Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kvality vizuální řeči I. (YMM01PSZI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMM01PSZI - Kvality vizuální řeči I., Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

1. Předmět vizuální sémiotiky. Ustavení sémiotiky jako vědy, sémiotika avant la lettre a vizuální sémiotika. Pojem vizuální řeč a její předmět, sémiotika jako metoda, vztah vizuální sémiotiky k příbuzným oborům k uměnovědám a jejich tématům (estetika, teorie umění, dějiny umění, výtvarná morfologie, teorie kompozice, ikonografie a ikonologie, věda o slohu); k psychologii umění (teorie vnímání, vcítění), ke kognitivní vědě; k sociologii umění; k vizuální kultuře a k vizuálním studiím. 2. Znak a vyjádření. Sémiotika a pragmatická filozofie a logika, výrok (Ch. S. Peirce). Znak; type & token; znakový systém; typologie znaků zejména Peirceova triáda. Znak a tři roviny semiose (Ch. S. Morris). Znak a komunikace (C. A. Shannon, E. Weaver). Znak a teorie informace (M. Bense). Znak a zpráva, znak a superznak (A. A. Moles, H. Frank). 3. Jazyk a řeč. Sémiotika (resp. sémiologie) a lingvistika. Jazyk, řeč, promluva, signifiant & signifié (F. de Saussure); l lingvistika a komunikace (R. Jakobson, L. Hjelmslev), společenská povaha sémiotiky; sémiotika a strukturalismus (J. Mukařovský); sémiotika jako lingvistika (R. Barthes). 4. Ostenze a semióze výtvarný (resp. vizuální) jazyk (I). Objekt kubismus, dada, abstraktní expresionismus, pop-art, minimal art, konceptuální umění, arte povera, land art. Abstrakce/konkrece (prezentace) přírodní a pravěké národy, starověké kultury, stavební řád: antika, renesance, barok, klasicismus, neoklasicismus, neoimpresionismus, kubismus, abstrakce, konkretismus, minimal art. 5. Semióze a miméze výtvarný (resp. vizuální) jazyk (II). Zobrazení (miméze, reprezentace) (I) antika, renesance, barokní klasicismus, neoklasicismus, romantismus, realismus, impresionismus, P. Cézanne, kubismus, nová věcnost, hyperrealismus; význam a smysl, sémantika (foném, význam logicko-pojmový, emocionální). Emoce (I) (symbolismus, poimpresionismus, fauvismus a expresionismus, futurismus, abstrakce, abstraktní expresionismus, expresivní figurace, F. Bacon, J. Dubuffet, A. Rainer). 6. Vizuální kvality jako nositelé významu: materie a látka, tvar a barva, pozadí a popředí. Znakové systémy jejich překrývání, odporování a mimoběžnost, spojování a vylučování. 7. Vizualita a myšlení. Vyjádření a komunikace; vizuální znaky jako paměť a myšlení (C. Levi-Strauss), umění jako model a systém; fonémy vizuality; znak a zpráva, znak a superznak; organismus a organizace prostoru vizuálního díla, prostředky (stupňovitost); světa-tvorba (N. Goodman). 8. Znakovost výtvarných děl. Výtvarné umění a vizuální sémiotika; ikonografie a ikonologie, hierarchie vizuálních významů (E. Panowsky), umění a společnost (P. Francastel). Výtvarné dílo jako znak: S. Šabouk: Jazyk umění; J. Zvěřina: Výtvarné dílo jako znak. L. Tondl: Grafická komunikace. Sebeok. 9. Svět čistých forem (Panofsky). Syntaktika (paradigmatika a syntagmatika ve vizuálních jazycích): materie a látka, tvar (plošný, objemový, prostor) a barva. (Zrod abstrakce; Než je obraz koněm, ženou , Teorie Bauhausu: P. Klee, W. Kandinsky, L. Moholy-Nagy). Kompozice uměleckého díla (R. Arnheim.) Orientace ve viděném. Dominanta a hierarchie. Vizuální kvality a jejich fungování v opozicích, topologie vizuálních vztahů. Primární význam (E. Panofsky). 10. Námět, motiv, empatie. Sémantika (mimoumělecká korespondence; námět a motiv; ikonografie; ikonologie). (M. Bréal, R. Carnap, C. K. Ogden I. A. Richards). Význam a smysl ve vizualitě, konceptualizovaný význam a emfatické reakce. Sekundární význam (E. Panofsky).Výraz a význam. Znak a symbolismus Symbolické obrazové systémy. Miméze a emoční význam, W. Worringer. Organizace vizuální scény. Kompozice uměleckého díla, R. Arnheim. Znak a psychoanalýza, sen (S. Freud), archetyp (C. G. Jung), symbol (M. Eliade, E. Cassirer). 11. Obsah, ideologie, světonázor. Pragmatika (obsah), interpretace. Mýtus a společenská organizace (C. Levi-Strauss, Barthes). Komplexní systémy perspektiva: lineární statická (renesanční, E. H. Gombrich, P. Francastel) dynamická (byzantská, L. F. Žegin), aditivní homogenní statická (východní, E. H. Gombrich), aditivní lineární dynamická (analytický kubismus a dadaistická koláž). Vizuální paradigma a ideologie. 12. Vizuální systémy užitého umění; móda = Barth., studium vizuality jako přirozeného znaku = minimální a spontánní systém; design; reklama; média fotografie, film, televize. Estetické kvality.

Literatura

Povinná:Benoist, Luc. Znaky, symboly a mýty. Praha. Victoria publishing. 1995. 80-8586- 549-1 . Josef Hlaváček (ed.). Kompozice podle Rudolfa Arnheima. Praha. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. 1997. Schapiro, Meyer. Dílo a styl. Praha. Argo. 2006. 80-7203-821-4. Worringer, Wilhelm. Abstrakce a vcítění, Příspěvek k psychologii stylu. Praha. Triáda. 2001. 80-8613-835-6 . Doporučená:Barthes, Roland. Kritika a pravda. Praha. Dauphin. 1997. 80-8601-953-5. Eco, Umberto. Mysl a smysl, Sémiotický pohled na svět. Praha. Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97 . 2000. 80-8618-136-7. Goodman, Nelson. Způsoby světatvorby. Bratislava. Archa. 1996. 80-7115-120-3 . Lévi-Strauss, Claude. Cesta masek. Praha. Dauphin. 1996. 80-86019-22-5 . Panofsky, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha. Odeon. 1981. Šabouk, Sáva. Jazyk umění. Praha. Svoboda. 1969. Zvěřina, Josef. Výtvarné dílo jako znak. Praha. Obelisk. 1971.

Garant

Mgr. Aleš Svoboda

Vyučující

Mgr. Aleš Svoboda