Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Grounded Theory (kombinovaná forma) (YMH108)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMH108 - Grounded Theory (kombinovaná forma), Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem semináře je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, jež jim umožní samostatnou realizaci kvalitativního výzkumu na bázi grounded theory.

Sylabus

 1. Kvalitativní výzkum, obecné charakteristiky a principy, otázka standardizace a reliability, otázka reprezentativnosti, předvýzkum, fáze výzkumu, kdy končí výzkum - odlišení od kvantitativního výzkumu (formulace hypotéz, operacionalizace, sběr dat a ověřování hypotéz prostřednictvím dotazníkového šetření či jinak získaných kvantitativních dat). Kvalitativní metody výzkumu: rozlišení jednotlivých tradic, ověřování nebo vytváření teoretických hypotéz? (1. biografický, historický a klinický výzkum - metoda životních historií, 2. etnografie, 3. fenomenologie, etnometodologie, interpretační praktiky, 4. zakotvená teorie /Grounded Theory, 5. přístup případové studie)Creswell, J. W. 1998 (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. Thousand Oaks/London/New Delhi: Sage, pp 47-72, K. 4. Five Qualitative Traditions of Inquiry Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. 1994. "Introduction: Entering the field of qualitative research." In N. K. Denzin , Y. S. Lincoln (Eds.) Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, pp. 1-17 nebo 2008 "Introduction: Entering the field of qualitative research." In N. K. Denzin , Y. S. Lincoln (Eds.) Strategies of Qualitative Inquiry. Los Angales Sage, pp. 1-17 2. Počátky kvalitativních metod v biografickém, historickém a klinickém výzkumu - metoda životních historií, orální historie McLeod, J., Thomson, R. 2009. Researching Social Change: Qualitative Approaches. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington: Sage, pp 1-79 - K. 1. Researching Change and Continuity, 2. Memory-Work, 3. Oral and Life History, 4. Qualitative Longitudinal Research Schrager, S. 1998. "What is Social in Oral History?". In R. Perks and A. Thomson (eds.) The Oral History Reader. London, New York: Routledge, pp 284-299Prezentace 2 referátových výzkumných studií3. Zakotvená teorie/Grounded Theory - výzkumný problém, zdroje GT, teoretická citlivost, udržování rovnováhy mezi tvořivosti a vědouStrauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metod zakotvené teorie. Boskovice: Albert, K. 2, 3, 4, pp 21-38Prezentace 2 referátových výzkumných studií  4. Analytické postupy zakotvené teorie/Grounded Theory - postupy kódování, 3 hlavní typy kódování (otevřené, axiální a selektivní) Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metod zakotvené teorie. Boskovice: Albert, Úvod k II. Části - Postupy kódování, pp 39-41Lansissalmi, H., Peiró, J. M., Kivimaki, M. 2005. "Grounded Theory in Organizational Research". In C. Cassell, G. Symon (Eds.) Essential Guide to Qualitative Research in Organizational Research. London, Thousand Oaks, New Dehli: Sage, pp 242-255Prezentace 2 referátových výzkumných studií5. Otevřené kódování - vlastnosti, dimenze, dimensionalizing jako proces rozložení vlastností na jejich jednotlivé dimenze - porovnávání a kladení otázek jako 2 základní analytické postupy - označování jevu, určování a pojmenovávání kategorií - rozvíjení vlastností a dimenzí kategorií, první cyklus kódovacích metod (Saladana 2009) Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metod zakotvené teorie. Boskovice: Albert, K. 5, pp 42-52 Saladana, J. 2009. The Coding Manual for Qualtiative Researchers. Los Engeles, London, New Dehli, Singapore, Washington DC: Sage, pp 45-148, K. 3. First Cycle Coding Methods  Prezentace 2 referátových výzkumných studií  6. Techniky zvyšování teoretické citlivosti - technika protikladu (Flip-flop Technique), systematické porovnávání dvou nebo více jevů (v počátcích analýzy), porovnávání se vzdálenými jevy, mávání červeným praporkem aneb co dělat, abychom dokázali překonat vzorce svého myšlení, a přesto si zachovali vše důležité ze svých zkušeností a znalosti z literatury Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metod zakotvené teorie. Boskovice: Albert, K. 6, pp 43-70Prezentace 2 referátových výzkumných studií 7. Axialní kódování -znovu uspořádávání údajů novým způsobem po otevřeném kódování, podmiňující vlivy, příčinné a intervenující podmínky, kontext, strategie jednání a interakce, následky - uvádění subkateogorií do vztahu ke kategorii, spojování kategorií na úrovni dimenzí, druhý cyklus kódovacích metod (Saladana 2009) Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metod zakotvené teorie. Boskovice: Albert, K. 7, pp 70-85 Saladana, J. 2009. The Coding Manual for Qualtiative Researchers. Los Engeles, London, New Dehli, Singapore, Washington DC: Sage, pp 149-184, K. 4. Second Cycle Coding Methods Prezentace 2 referátových výzkumných studií  8. Selektivní kódováni - výběr jedné centrální kategorie a její systematické uvedení do vztahu s ostatními kategoriemi, vyšší - abstraktnější úroveň analýzy a zároveň podobnost s axiálním kódováním, centrálníkategorie - ústřední jev a integrace ostatních kategorií kolem ní - systematizace a upevňování spojení - směřování k návrhu zakotvené teorie/Grounded Theory Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metod zakotvené teorie. Boskovice: Albert, K. 8, pp 86-105  Prezentace 2 referátových výzkumných studií  9. Návrat k příběhu - proces jako spojení několika sekvencí jednaní nebo interakcí týkajících se ústředního jevu a posilování dynamiky zakotvené teorie/Grounded Theory - nahodilost, indukce a dedukce a otázka změny - Jak a kde hledat změny ukazující na proces? - popis procesu Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metod zakotvené teorie. Boskovice: Albert, K. 8 a 9, pp 86-1163 prezentace-diskuse vlastního projektu na základě předvýzkumu (zahrnujícího alespoň 1 přepsaný a analyzovaný rozhovor) 10. Matice podmiňujících vlivů jako analytická pomůcka sloužící k posuzování velkého rozsahu podmiňujících vlivů a následků vztahujících se ke zkoumanému jevu - rozpoznávání a spojování jednotlivých úrovní podmínek a následků - zakotvená teorie/Grounded Theory jako transakční systém, podmiňující trajektorie, teorie vycházející z empirického základu-substantivní versus formální teorie Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metod zakotvené teorie. Boskovice: Albert, K. 10 a 11, pp 117-1443 prezentace-diskuse vlastního projektu na základě předvýzkumu (zahrnujícího alespoň 1 přepsaný a analyzovaný rozhovor) 11. Pořizování vzorků vycházejících z budované teorie, záznamy a diagramy, post-coding a pre-writing (Saldana 2009)Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metod zakotvené teorie. Boskovice: Albert, K. 11 a 12, pp131-167 Saladana, J. 2009. The Coding Manual for Qualtiative Researchers. Los Engeles, London, New Dehli, Singapore, Washington DC: Sage, pp 185-193, - K. 5. Post-coding and pre-writing 3 prezentace-diskuse vlastního projektu na základě předvýzkumu (zahrnujícího alespoň 1 přepsaný a analyzovaný rozhovor) 12. Etnografie jako další původní zdroj kvalitativního přístupu v sociálních vědách: etnografická metoda. Přístup - fenomenologický, etnometodologický a interpretačních praktik (diskurzní analýza, rámcová analýza, kritická diskurzní analýza-CDA, funkcionální pragmatika). Přístup případové studie, komparativní výzkum a kombinovaný výzkum - jak překračovat hranice mezi kvalitativními a kvantitativními přístupySilverman, D. 2006. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, pp 65-152 - K. 3 Ethnography and Observation, K.4 Interviews, pp 241-243 - K. 7 Visual Images3 prezentace-diskuse vlastního projektu na základě předvýzkumu (zahrnujícího alespoň 1 přepsaný a analyzovaný rozhovor) Základní literatura:-Strauss, A. , Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metod zakotvené teorie. Boskovice: Albert /1990 Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park: California:Sage.-Saladana, J. 2009. The Coding Manual for Qualtiative Researchers. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage.-Silverman, D. 2006. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage.  Konkrétní výzkumné studie pro rozbor v semináři (referátové texty) Weaver E. S., Coleman M., 2005 A mothering but not a mother role: A grounded theory study of the nonresidential stepmother role. Journal of Social and Personal Relationships 22(4): 477-497Boyle D. E., Marshall L. N., Robertson W. W. 2003 Gender at Play: Fourth-Grade Girls and Boys on the Playground. American Behavioral Scientist 46(10): 1326-1345Rogers A. 2005 Chaos to Control: Men´s Magazines and the Mastering of Intimacy. Men and Masculinities 8 (2): 175-194De Souza P., Ciclitira K. 2005 Men and Dieting: A Qualitative Analysis. Journal of Health Psychology 10 (6): 793-804Wood T. J. 2004 Monsters and victims: Male felons´ accounts of intimate partner violence. Journal of Social and Personal Relationships 21(5): 555-576Faulkner L. S., Mansfield P. K. 2002 Reconciling Messages: The Process of Sexual Talk for Latinas. Qualitative Health Research 12 (3): 310-328Draucker B. C., Stern P. N. 2002 Women´s Responses to Sexual Violence by Male Intimates. Western Journal of Nursing Research 22(4): 385-406 Sanders T. 2008 Male Sexual Scripts: Intimacy, Sexuality and Pleasure in the Purchase of Commercial Sex. Sociology 42 (3): 400 - 417 Tomášek M. 2006 Singles a jejich vztahy: kvalitativní pohled na nesezdané a nekohabitující jednotlivce v České republice. Sociologický časopis 42 (1): 81-105Slepičková L. 2009 Neplodnost jeho a neplodnost její: Genderové aspekty asistované reproedukce. Sociologický časopis 45 (1), 177-203.Bartošová M. 2009 Ženy po třicítce -příklad specifických reprodukčních strategií a jejich zdrojů. Sociologický časopis. 45 (1): 147-176. Hamar E. 2007 Osm migrujících žen a jejich transnacionální sdílený svět. Sociologický časopis 43 (1): 69-88.Křížková A. 2003 Kariérní vzorce žen v managementu. Strategie žen v rámci genderového režimu organizace.Sociologický časopis 39 (4): 447-467. Havlíková J. 2010 Přechod do dospělosti dlouhodobě nezaměstnaných absolventů učebních oborů z Brna a okolí. Sociologický časopis 46 (1): 73-99        

Požadavky

Podmínkou k zakončení kurzu a připuštění k závěrečnému testu je rozbor a diskuse vybrané výzkumné studie v semináři (15 min) a prezentace a diskuse vlastního projektu výzkumu na základě provedeného předvýzkumu (zahrnujícího alespoň jeden přepsaný a analyzovaný rozhovor) (10 min)

Garant

Mgr. Marcel Tomášek

Vyučující

Mgr. Marcel Tomášek