Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Biografický přístup ve výzkumu soudobých dějin (YMO081)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMO081 - Biografický přístup ve výzkumu soudobých dějin, Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Osnova zimního semestru 2015/16 1. Seznámení, představení kurzu- dichotomie dvou různých tendencí ve výzkumu soudobých dějin a jejich možné prazáklady 2. Tři různá paradigmata a biografický výzkum v jejich rámci aneb jak přistupujeme k výzkumuHavelka, Miloš. Co může znamenat "filozofie" v tzv. "filozofii dějin". Horský Jan, ed. Kulturní a sociální skutečnost v dějezpytném myšlení: příspěvky k dějinám českého dějepisectví doby Gollovy školy, str. 5-7.  3. Personalismus: hlavní myšlenky vybraných představitelů aneb jaký prazáklad může mít biografický výzkumČerný, Václav. Osobnost, tvorba a boj.Mounier, Emmanuel. Místo pro člověka. Manifest personalismu.Patočka, Jan. Max Scheler (pokus celkové charakteristiky) v Scheler, Max. Místo člověka v kosmu. Šalda, F. X. Duše a dílo. Podobizny a medailony. 4. Biografie, autobiografie, životní příběh, životopisná zpověď...- různé definice, různá pojetí, různé přístupy, různé příkladyHamilton, Nigel. Biography. A Brief History. 5. Ideálně typický postup při zpracovávání biografie a možná úskalíHamilton, Nigel. How to Do Biography. A Primer.Hroch, Miroslav a kol. Úvod do studia dějepisu. 6. Práce s pramenem (obecně)Horský, Jan. Pramen (heslo) v Storchová, Lucie a kol. Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. 7. Využití metody oral history I.Vaněk, Miroslav a Mücke, Pavel. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. 8. Využití metody oral history II. a archivní prameny  9. Využití literárních textů a ego-dokumentůHavel, Ivan M. a kol. Dopisy od Olgy.Jirous, Ivan Martin. Magorovy labutí písně.Vaculík, Ludvík. Český snář. 10. Čtení konkrétních, biograficky zaměřených prací a jejich reflexe  11. Zhodnocení kurzu, rozprava nad připravovanými/probíhajícími/ukončenými studentskými výzkumy  Atestace: aktivní účast v hodinách 

Garant

Mgr. Jana Wohlmuth Markupová

Vyučující

Mgr. Jana Wohlmuth Markupová