Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zpravodajské agentury (JJB042)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJB042 - Zpravodajské agentury, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

1. Úvod do studia předmětu, časový a tematický plán výuky, postavení přednášky v kontextu ostatních disciplín, návaznost na Práci s informacemi II, studijní literatura a podmínky pro uzavření předmětu.2.-3. Zpravodajské agentury v mezinárodních a národních dokumentech a v odborné literatuře. Agentury se zvláštním (veřejnoprávním) statutem (na příkladě ČTK, TASR, AFP) se zaměřením na konstrukci a pravomoc jejich kontrolních orgánů.4. Kritéria diferenciace tiskových agentur (typologie - věcný profil agentury univerzální a specializované, kategorizace - agentury světové, regionální, mezinárodní a národní, formy existence). Zpravodajské agentury v německy mluvících zemích.5. Agenturní žurnalistika ve střední a východní Evropě (státní tiskové agentury, transformace někdejších oficiálních zpravodajských orgánů bývalých socialistických států, vznik alternativních agentur univerzálních a specializovaných):a) ČR: ČSTK/ČTK, VIA, Moron, Arteria/ČTA/ČTI/ČIS, ČIA, Korzo, Mediafaxb) SR: ČSTK/TKSR/TASR, SITA, případně dalších.6.- 7. Změny v postavení zpravodajských agentur, ve struktuře jejich zdrojů a produkce pod vlivem nových technologií. Mezinárodní zpravodajská výměna v éře globalizace. Zpravodajské agentury v postsovětském regionu.8.- 10.  Světová/globální tisková agentura (na příkladě AFP, AP, Bloomberg, Reuters) - s ilustrativním zaměřením na působnost jejich odboček v ČR, resp. střední Evropě. Role zpravodajské agentury na finančních trzích a v ekonomickém zpravodajství.11. Vnější prostředí zpravodajské agentury. Obchodní partneři, klienti a cílové skupiny, licenční podmínky. Dohody a formy spolupráce. Evropská aliance zpravodajských agentur, MINDS.12. Rezerva na aktualitu.13. Závěr  

Literatura

Literatura:Povinná literatura:HLAVČÁKOVÁ, S. News Agencies in Slovakia before and after the Split of Czechoslovakia. Otázky žurnalistiky. 2010, roč. 53, č.1-2. ISSN 0322-7049.RANTANEN, T. From Communism to Capitalism. In: BOYD-BARRETT, Oliver and RANTANEN, Terhi. The Globalization of News. London: SAGE, 1998, ISBN 0761953868. ISBN 0761953876.ŠMÍD, M.; TRUNEČKOVÁ, L. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1661-2.TRUNEČKOVÁ, L. Česká tisková kancelář. Otázky žurnalistiky. Bratislava: 2000, roč. 43, č. 4, s. 330-335. ISSN 0322-7049.TRUNEČKOVÁ, L. Konstrukce kontrolních mechanismů veřejnoprávní tiskové agentury (se zaměřením na ČTK v mezinárodním srovnání). In: KÖPPLOVÁ, Barbara a CEBE, Jan. (eds.. Postavení médií v české společnosti a v Evropské unii. Praha: Matfyzpress, 2006, s. 95 -101, ISBN 80-86732-98-3.TRUNEČKOVÁ, L. Provizorium, kterým měl být zákon o ČTK č. 517/92, trvá přes deset let: institucionální charakter české národní agentury v mezinárodním kontextu. In KONČELÍK, Jakub, et al. (ed.). Rozvoj české společnosti v Evropské unii. III, Média, Teritoriální studia. Praha: Matfyzpress, 2004, s. 43-48. ISBN 80-86732-35-5.TRUNEČKOVÁ, L. Příběh jedné signatury. Minulost a současnost ČTK. Dějiny a současnost. Praha: 2008, roč. 30, č. 11, s. 24-27. ISSN 0418-5129.TRUNEČKOVÁ, L. Tiskové agentury. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-459-4.Další doporučená literatura:HLAVČÁKOVÁ, S. Agentúrna žurnalistika, Univerzita Komenského, Bratislava 2001HLAVČÁKOVÁ, S. Tlačové agentúry vo svete, Univerzita Komenského, Bratislava 1994HOLLEY, J. Co je Bloomberg, in KMIT č.6/95, str. 6-11KüHNL, K. Četka:podstata problému. Přítomnost č. 8/92TRUNEČKOVÁ, L. Agenturní média - veřejnoprávní služba. In ŽANTOVSKÝ, P. (ed.) Veřejná služba ve veřejnoprávních médiích. Praha : Votobia, 2002. s. 279-285.TRUNEČKOVÁ, L. ČTK by měla patřit vydavatelům. MF Dnes 8.4.1993TRUNEČKOVÁ, L. Od VIA k ČTA. KMIT č. 6/96, str. 33-35TRUNEČKOVÁ, L. Privatizace agentury by neměla být strašákem. KMIT č.5/95, str. 32-34TRUNEČKOVÁ, L. Tiskové agentury: Začalo to Havasem. Hospodářské noviny. 24.11.2005, roč.49, zvláštní vydání, s. 6. ISSN 0862-9587.TRUNEČKOVÁ, L. Vláda a Česká tisková kancelář. MF Dnes 3.2.1995Seznam literatury se průběžně doplňuje, využívají se také informace z internetu (www stránek jednotlivých agentur),cizojazyčná literatura se doporučuje individuálně dle jazykové vybavenosti studentů.

Garant

PhDr. Ludmila Trunečková, Ph.D.