Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do studia komunikace (JJB008)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJB008 - Úvod do studia komunikace, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem je nabídnout základní představu o přístupech k analýze jednotlivých typů a rovin komunikace a popis a výklad masové a mediální komunikace. Student by si v předmětu měl osvojit základy "myšlení o komunikaci a médiích" a jejich roli roli ve společnosti.

Sylabus

Program:1. - 2. (17.2. a 24.2.) Základní pojmy I - Od komunikace k masové a mediální komunikacikomunikace - přístup k jejímu výkladu (přenosový a kulturální model)sociální komunikace - typologie sociální komunikace (od interpersonální k veřejné a masové, resp. mediální komunikaci) - roviny komunikace a komunikační prostředkypopis komunikace - základní schéma komunikačního aktu (podavatel, sdělení, kód, kanál, příjemce, šum, kontext) 3. - 4. (3.3. a 10.3.)  Základní pojmy II - Kódysémiotika - sémantika, syntax, pragmatika - kód, znak, textpřirozený jazyk - národní jazyk, jazyk a řeč, aktualizace a automatizace, bezpříznakovost a příznakovostneverbální kódy - prostředky neverbální komunikace 5. (17.3.) Komunikační prostředkytypy komunikačních prostředků - primární, sekundární, masová a síťová médiavliv komunikačních prostředků na povahu komunikace - rychlost přenosu - dostupnost sdělení - linearita psaného textu a její důsledky - vizualizace a její důsledky - interaktivita - serialita - narativita 6. (24.3. a 31. 3.) Komunikace veřejnáprofesionalizace komunikace - rétorika - učitelství - žurnalistika - role novináře ve veřejné komunikaciprofesionalizace v současných médiích - organizace a dělba práce v médiích - redakce - vztahy vertikální (vydavatel - šéfredaktor - redaktor) a horizontální (regionální redakce - dopisovatelé)profese novináře - podmínky a zákonitosti práce v médiích - gatekeeping - "zpravodajské hodnoty" - regulace, autoregulace a cenzura - vzdělání novinářů ("on-the-job" - univerzitní vzdělávání - profesní školy - průběžné vzdělávání) - budoucnost novinářského povolání (od píšícího novináře k "content providerovi") 7. (7.4.) TEST 8. - 9. (14.4. a 21.4.)  Komunikace masová a mediálníZákladní rysy, institucionalizacePublikum (audience), specifické skupiny příjemců (cílové skupiny), vztah publika, média a reklamy - výzkum publika (komerční a nekomerční) - publikum a předpokládané účinky médií (základní "teorie" vysvětlující to, jak publikum nakládá s médii)Modely chování médií (media performance) - model soutěže a solidarity (dualita - boj o moc mezi veřejným a soukromým sektorem), model služby veřejnosti, model společenské odpovědnosti (koncept "hlídacího psa demokracie"), model demokratické participace - současná kritika "čtyř teorií tisku" 10. - 11. (28.4. a 5. 5.) Mediované obsahyFunkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) a jednotlivé žánry jako ustálené textové vzorceZákonitosti uspořádání specifických typů mediovaných obsahů (zpravodajství a zpravodajské hodnoty, stereotypy a opakování, reklama a hodnotová orientace cílové skupiny, příběh a vyprávění v různých typech obsahů).Normativní představy o kvalitě mediovaných obsahů  - problém objektivity, nestrannosti a nepředpojatosti, problém vkusu, původnosti a plagiátorství - splývání funkcí a formátů (infotainment, edutainment) - mediální kritikaReprezentace a stereotypy - na příkladu genderu 13. (12.5.) Vliv, dopad, účinky médiívliv médií na společnost - stabilita a společenská změna, morální panika - sledovanost a čtenost - nastolování agendy (agenda setting) - vědomostní propast (knowledge gap) - mainstreaming - lavinový a zpětný efekt - konkrétní vybrané problémové okruhy spojené s vlivem médií ve společnosti (násilné obsahy;  sex; manipulace, vliv - např. zahraničních - vlastníků)vliv médií na jednotlivce - pozitivní (výchovy, rozhodování, enkulturace), negativní (ohlupování, relativizace hodnot, deformace vkusu, eskapismus) a ambivalentní (nápodoba) účinkyMédia a moc - propaganda, dominance, "mediokracie"

Literatura

Studijní literatura:Základní literaturaDeFleur, M.- Ball-Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: KarolinumDeVito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2001.Harrington, A. (2005): Moderní sociální teorie. Praha: PortálJirák, J.-Köpplová, B. (2009): Masová média. Praha:PortálMonaco, J. (2004): Jak číst film. Prah: Albatros, kap. 3 a 6Doporučená literaturaAdorno, T. (2009): Schéma masové kultury. Praha: OikoymenhBarthes, R. (2004): Mytologie. Praha: DokořánBenjamin, W (1979): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Benjamin, W.: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, s. 17-47Bourdieu, P. (2002): O televizi. Brno: DoplněkEriksen, T. H. (2005): Tyranie okamžiku. Brno: DoplněkGoldsmith, J., Wu, T. (2008): Kdo řídí Internet? Praha: Dokořán, ArgoHabermas, J. (2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: FilosofiaMcChesney, R. (2009): Problém médií. Všeň: GrimmusMcLuhan, M. (1990): Jak rozumět médiím. Praha: OdeonRiesman, D. (2007): Osamělý dav. Praha: KalichOng, W. (2006): Technologizace slova. Praha: KarolinumThompson, J. B. (2004): Média a modernita. Praha: KarolinumToinetová, M.-F. (1999): Hon na čarodějnice 1947-1957. Praha: ThemisVerick, M. A. (2009): Mediální monopol. Praha: EarthSaveWinston, B. (2005): Messages. London and New York: Routledge

Požadavky

Podmínkou pro splnění studijních povinností: A) Úspěšné napsání testu:7.4. TEST odpověď na jednu vylosovanou otázku formou souvislého výkladu na základě prostudování okruhů 01-10 ke zkoušce. Účast na testu je povinná, náhradní rermín není vypsán. Předmět mohou zakončit pouze studenti/studentky, kteří/které test napsali - výsledek testu je započítám do celkové známky z předmětu.B) Úspěšné zakončení předmětu: Předmět je zakončen písemnou zkouškou, která se skládá z odpovědí na dvě vylosované otázky a má formu souvislého výkladu.Bodové hodnocení předmětu:1. průběžný test max. 40 bodů,2. závěrečná písemná zkouška max. 60 bodůCELKEM: max 100 bodů. Rozmezí známek: 51-70 dobře, 71-85 velmi dobře, 86-100 výborně OKRUHY KE ZKOUŠCE01. Komunikační akt a jeho složky02. Modely komunikace a přístupy k výkladu komunikace03. Typologie sociální komunikace04. Znak, kód a význam05. Verbální kódy a jejich využití v mediální komunikaci06. Neverbální kódy a jejich využití v mediální komunikaci07.Typologie masových médií08. Jednotlivé typy komunikačních médií09. Jednotlivé typy masových médií10.Primární a sekundární kódy11. Frankfurtská škola a mediální komunikace12. Torontská škola a mediální komunikace13. Birminghamská škola a mediální komunikace14. Vlivy působící na chování masových médií (systém odpovědnosti médií)15. Typologie současných českých tištěných médií16. Typologie současných českých audiovizuálních médií17. Regulace současných českých médií18. Předpokládané účinky médií na jednotlivce19. Předpokládané účinky médií na společnost20. Masová média a stereotypy21. Typy vlastnictví v mediálním sektoru22. Sociální konstrukce reality a masová média (na příkladu zpravodajských hodnot)23. Typologie publik a vztah publika a médií24. Mediální produkt a jeho význam a interpretace25. Současné trendy ve vývoji médií

Garant

prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.