Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Každodennost v perspektivě historických sociálních věd (kombinovaná forma) (YMH113)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMH113 - Každodennost v perspektivě historických sociálních věd (kombinovaná forma), Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Podmínky pro atestaci:Písemná práce k problematice každodennosti na téma podle vlastního výběru v rozsahu min. 7 str. Při zkoušce debata o této práci a popřípadě o dalších otázkách vyplývajících z vlastní četby.  Osnova přednášek: 1. Uvedení do tématu, základní definice a metodologie. Zdůraznění interdiciplinárnosti studia každodennosti: sociologie, sociokulturní antropologie, etnografie, historiografie apod.2. Specifičnost historické sociologie každodennosti. Norbert Elias, Peter Burke a ti druzí.3. "Francouzská revoluce v dějepisectví". Škola Análů ve vztahu ke studiu každodennosti.4. Přínos  Rollanda Barthese k bádání o každodennosti.5. Marc Augé a etnoanalýza současného života (například koncept místa a ne-místa, výzkum podzemní dráhy - metra a ruin).6. Vliv dramaturgického přístupu Ervinga Goffmanna na historický výzkum každodennosti.7. Mcdonaldizace společnosti v pojetí Georga Ritzera jako vyústění racionalizačních procesů.8. Expresivní formy každodennosti: stereotypy, etiketa, rutiny, procedury, zvyky, obyčeje, rituály.9. Základní definice rituálu, performance a divadla.10. Ritualismus. Analýza názorů van Gennepa, Turnera, Cailloise aj.11. Studium karnevalu středověkého a novověkého (například Bachtin).12. Video-prezentace příkladů - ukázky a jejich interpretace.  Základní studijní literatura a studijní pomůcky: BURKE, P., History and Social Theory, Ithaca, New York: Cornell University Press 2005.BURKE, P., Francouzská revoluce v dějepisectví, Praha: Nakl. Lidových novin 2004. Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky: AUGÉ, M.,  Antropologie současných světů, Brno: Atlantis 1999.BARTHES, R., Mytologie, Praha: Dokořán 2004./van/ DÜLMEN, R.,  Historická antropologie. Vývoj - Problémy - Úkoly, Praha: Dokořán 2002.TURNER, V., Průběh rituálu, Brno: Computer Press 2004.  Informace ke kombinované nebo distanční formě:Rozsah konzultací (soustředění): 2 x 5h = 10 hRozsah a obsahové zaměření výuky studentů kombinovaného studia je konkretizováno v sylabech a studijních oporách (odpovídá požadavkům, které jsou kladeny na studenty prezenčního studia). Studenti kombinované formy budou mít během semestru dvě soustředění, vždy v rozsahu pěti vyučovacích hodin.  Forma zkoušky je stejná pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.

Garant

doc. PhDr. Bohuslav Šalanda, CSc.