Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací II. (YMR09POZI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMR09POZI - Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací II., Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Studenti si vyzkoušejí analýzu vlastních dat pomocí techniky zakotvené teorie s tím, že zvládnou zejména techniku otevřeného kódování, dokážou identifikovat podstatné kategorie vyvozené z dat a naleznou mezi nimi existující vztahy. Na konci kurzu student dokáže upřesnit původní výzkumnou otázku na základě analýzy dat, analyzovat data s ohledem na výzkumnou otázku a svá zjištění v textu i ústně prezentovat. Studenti si osvojí základní dovednosti, jak získat empirickou informaci z kvalitativního materiálu a využít ji v praktickém rozhodování.

Sylabus

Výstupy kurzuStudentAplikuje techniku otevřeného kódování a dokáže popsat základní kategorie nalezené v datech,Prakticky si vyzkouší techniky axiálního a selektivního kódování, identifikuje a pojmenuje vztahy mezi kategoriemiProvede základní analýzu dat podle principu zakotvené teorie na základě vlastní výzkumné otázkySvá zjištění a postup analýzy demonstruje jak v písemné tak ústní forměStručný program přednášek a seminářůAnalýza kvalitativních dat- organizace dat pro analýzu, vytváření prvních kategorií, ukázky toho, co všechno je možné v kvalitativních datech analyzovat, hledání kategorií, vytváření kódů, psaní analytických poznámek, interpretace dílčích závěrůGrounded theory- otevřené kódování: označování jevů, vytváření a pojmenování kategorií, rozvíjení vlastností a dimenzí kategorií, záznamy kódování- techniky zvyšování teoretické citlivosti: kladení otázek, analýza slova (větného úseku, věty), technika protikladů, systematické porovnávání jevů, porovnávání se vzdálenými jevy atd.- axiální kódování: paradigmatický model, jev, příčinné podmínky, kontext, intervenující podmínky, strategie jednání, následky, spojování a rozvíjení kategorií podle paradigmatického modelu, uvádění subkategorií do vztahu ke kategorii, spojování kategorií na úrovni dimenzí, sledování vztahů- selektivní kódování: identifikace příběhu, určení vlastností a dimenzí centrální kategorie, uvádění kategorií do vztahu k centrální kategorii, ověřování vztahů, odhalování pravidelností, upevňování spojení, seskupování kategorií, zakotvení teorieVyužití software pro kvalitativní analýzu, práce se schématy při analýze.Psaní analytického textu, práce s citacemi a strategie prezentace dat. LiteraturaZákladní učebnice:ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.STRAUSS, Anselm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999.Doporučená literatura Články a výzkumné zprávy průběžně doplňované vyučující v moodle kurzuBiograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770. BRYMAN, Alan. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2004. 608 s. ISBN 978-0199264469DARLINGTON, Y., SCOTT, D. Qualitative research in practice: Stories from the field. Buckingham, Philadelphia: Open University Press, 2002.ELLIS, Carolyn. Heartful autoethnography. Qualitative Health Research, 1999, 9.5: 669-683.FISCHER-ROSENTHAL, W. / ROSENTHAL, G. Analýza narativněbiografických rozhovorů. Biograf, 24, 2001. <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=v2402>HAMMERSLEY, Martyn; ATKINSON, Paul. Ethnography: Principles in practice. London: Routledge, 1995.HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005.CHARMAZ, Kathy. Constructing Grounded Theory.  Thousand Oaks: Sage, 2006.CHENAIL, Ronald J. Jak srovnat kvalitativní výzkum do latě. Biograf Bulletin, 1998, 16.1998: 29-37.KOHÚTEK, P. Prezentování kvalitativních údajů. Biograf, 1997, 9.KONOPÁSEK, Zdeněk. Co si počít s počítačem v kvalitativním výzkumu: program ATLAS/ti v akci. Biograf, 1997, 12: 71-110.MILES, Matthew B. -  HUBERMAN, A. Michael. An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks: Sage, 1994.Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2009.RIESSMAN, C.K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994.SEALE, Clive. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Biograf, 2002, 27: 3-16.SCHÜTZE, F. Narativní interview ve studiích interakčního pole. Biograf, 1999, 20.SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage, 2001. ISBN-10 0761968652.SILVERMAN, D.: Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar 2005. 327 s. ISBN 80-551-0904-4. 

Garant

Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D.