Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sémantika fotografie (YMM061)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMM061 - Sémantika fotografie, Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Rozpis lekcí: 1. lekce - 5.10. - úvodní hodina - seznámení s problematikou, určení patronace, rozděleni studijních textů 2. lekce - 12.10. - přednáška - Fotografie a problém významu. Roland Barthes a sémiologie  fotografie. Studium a punctum. Póza a momentka. Thierry De Duve a sémantický paradox  fotografie. 3. lekce - 19.10. - seminář -  rozbor textů: BARTHES, R., Světlá komora. Praha: Fra 2005, celá kniha. De DUVE, T., Póza a momentka. In: Císař, K. (ed.), Co je to fotografie?, Hermann a synové, Praha, 2004.  4. lekce - 26.10. - přednáška - Fotografie a estetika. Walter Benjamin a aura umění.  Jean-Paul Sartre a Maurice Merleau-Ponty: dvě cesty fenomenologie obrazu. Fotografie jako otevřený okamžik.  5. lekce - 2.11. - seminář  -  rozbor textů: MERLEAU-PONTY, M., Oko a duch. Praha, Obelisk, 1971,  s. 7-72.    WALTON, K.: Transparent Pictures: On the Nature of Photographic Realism 6. lekce - 9.11. - přednáška - Fotografie a  žurnalistika. Susan Sontagová a násilí viditelnosti. Judith Butlerová a rámce války. Manipulace záznamů.  7. lekce - 16.11. - seminář  - rozbor textů: SONTAGOVÁ, S., S bolestí druhých před očima. Praha: Paseka 2011, s. 9 - 110. BUTLEROVÁ, J. (2013): Rámce války. Za které životy netruchlíme?. Praha: Karolinum, s. 9.-33, s. 61-90.  8. lekce - 23.11. - přednáška - Fotografie a historie. Georges Didi-Huberman a přežívající obraz. Sémantika otisku: podobnost skrz kontakt. Paměť táborů.  9. lekce - 30.11. - seminář -  rozbor textů: DIDI-HUBERMAN, G. (2003): Invention of Hysteria. London: The MIT Press, s. 281-301. BENJAMIN, W.: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, In: Literárněvědné studie (Výbor z díla I), Oikoymenh, Praha, 2009, s. 299-326. 10. lekce - 7.12. - přednáška - Fotografie a sociologie. Pierre Bourdieu a sociologie domácího kultu obrazů. Michel Maffesoli a sociologie neotribalistického kultu obrazů. Fotografování jako sociální rituál. 11. lekce - 14.12. - seminář -  rozbor textů: BOURDIEU, P., Photography: A Middle-Brow Art. Stanford: Stanford University Press, 1996. SCRUTON, R.: Fotografie a zobrazení.  12. lekce - 4.1. - závěrečné kolokvium   Základní literatura: - primární: BARTHES, R., Světlá komora. Praha: Fra 2005, celá kniha. MERLEAU-PONTY, M., Oko a duch. Praha, Obelisk, 1971,  s. 7-72.    SONTAGOVÁ, S., S bolestí druhých před očima. Praha: Paseka 2011, s. 9 - 110. DIDI-HUBERMAN, G. (2003): Invention of Hysteria. London: The MIT Press, s. 281-301. BOURDIEU, P., Photography: A Middle-Brow Art. Stanford: Stanford University Press, 1996. - sekundární: FIŠEROVÁ, Michaela. Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli. Praha: Karolinum, 2015. Rozšiřující literatura:KING, D., The Commissar Vanishes. The Falsification of Photographs and Art in Stalin's Russia. 1997, Metropolitan Books. EDWARDS, T. (ed.), Kulturální teorie, Portál, Praha, 2010. McROBBIE, A., Aktuální témata kulturálních studií, Portál, Praha, 2006. CÍSAŘ, Karel (ed.). Co je to fotografie?. Praha: Herrmann & synové, 2004.De DUVE, T., Póza a momentka. In: Císař, K. (ed.), Co je to fotografie?, Hermann a synové, Praha, 2004. BENJAMIN, W.: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, In: Literárněvědné studie (Výbor z díla I), Oikoymenh, Praha, 2009, s. 299-326.Maffesoli, M. (2002): O nomádství. Iniciační toulky. Praha: Prostor, s. 93-186.    Maffesoli, M. (1996): The Time of Tribes: The Decline of Individualism in mass society. London: Sage.MAFFESOLI, M. (2006): Rytums života. Variácie o postmodernom imaginárne.SOFA, Bratislava.Barthes, R., Rétorika obrazu. in: Císař. K. (ed.), Co je to fotografie?. Praha: Herrmann & synové 2004, s. 51- 62.BARTHES, R., Image, music, text, Fontana Press, London, 1977.    BOURDIEU, P., O televizi, Doplněk, Brno 2002. rozšiřující literatura:BOURDIEU, P., Teorie jednání, Karolinum, Praha 1998.DIDI-HUBERMAN, G. (2005): Confronting Images. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press. DIDI-HUBERMAN, Georges. Pred časom. Dejiny umenia a anachronizmus obrazov. Bratislava: Kalligram, 2006. DIDI-HUBERMAN, G. (2009): Ninfa moderna. Praha: Agite/Fra.BUTLEROVÁ, J. (2013): Rámce války. Za které životy netruchlíme?. Praha: Karolinum, s. 9.-33, s. 61-90. SONTAGOVÁ, S., O fotografii. Praha: Paseka 2002.Flusser, V., Do universa technických obrazů. Praha: OSVU 2001, s. 51-91.Flusser, V., Za filosofii fotografie. Praha, Hynek 1994.Lábová, A., Láb, F.: Soumrak fotožurnalismu? Manipulace fotografií v digitální éře. Praha: Karolinum 2010.  

Garant

Mgr. Michaela Fišerová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Michaela Fišerová, Ph.D.