Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kvantitativní metody výzkumu v praxi (YMR05POZI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMR05POZI - Kvantitativní metody výzkumu v praxi, Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Výstupy z učení:student:- Formuluje výzkumnou otázku, hypotézy, operacionalizaci a model vztahů. - Navrhne projekt výzkumu využívající kvantitativní sběr dat technikou dotazníku, porovná jej se stanovenými principy vědeckého postupu a obhájí jej v dialogu s vyučujícím.Témata výuky: a) teorie a nejdůležitější pojmy - logika kvantitativního výzkumu, srovnání s kvalitativním výzkumem (na základě toho, co vědí o kvalitativním výzkumu), omezení kvantitativního  výzkumu, formulace výzkumného problému/výzkumné otázky, formulace obecné hypotézy a pracovních hypotéz, hledání indikátorů pro jednotlivé  proměnné - reprezentativita v sociologickém výzkumu, vysvětlení základních pojmů (vzorek, populace, reprezentativita atd.), typy pravděpodobnostních a  nepravděpodobnostních technik výběrů s uvedením konkrétních příkladů, chyba výběru - standardizovaný rozhovor, dotazníkové šetření: konstrukce a uspořádání dotazníku, formulace otázek, řazení otázek, nejčastější příklady špatně  formulovaných otázek, problém návratnosti u poštovního dotazování - jak číst výsledky statistických šetření: interpretace statistických výstupů na příkladu jednoduchých tabulek a grafů z konkrétních výzkumů b) cvičení a úkoly k dosažení dovedností - na příkladu konkrétního výzkumu (nejlépe takového, jehož autorem byl někdo ze studentů) ukázky propojení jednotlivých kroků kvantitativního výzkumu -  proč nefunguje dotazník bez formulace pracovních hypotéz a správně zvolených indikátorů apod. - na konkrétním příkladu procvičování jednotlivých kroků ve skupinkách, tj. formulace výzkumného problému, formulace hypotéz, operacionalizace  proměnných, návrh a zdůvodnění vhodného typu výběru pro vlastní výzkum - na příkladech konkrétních dotazníků (včetně těch, na jejichž vytvoření se podíleli sami studenti) ukázky nevhodně položených otázek, chybně zvolené  škály odpovědí, dlouhého, nepřehledného, nesrozumitelného dotazníku apod. - srovnání úryvků z výzkumných zpráv z kvantitativního a kvalitativního výzkumu na stejné téma, hledání odpovědí na otázky: Jak se liší jazyk obou  zpráv? Jak se liší výzkumné otázky obou zpráv? V čem jsou odlišné argumenty obou zpráv? Která zpráva je přesvědčivější a proč? Co jednotlivé  zprávy nevysvětlují, co v nich chybí? Co mají obě zprávy společného? Povinná literatura: DISMAN, M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 

Garant

PhDr. Jiří Šafr, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jiří Šafr, Ph.D.