Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kolektivní paměť a její výzkum (kombinovaná forma) (YMH1222)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMH1222 - Kolektivní paměť a její výzkum (kombinovaná forma), Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem semináře je seznámit účastníky s možnými pohledy na problematiku paměti a na konkrétních příkladech ozřejmit aktualitu výzkumu kolektivní paměti v současných společenských vědách.

Sylabus

1. Počátky studia kolektivní paměti, rozlišení základních přístupů k chápání a výzkumu kolektivní paměti - schéma kurzu2. Historie versus paměť (velká historie versus kolektivní paměť), Nora, Le Goff a jejich chápání role velké historie a kolektivní paměti v moderní a současné době, tzv. ‚revoluce paměti‘3. Diskurzivní pole ve vztahu k nedávné minulosti - aktivně probíhající a aktéry uskutečňované proměny v odlišení od narrativů (narativních struktur a "templates"), tj. vlivu narativu a jeho struktury jako takové (vypravení, příběh - viz Ricoeur) ale zároveň v kontrastu k c) sociálnímu (kulturnímu, kolektivnímu) traumatu 4) Sociální (kulturní, kolektivní) trauma  a  nesdělitelnost - raptura vylučující uplatnění narativní struktury nebo problematizující pravidla a způsoby diskurzivního pole5) Paměť místa/sites of memory (veřejné komemorace a identita, historické zlomy)6) Folklor, identita - formovaní identity, vznik (národní) identity, ostalgie (obecněji nostalgie) a vztah k ‚paměti‘ jako zakladu identity‘ 7) Kultury vzpomínání (viz. např. orální  historie), generační kultury vzpomínání  v odlišení  od kulturní a komunikační paměti8)  Kulturní paměť v souběhu či v konfliktu s komunikační pamětí a ,rodinnou pamětí‘? ( Welzer, Mollerová, Tschuggnallová: ‚Můj děda nebyl nácek‘, 2010)9) Politika dějin (minulosti) jako vyrovnávání se s komunistickou minulostí versus politika paměti jako součást politiky identity - tj. dílčí paměti, konkrétní formy kolektivní historické paměti jako např. politických vězňů nebo osmašedesátníků apod. (Mayerová: Češi a jejich komunismus: paměť a politická identita, 2009)10) Zapomínání, kulturní amnézie, odpouštění a vyrovnávání se s minulostí versus dekontextualizace a revizionismus jako aktivně adverzní způsob vyrovnávání se s minulostí11) Prezentace projektů, vzájemné recenzování a diskuse projektů12) Prezentace projektů, vzájemné recenzování a diskuse projektů 

Požadavky

Neodůvodněná neúčast v semináři bude penalizována.Podmínkou k zakončení kurzu a připuštění k závěrečnému testu je rozbor a diskuse vybraného textu v semináři (10 min),prezentace a diskuse vlastního projektu na základě provedeného výzkumu (vycházejícího z náležitě vymezeného a zpracovaného souboru dat) (15 min).

Garant

doc. PhDr. Jiří Šubrt, CSc.Mgr. Marcel Tomášek