Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metody empirického výzkumu občanského sektoru II. - seminář (YMN22PSZI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMN22PSZI - Metody empirického výzkumu občanského sektoru II. - seminář, Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Metody empirického výzkumu občanského sektoru II ZS 2014/15PhDr. Tereza Pospíšilová, PhD.Mgr. Jiří Navrátil, PhD. Anotace:Předmět se věnuje metodám analýzy dat v kvalitativním a kvantitativním výzkumu občanského sektoru. Předmět je členěn do dvou přibližně stejně velkých částí: první se věnuje kvalitativní analýze a interpretaci, včetně využití zobrazovacích technik a citátů v kvalitativní analýze, a druhá se zaměřuje na logiku kvantitativního výzkumu a analýzu kvantitativních dat, včetně správného využití tabulek a grafů. Konkrétní příklady a úkoly používané ve výuce se vztahují k tématům charakteristickým pro obor studií občanské společnosti. Osnova:Kvalitativní výzkum a analýza2.10. Přístupy k analýze dat: kvalitativní a kvantitativní přístupŠvaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 202-210, 225Klvač, Petr. Bažina a mokřad (vloženo v SIS).9.10. Zakotvená teorie: otevřené kódování a technika konstantního srovnáváníŠvaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 211 -224.Ochrana, František (2009). Metodologie vědy. Praha Karolinum. Zaměřte se na obecně vědní metody na s. 19-27. Měli byste znát rozdíl mezi indukcí a dedukcí a umět je definovat. Stejně tak pojmy analýza a syntéza. V čem spočívá metoda srovnání?16.10. Zakotvená teorie: psaní analytických poznámek, vytváření kategorií a analytického příběhuŠvaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 225 -236, 239-247.23.10. Analýza kvalitativních dat s využitím a priori kódů; využití technik zobrazení při analýze dat.  Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. s. 238-241.Otázka: Kde v pasáži 8.2. Hendl v podstatě říká, že kromě induktivního budování konceptů z dat lze také použí apriori vytvořené koncepty? Identifkuj konkrétní větu.Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. s. 213-217.30.10. Narativní výzkum: kontakt s respondenty a vedení rozhovoruŠvaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 159-176, 237-239.Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. s. 176-180.Otázka: Švaříček a Šeďová popisují hloubkový rozhovor obecně, část z Hendla je pouze o narativním rozhovoru. V čem podle vás spočívají specifika narativního rozhovoru proti jiným hloubkovým rozhovorům?DÚ: Přečtěte si část textu z Readeru na s. 3-13. Jakým způsobem autor článku získal rozhovory, ze kterých cituje? Bezdomovci nejsou úplně jednoduchý typ informátorů - která místa v textu vás přesvědčila, že se jedná o zdroj věrohodných dat? Podívejte se i na to, jakým způsobem autor citáty používá v textu (co jimi dokládá a jak to dělá?)6.11. Narativní výzkum: analýza dat v narativním výzkumuGlover, Troy D. "Narrative Inquiry and the Study of Grassroots Associations". Voluntas 15 (1): 47-69 (přeskočit lze s. 52-55, 59-61, a 65).Corden A., Sainsbury R. (2006) Using quotations... (viz SIS), zaměřte se na s. 11-16. Otázka: Různí autoři používají citáty za různými účely (viz četba). Které z nich podle vás nejlépe korespondují s tradicí narativního výzkumu?   Kvantitativní výzkum a analýzaBlok (1) 9. 12. 2014 14:00 - 18:20: Logika kvantitativního výzkumu 1.   Logika kvantitativního výzkumu: kauzalita, hypotéza 2.    Logika kvantitativního výzkumu: operacionalizace, proměnná  3.    Logika kvantitativního výzkumu: tvorba dotazníkuBlok (2) 16. 12. 2014 14:00 - 18:20: Analýza kvantitativních dat 4.    Analýza kvantitativních dat: deskriptivní analýza, kontingenční tabulky 5.    Analýza kvantitativních dat: statistická inference  6.    Analýza kvantitativních dat: korelace, regrese Atestace:Pro absolvování semináře je důležitá přítomnost na seminářích. Během semestru smí student mít jen 3 absence, v případě více absencí se výsledná známka snižuje o jeden stupeň (např. ze 3 na 4). Každý z bloků v kvantitativní části má význam 3 absencí. Druhou podmínkou je úspěšné prokázání znalostí a schopností spojených s analýzou dat (test z literatury a analýza), přičemž student si může vybrat, zda se zaměří na kvantitativní, nebo na kvalitativní analýzu. Základní literatura (podrobnější rozpis bude u jednotlivých seminářů, viz Moodle)Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN: 978-80-7367-313-0.Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7.Field, Andy. Discovering Statistics using SPSS. ThousandOaks: SAGE, 2009. 3. vyd.Miles, Matthew B., Huberman, A. Michael. An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks: Sage, 1994.Glover, T., D. 2004). Narrative Inquiry and the Study of Grassroots Associations. Voluntas: International Journal of Voluntary and non-profit organizations, 15, 1, 47 - 69.Pospíšilová, Tereza. Metody empirického výzkumu občanského sektoru I + II. Reader. Praha: FHS UK, 2013. Studijní pomůcka dostupná ve Studijním informačním systému FHS UK a v systému podpory studia Moodle.Trahar, S. (ed.) (2009). Narrative Research on Learning; comparative and international perspective. Symposium Books: Oxford.Strauss, Anselm, Juliet Corbinová (1999).  Základy kvalitativního výzkumu. Brno: Nakladatelství Albert.

Požadavky

 viz sylabus           

Garant

PhDr. Tereza Pospíšilová, Ph.D.