop-sexuologie jako vlivný kanál utváření genderové subjektivity. Analýzy mohou být sociologické - zkoumání aktérů, struktury publikací, institucionalizované struktury apod., nebo textové, a to buď obsahová nebo diskursivní analýza. Je možné vybrat si jednotlivá úzká témata jako například znásilnění a sledovat, jak s nimi představitelé pop-psychologie a pop-sexuologie zacházejí. 4) Polistopadový ženský a mužský aktivismus: hloubkové, většinou pří­padové studie jednotlivých organizací z pohledu jejich aktérek a aktérů. Výzkum je vždy kombinací metod, zejména studia dokumentů a polostrukturovaných rozhovorů. Teoreticky se jedná o práce tematizující formy aktivního občanství, ženského hnutí a občanské společnosti. Lze navázat na sérii podobně zaměřených předchozích prací. Specifickou oblastí jsou zde práce zaměřené na vstup českých aktérek a aktérů do angažmá v globálních problémech (příkladem právě realizované práce je český "střet" s ženskou obřízkou). 5) Antifeminismus v české společnosti před i po roce 1989. Analýza mediálních, odborných a jiných textů. Lze zkoumat opět jak ze sociologické perspektivy, tj. kdo jsou aktéři a aktérky, do jaké míry jsou antifeministické názory "institucionalizovány", a také metodou diskurzních analýz jako CDA nebo její varianty ideologické analýzy, či v rámci teorie diskurzu. Již realizovaná diplomová práce v této oblasti se zabývala antifeminismem zaměřeným proti mužům feministům. 6) Genderová socializace, zejména v předškolním věku, v současné české společnosti. Tento typ výzkumu má oporu v dobře rozpracovaných teoriích a lze zde zkoumat svět hraček a hračkářského průmyslu, nabídkových katalogů, časopisů a televizní produkce pro nejmenší, socializaci v mateřských školách a podobně, a to různými metodami od textové a vizuální analýzy přes rozhovory po různé typy pozorování. 7) "Humor jako umlčující a zastrašující genderový mechanismus. Analýzy českých materiálů s pomocí kombinace teorií humoru a genderových teorií."* * * * *   Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová 1) Genderová analýza a/nebo kritická diskurzivní analýza vybraného textu, resp. literárního díla- je literatura prostředkem utváření identity jednotlivce a/nebo kolektivní identity? 2) Feministická literární teorie v kontextu literární(ch) kritik(y) a literárních směrů- jaké interpretace různé literární směry nabízejí?; jaká různá pojetí literatury a interpretace existují ve feministických literárních teoriích? 3) Konstrukce genderové identity v jazyce/textu- jak je jazyk genderován?; jaké identity ne/dovoluje utvářet?; je toto pojetí jazyka reflektováno v literárních dílech?; jak se tato reflexe projevuje? 4) Feminismus tzv. 3. světa- perspektiva postkoloniálních studií; otázky multikulturalismu, případně postavení původních obyvatel ve vztahu k většinové společnosti s ohledem na rasu/etnicita, gender a třídní příslušnost 5) Transnational Feminism- v čem se liší "západní" feminismy a feminismy vázané na konkrétní geografickou a kulturní lokaci?; jaké postupy využívají transnacionální feminismy?; jakou roli zde hrají epistemologie? 6) Genderové aspekty migrace - především kontext Severní, Střední a Latinské Ameriky 7) Gender a rasa/etnicita - jejich kulturní, historická a/nebo geografická kontextualizace a proměnlivost- jak může být genderován nacionalismus?; jak pracují s rasou/genderem/třídou minority při utváření své identity?; 8) Psaní žen - aspekty literatury psané ženami- jak je genderová identita spjata s psaním a čtením?; jak se vyvarovat esencialismu při debatě nad psaním žen?; mohou muži psát jako ženy a ženy jako muži?; 9) Chicanská literatura - analýza literárního textu nebo kulturního archetypu  Doc. PhDr. Zuzana Kiczková, PhD. Téma: O skúsenostiach zosúlaďovania profesného a súkromného života. (Interpretačná analýza urobeného naratívneho rozhovoru)                      Zámer pri voľbe témy:-      aktuálnosť témy, napriek zmeneným spoločensko-politickým podmienkam-      súvislosť s emancipáciou žien-      rôzne skúsenosti žien od úspešných pokusov až po vzdanie sa realizovať v jednej z nich-      vynaliezavosť žien hľadať rôzne stratégie a potreba spoznať ich rozmanitosť-      možné posolstvá ďalším generáciám Podtémy:  Kto a ako Vás vo Vašom úsilí podporoval? Ako vyzerala/vyzerá rodová deľba práce  - v rodičovskej rodine, vo vlastnej rodine, v rodine vašich detí?Ako vyzeral váš voľný čas? Vaše záľuby, hobby? O čom ste snili? Po čom ste túžili? Požadovaná metodológia: vypracovať vlastnú pozicionalitu, venovať dôkladnú prípravu rozhovoru, realizovať jednotlivé fázy naratívneho rozhovoru podľa zvolenej metodiky, zdôvodniť adekvátnosť jej použitia, vypracovať biogram a protokol a uskutočniť interpretačnú analýzu vychádzajúc z relevantných feministických teórií/autoriek. * * * * * Doc. PhDr. Blanka Knotková-Čapková, PhD.  1) Genderová analýza vybraného literárního textu, případně komparace více textů Model a struktura analýzy jako u seminární práce z 1. semestru na předmětu Stylistika, argumentace a literární teorie, v rozšířeném provedení.Konkretizace: genderová analýza vybraných pohádek, povídek, románu/románů (maximálně tří), básní, dramatu/dramat (maximálně tří).Příklady užšího zaměření: genderová analýza literárních postav z hlediska archetypální kritiky; pojetí femininity / maskulinity ve vybraném textu; pojetí (tradiční či subverzivní) genderové moci; model(y) genderových vztahů; genderovanost poetických obrazů; atd.Analyzovaný text může být v českém nebo anglickém jazyce.Příklady hotových či probíhajících prací: Genderová analýza Erbenovy Kytice; Obrazy femininity ve vybraných textech hororové literatury; Genderová analýza čtyř pohádkových a příběhových knih pro děti. 2) Gender a spiritualita- Textová analýza: pojednání o vybraném tématu ve vybraných textech feministické teologie, spirituality a/nebo feministické kritiky náboženství - křesťanské, islámské, hinduistické či buddhistické.Příklady hotových či probíhajících prací: Pojetí femininity ve vybraných titulech buddhologické literatury vztahující se k období nejstaršího buddhismu; Prvotní hřích z pohledu vybraných textů feministické teologie. 3) Gender a postkoloniální studia- Textová analýza: pojednání o vybraném tématu ve vybraných textech postkoloniálních studií (např. feminismus a multikulturalismus; feminismus, univerzalismus a kulturní relativismus; postkoloniální kritické texty zaměřené na konkrétní region; apod.) Předmětem analýzy může být i vybraná tematika konkrétního asijského regionu z pohledu postkoloniálních feministických teorií. Pokud mají studující pouze jasný okruh zájmu (viz tři uvedené výše), ale pociťují potíže s výběrem konkrétního tématu, jsou vítáni na konzultacích. * * * * *Ľubica Kobová, PhD. Práca a pracovná etikaDiplomové práce zamerané na súčasné premeny práce, pracovnej etiky, ideálov pracovníčok a pracovníkov z rodového (genderového) hľadiska.Možné témy:·        rodový charakter technologického kapitalizmu (napr. start upy)·        stieranie rozdelenia súkromného, resp. rodinného a pracovného života ako dôsledok využívania online technológií v tzv. poznatkovej ekonomike·        rodový charakter nového profesionalizmu·        zápasy pracujúcich žien za zlepšenie pracovných podmienok v súčasnosti·        feministická sociálna a politická teória skúmajúca prácu. Feministická politická filozofiaDiplomové práce zamerané na feministickú kritiku dejín politickej filozofie, dejiny politickej filozofie tvorenej ženami, súčasné problémy uchopené politicko-filozofickým disciplinárnym aparátom.Možné témy:·        feministická interpretácia alebo kritika klasikov politickej filozofie (pozri knižnú edíciu Re-Reading the Canon)·        analýza konkrétnych problémov rozpracovávaných politickými filozofkami v minulosti, ich prípadná vzájomná komparácia (napr. chápanie občianstva u Mary Wollstonecraft, republikanizmus Geramaine de Stael, chápanie rovnosti u Marie Le Jars de Gournay apod.)·        súčasná agonistická feministická filozofia (Linda Zerilli, Wendy Brown, Bonnie Honig a ď.)·        nové feministické sociálne a politické ontológie (Judith Butler, Jane Bennett, Karen Barad). Metodologické zameranie·        filozofická analýza a tvorba·        kritická diskurzívna analýza·        analýza ideológií Tematické okruhy je možné v rámci konzultácií bližšie špecifikovať. * * * * * Kateřina Kolářová, PhD. Okruhy témat  magisterských prací u všech následujících okruhů jsou uvedena pouze některá témata, je samozřejmě možno domluvit se na jiném konkrétním tématu; všechna témata budou zpracovávána z genderové perspektivy (a ve vztahu k sexualitě, "postižení")1) Studia "postižení" (všechna témata je možno rozpracovat v komparativní perspektivě, tj. srovnat situaci v ČR s jiným vybraným a relevantním kontextem) -         způsoby zobrazování a konstruování tělesného, psychického, mentálního či sensorického "postižení" v současném českém mediálním diskurzu-         vládní programy "integrace občanů  s postižením"-         "svět bez bariér"? - bariérovost a zpřístupňování např. veřejných objektů a institucí-         příklady "integračních programů" v rámci základních/středních/vysokých škol-         "politika identity" a její formování v českém kontextu Příklady probíhajících magisterských výzkumů: - rehabilitační ústav Kladruby- Diskurz o klecových lůžcích (rozbor internetových fór k debatě o nutnosti používání klecových lůžek) 2) AIDS/HIV: (všechna témata je možno rozpracovat v komparativní perspektivě, tj. srovnat situaci v ČR s jiným vybraným a relevantním kontextem) -         Současná politika prevence (preventivní programy, speciální preventivní programy orientující se na "rizikové skupiny", preventivní programy orientující se naopak na "většinovou společnost", sexuální osvěta v rámci základního  a středního vzdělávání, programy diskuzí se středoškoláky, které nejsou součástí sexuální výchovy)-         diskursivní konstruování AIDS a nebezpečí přenosu HIV (např. AIDS jako problém tzv. třetího světa,  jako problém určitých skupin společnosti apod.)-         Dům světla, "field work" -         medicínský diskurz o AIDS/HIV, reflexe a diskurz o AIDS/HIV z pohledu medicíny, "vědění" o AIDS/HIV Příklady probíhajících bakalářských výzkumů: -         Diskurzivní konstruování nebezpečí AIDS/HIV mezi 1985-1989-         Současné preventivní programy zaměřené na školní mládež 3) Kulturní studia obecněji: -         "subkultura/subkulturní uskupení" (např. graffiti subkultura, hip-hopová scéna)-         "soap opery" a tzv. ženské žánry mediální produkce-         GLBT a queer ve filmuPříklady probíhajících magisterských výzkumů: -         patronymie a volba příjmení žen (při sňatku)-         performativita těla a (queer) korporeality v rámci queer festivalu-         hip-hop a "klubová kultura" 4) Narace a (sexuální, genderová) identita -         Literární a autobiografické texty (především české a anglosaské provenience, historická perspektiva)-          Žánr "coming-out", formování genderové a sexuální identity skrze auto/biografický text-         diskurz transexuality-         Parodie, cross-identifikace, transvestie apod. v auto/biografickém textu-         "queering" auto/biografického žánru-         Překrývání kategorií sebe-identifikace (gender, sexualita, sociální lokace, etnicita, rasa apod.)-         Narace identity mimo kontext literárního textu Příklady probíhajících magisterských výzkumů: -         Orální historie: konstruování neheterosexuálních identit-         Jak napsat jinou knihu pro děti? (streotypizování a heteronormativita v dětské literatuře)-         Mediální diskurz o transsexualitě-         "Lesbická literatura"? metodické zaměření: diskurzivní analýza a analýza diskurzuorální historie a biografické vyprávěníanalýza pop-kultury* * * * * Ing. Petr Pavlík, PhD. 1) Samoživitelství (včetně rozhodování soudu, přístupu státu atd.)-     Různé aspekty samoživitelství za využití metodologických přístupů založených na rozhovorech a analýze existujících dokumentů 2) Mateřství-         Různé aspekty samoživitelství za využití metodologických přístupů založených na rozhovorech a analýze existujících dokumentů-         otázky typu: Co matky zažívají? Jak jdou dohromady představy s realitou mateřství? 3) Témata související s prosazováním genderové rovnosti v ČR-     studující mohou přijít s vlastními nápady v této oblasti * * * * *  Doc. Věra Sokolová, Ph.D. 1)    Reprodukce a populační politikaDiplomové práce zaměřené na zkoumání genderových a rasových/rasistických aspektů reprodukce, studium emancipačních a kontrolních/regulačních mechanismů reprodukce a populační politiky (zejména v kontextu rasy/etnicity a sexuality/heteronormativity), výzkum reprodukčních strategií, hodnot a chování. Témata:-     diskurzy porodů a potratů-     sociální aspekty antikoncepce-     rasismus a eugenika v reprodukci, nucená sterilizace-     reprodukce jako bysnys (mezinárodní adopce, "dělohy k pronajmutí")-     globální mateřství-     asistovaná reprodukce-     homoparentalita a queer rodičovství-     populační politika jako regulační nástroj-     reprodukční zdraví a práva-     rasa a reprodukce jako civilizační diskurz Výzkum ve všech těchto tématických oblastech může být založený jak na studiu a textové analýze dokumentů (institucionálních, archivních, mediálních), tak na kvalitativních rozhovorech či biografických vyprávěních.  2)    Gender a prostor; feministická geografieDiplomové práce zaměřené na zkoumání prostoru jako narativního média, na zkoumání vztahu mezi prostorem a genderovým řádem, výzkum genderových dimenzí (veřejného) prostoru a prostorového utváření genderových vztahů a hierarchií, pronikání historického narativu do (genderových) konstrukcí a významů veřejného prostoru a studium genderových dimenzí prostorových uspořádání různých institucí. Témata:-     konstrukce prostoru a kolektivní paměť (památníky, pomníky, názvy ulic, "každodenní" a "monumentální" architektura...)-     genderová analýza institucionálních prostorů (města, nemocnice, školy, nádraží, sportovní areály, parky, rezidenční satelity...)-     "Právo na město": (genderový) design plánování veřejného prostoru-     institucionální organizace a regulace veřejného prostoru a prostranství-     genderové dimenze (ne)dostupnosti, (ne)přístupnosti, (ne)pořádku a (ne)čistoty veřejného prostoru-     rasismus, chudoba a veřejný prostor-     geografie strachu, surveillance a (ne)bezpečí veřejného prostoru-     prostor jako narativní médium-     gender a umění ve veřejném prostoru-     genderové a sexuální konstrukce turistických destinací-     topografie marginalizovaných identit Výzkum ve všech těchto tématických oblastech může být založený jak na studiu a analýze dokumentů (institucionálních, archivních, mediálních), tak na studiu a analýze jednotlivých prostorů, míst, památníků či pomníků či institucí. Možné a žádoucí jsou vizuální analýzy (vizuální sociologie) i rozhovory. 3)    Politika identity a konstrukce sexualityDiplomové práce, které se zaměřují na otázky konstrukce, produkce a reprodukce sexuálních definic, kategorií a sexuálních a genderových identit v rozdílných kontextech a (sub)kulturách, komparativní dějiny sexuality, zkoumání fungování heteronormativity a homofobie ve společnosti. Témata:-     heteronormativita a homofobie ve společnosti (v médiích, vzdělávacích zařízeních a osnovách, ve zdravotnictví, ve sportu, atd...)-     biografická vyprávění utváření nehetorosexuálních identit-     queer dětství a dospívání-     queer rodičovství a homoparentalita-     orální historie neheterosexuálních životů v období socialismu-     konstrukce těla a tělesnosti v historickém diskurzu-     sexualita jako regulační nástroj Výzkum ve všech těchto tématických oblastech může být založený jak na studiu a analýze dokumentů (institucionálních, archivních, mediálních), tak na rozhovorech, orální historii, diskurzivní analýze či analýze diskurzu.  4)    Gender a vizualitaDiplomové práce zaměřující se na zkoumání a analýzu vizuálních děl, projektů či proudů, které se nějakým zásadním způsobem podílejí na zpochybňování a bourání (či naopak na ukotvování) genderového a sexuálního řádu ve společnosti; biografické analýzy konkrétních autorů a autorek, kteří ve své tvorbě zásadním způsobem ztvárňují či ovlivňují (kritické) pohledy na gender a sexualitu prostřednictvím vizuálních médií a umění.   

Garant

doc. PhDr. Blanka Knotková, Ph.D.Ing. Petr Pavlík, Ph.D.PhDr. Hana Havelková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Hana Havelková, Ph.D.doc. PhDr. Blanka Knotková, Ph.D.Ing. Petr Pavlík, Ph.D.