Předmět Kvantitativní metody výzkumu v praxi (YMR05POZI)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMR05POZI - Kvantitativní metody výzkumu v praxi, Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Výstupy z učení:student:- Formuluje výzkumnou otázku, hypotézy, operacionalizaci a model vztahů. - Navrhne projekt výzkumu využívající kvantitativní sběr dat technikou dotazníku, porovná jej se stanovenými principy vědeckého postupu a obhájí jej v dialogu s vyučujícím.Témata výuky: a) teorie a nejdůležitější pojmy - logika kvantitativního výzkumu, srovnání s kvalitativním výzkumem (na základě toho, co vědí o kvalitativním výzkumu), omezení kvantitativního výzkumu, formulace výzkumného problému/výzkumné otázky, formulace obecné hypotézy a pracovních hypotéz, hledání indikátorů pro jednotlivé proměnné - reprezentativita v sociologickém výzkumu, vysvětlení základních pojmů (vzorek, populace, reprezentativita atd.), typy pravděpodobnostních a nepravděpodobnostních technik výběrů s uvedením konkrétních příkladů, chyba výběru - standardizovaný rozhovor, dotazníkové šetření: konstrukce a uspořádání dotazníku, formulace otázek, řazení otázek, nejčastější příklady špatně formulovaných otázek, problém návratnosti u poštovního dotazování - jak číst výsledky statistických šetření: interpretace statistických výstupů na příkladu jednoduchých tabulek a grafů z konkrétních výzkumů b) cvičení a úkoly k dosažení dovedností - na příkladu konkrétního výzkumu (nejlépe takového, jehož autorem byl někdo ze studentů) ukázky propojení jednotlivých kroků kvantitativního výzkumu - proč nefunguje dotazník bez formulace pracovních hypotéz a správně zvolených indikátorů apod. - na konkrétním příkladu procvičování jednotlivých kroků ve skupinkách, tj. formulace výzkumného problému, formulace hypotéz, operacionalizace proměnných, návrh a zdůvodnění vhodného typu výběru pro vlastní výzkum - na příkladech konkrétních dotazníků (včetně těch, na jejichž vytvoření se podíleli sami studenti) ukázky nevhodně položených otázek, chybně zvolené škály odpovědí, dlouhého, nepřehledného, nesrozumitelného dotazníku apod. - srovnání úryvků z výzkumných zpráv z kvantitativního a kvalitativního výzkumu na stejné téma, hledání odpovědí na otázky: Jak se liší jazyk obou zpráv? Jak se liší výzkumné otázky obou zpráv? V čem jsou odlišné argumenty obou zpráv? Která zpráva je přesvědčivější a proč? Co jednotlivé zprávy nevysvětlují, co v nich chybí? Co mají obě zprávy společného? Povinná literatura: DISMAN, M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum
Garant
PhDr. Jiří Šafr, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jiří Šafr, Ph.D.