Předmět Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací I. (YMR14POLI)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu YMR14POLI - Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací I., Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy a základními přístupy kvalitativního výzkumu tak, aby dokázali sami ve svých organizacích nebo prostředích navrhnout výzkumné téma a jemu adekvátní výzkumnou strategii, provést pilotní sběr dat a na jeho základě upřesnit výzkumnou otázku a plánovaný výzkumný projekt.
Sylabus
Výstupy kurzuStudentformuluje základní principy kvalitativního výzkumuumí porovnat základní techniky sběru datnavrhne v základních obrysech design konkrétního kvalitativního výzkumu adekvátního zvolenému výzkumnému problému, ověří ho pilotním rozhovorem nebo pozorováním a na jeho základně navrhne možné úpravy výzkumného projektudemonstruje zvládnutí techniky pozorování záznamem pozorovánídemonstruje vedení rozhovoru v kvalitativním výzkumu přepisem datreflektuje způsob provedení sběru dat a identifikuje jeho silné a slabé stránky Stručný program přednášek a seminářů: a) teorie a nejdůležitější pojmy: logika a postup kvalitativního výzkumu, hlavní přístupy kvalitativního výzkumu, formulace výzkumného problému, srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu výzkumný design, formulace a reformulace výzkumné otázky výběr prostředí a případů, vstup/přístup do zkoumaného prostředí, vyjednávání přístupu výběr respondentů a teoretické vzorkování v kvalitativním výzkumu vztahy výzkumníka a lidí ve zkoumaném prostředí, chování výzkumníka v terénu a tzv. impression management, výzkumné role a jejich možné dopady na obsah a kvalitu sebraných dat etické otázky v terénním výzkumu pozorování, záznam pozorování výzkumný rozhovor - typy interview, typy otázek focus group v kvalitativním výzkumu, výzkumný design focus group: vytváření vzorku, homogenita a segmentace skupin, výběr a počet účastníků focus group, vedení focus group field notes, forma a obsah field notes b) cvičení a úkoly k dosažení dovedností: ukázky různých typů dat pro kvalitativní analýzu formulace výzkumné otázky pro vlastní výzkum náčrt vlastního výzkumného projektu s použitím procvičovaných výzkumných technik příprava na vstup do terénu, hledání "gatekeeperů", reflexe vlastní role ve zkoumaném prostředí a implikací, které má pro vstup do terénu praktický nácvik rozhodování o vzorku vhodných respondentů nebo o výběru prostředí a situací pro pozorování provedení jednoduchého pozorování na vlastním pracovišti nebo v jiném prostředí praktický nácvik vedení rozhovoru, motivace vypravěče k rozhovoru, pokládání narativizujících otázek ukázky obvyklých chyb při vedení rozhovoru - kladení otázek, udržování interakce s vypravěčem, neotevřenost výzkumníka tématům respondenta, otázky direktivnosti výzkumníka příprava scénáře rozhovoru vztahující se k výzkumné otázce natočení vlastního výzkumného rozhovoru, přepis rozhovoru reflexe rozhovoru - formální (vedení rozhovoru, kladení otázek, využití scénáře) a obsahová (jaká témata rozhovor přinesl, jak souvisejí s výzkumnou otázkou) Základní učebnice:ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. Doporučená literatura Články a výzkumné zprávy průběžně doplňované vyučující v moodle kurzuBiograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770.BRYMAN, Alan. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2004.DARLINGTON, Y., SCOTT, D. Qualitative research in practice: Stories from the field. Buckingham, Philadelphia: Open University Press, 2002.DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.DUDOVÁ, R. Kvalitativní metodologie sociologického výzkumu: konstruktivistická grounded theory a "rozumějící rozhovor". In Šubrt, J. (ed.). Soudobá sociologie IV. Praha: Karolinum, 2010. s. 364 - 383. ISBN 9788024617893.GRÖNFORS, M. Od scientistní sociální vědy k zodpovědnému výzkumu: Poučení z výzkumu finských Romů. Biograf, 23, 2000. Dostupné z <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=2302>GUILLEMIN, Marillys; GILLAM, Lynn. Etika, reflexivita a "eticky důležité okamžiky "ve výzkumu. Biograf, 2004, 35: 11-31.GUMMESSON, Evert. Qualitative methods in management research. Sage, 2000.HEATH, A.W. Jak psát projekt kvalitativního výzkumu. Biograf, 10-11, 1997. Dostupné z <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=10-1110>HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005.CHENAIL, R.J.. Rozhovorová cvičení: Lekce z rodinné terapie. Biograf, 21, 2000. <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=v2101>Kaufmann, J.-C.: Chápající rozhovor. Praha: SLON 2010.Lindbloom, Jana. "Preklopenie asymetrie po získání údajov: Pomáha informovaný súhlas alebo škodí?" Biograf, 2004, 35, 85-95.Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2009.MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1991.Punch, K. F.: Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál 2008.RIESSMAN, C.K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994.Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005.STRAUSS, Anselm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999.THYER, Bruce (ed.). The handbook of social work research methods. Sage, 2009.Yin, Robert K. Case Study Research. London: SAGE, 2009.
Garant
Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D.