Předmět Audiovizuální žurnalistika v éře technologické konvergence (JJB063)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJB063 - Audiovizuální žurnalistika v éře technologické konvergence, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
► Stručná charakteristika předmětu:Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami audiovizuální žurnalistiky v éře technologické konvergence, čímž rozumíme průběžné sbližování médií (rozhlasu, televize, on-line, sociálních sítí atd.) z hlediska přípravy, distribuce a vnímání obsahů. Výsledkem procesu konvergence, který je podmíněn rozvojem technologií, je současný nebo následný výskyt stejných mediovaných sdělení v různých technologických formách. Proces konvergence proměňuje nejen novinářské žánry, ale i rutinní postupy při práci novinářů v rozhlasových a televizních organizacích. Přednášky a semináře jsou podle témat rozděleny do čtyř bloků: 1) základní pojmový rámec týkající se konveregence médií, vysvětlení pojmů na konkrétních příkladech z praxe (ukázky z vysílání televizních stanic: CNN, BBC News, NBC či Sky News), 2) proměny chování publika v éře technologické konvergence, přelivy publika mezi internetem, televizí, rozhlasem, sociálními sítěmi atd. 3) konvergence a její vliv na fungování mediálních organizací a práci novinářů, 4) digitalizace rozhlasového a televizního vysílání v České republice, jednotlivé mezníky.► Jména vyučujících: PhDr. Václav Moravec, Ph.D.► Stručný obsah jednotlivých přednášek a seminářů:1) Vymezení pojmu konvergence médií (jednotlivé druhy konvergence: technologická, korporátní, socio-funkční, odběratelská, prostorová, regulační). Definiční nejistota termínu konvergence.2) Vliv konvergence na jednotlivé novinářské žánry v audiovizuálních médiích. Fenomén zpráv v přímém přenosu a jeho vysvětlení na příkladech stanic CNN, Fox News, Sky News, BBC News.3) Žánry občanské žurnalistiky a jejich uplatnění v audiovizuálních médiích (základní pojmy: interaktivní žurnalistika, participativní žurnalistika, občanská žurnalistika). Diváci jako zdroje informací v mimořádných situacích (povodně, pády letadel, nepokoje v muslimských zemích na počátku roku 2011). Využívání materiálů od diváků a posluchačů na příkladech mediálních korporací CNN, NBC, Fox News či Sky News.4) Proměny editoriální politiky vybraných mediálních organizací v éře technologické konvergence. Klady a rizika materiálů přebíraných z prostoru občanské žurnalistiky.5) Základní pojmy zkoumání publika rozhlasových a televizních stanic (share, rating, reach, multitasking atd.). Proměny chování publika a vliv konzumace tzv. síťových médií (on-line, mobilní telefony či sociální sítě) na média audiovizuální (rozhlas a televize).6) Proměny chování televizního publika od počátků digitalizace televizního a rozhlasového vysílání v ČR do současnosti. Přelivy mezi jednotlivými stanicemi (ČT1, ČT2, ČT24, ČT4, TV Nova, Nova Cinema, TV Prima, Prima COOL, TV Barrandov atd.)7) Proměny chování rozhlasového publika v ČR od poloviny 90. let minulého století do současnosti. Komparace s vybranými evropskými zeměmi. Proměny oblíbenosti jednotlivých typů rozhlasových formátů.8) Digitalizace v České republice - proměny legislativy. Role regulátora (Rady pro rozhlasové a televizní vysílání) v éře digitalizace televizního a rozhlasové vysílání. Liberalizace regulace.9) Proměny vysílatele veřejné služby v éře digitalizace rozhlasového a televizního vysílání. Případová studie proměn České televize. Oslabení či posílení argumentů pro existenci médií veřejné služby?10) Nová média a konvergence, práce novinářů s novými médii.11) Otřesy v mediálním systému způsobené digitalizací. Finanční problémy mediálních organizací (krach zpravodajských televizí ITV News či Z1).12) Budoucnost žurnalistiky v audiovizuálních médií - výzvy a problémy, společná diskuse. ► Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury, ověřováno průběžnými eseji (40% z celkového hodnocení), 2) seminární práce v rozsahu 10 stran prokazující aplikaci teoretických poznatků na rozboru vybraného problému, který souvisí s problematikou technologické konvergence, či vystoupení v rámci seminární části předmětu (40% z celkového hodnocení), 3) závěrečný písemný test prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (20% z celkového hodnocení). Nesplnění jedné ze tří výše uvedených podmínek znamená neúspěšné ukončení předmětu.► Rozsah výuky: 1/1 LS ► Podmínky zapsání předmětu: přijetí do bakalářského studia► Počet kreditů: 3
Literatura
Povinná studijní literatura:- Bauman, Z. (2013): Tekutá láska. O křehkosti lidských pout. Praha: Academia.- Bauman, Z. (2008): Tekuté časy. Život ve věku nejistoty. Praha: Academia.- Burton, G., Jirák, J. (2003): Úvod do studia médií. Brno: Barrister&Principál.- Disman, M. (2000): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.- Feldman, T. (1997): An Introduction to Digital Media. London, New York: Routledge.- Flew, T. (2005): New Media: An Introduction. South Melbourne: Oxford Univerzity Press.- Grant, A. E., Wilkinson J. S. (2009): Understanding media convergence: the state of the field. New York: Oxford University Press.- Gunter, B., McAleer, J. (1997): Children and Television. London and New York: Routledge.- Hakken, D. (1999): Cyborgs@Cyberspace?: an ethographer looks at the future. New York, London: Routledge.- Hyde, S. (1998): Television and Radio Announcing. New York, Boston: Houghton Mifflin Company.- Jakubowicz, K. (2013): Nová ekologie médií. Konvergence a mediamorfóza.Zlín: VeRBuM.- Jenkins, H. (2006): Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press.- Jirák, J., Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál.- Jirák, J., Köpplová, B. (2009): Masová média. Praha: Portál.- Macek, J. (2003): Kyberprostor. In: Revue pro média č. 5, Média a digitalizace. Brno: Fakulta sociálních studií, MU Brno.- McKinsey Quarterly, (1997): New media and broadcasting. New York: McKinsey.- McNair, B. (2004): Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál.- McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.- Mencher, M. (1994): News Reporting nad Writing. Iowa: Wm. C. Brown.- Moravec, V. (2010): Vybrané aspekty vlivu médií na psychický vývoj dětí a dospívajících. In: Vašutová, M. a kol. (2010): Základy biodromální psychologie. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity.- Postman, N. - Powers, S. (2008): How to Watch TV News. New York: Penguin Books.- Reifová, I. a kol. (2004): Slovník mediální komunikace. Praha: Portál.- Ruß-Mohl, S. (2003): Journalismus. Frankfurt am Main: F.A.Z.-Institut.- Ruß-Mohl, S. - Bakičová, H. (2005): Žurnalistika. Praha: Grada.- Sak, P. Saková, K. (2004): Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis.- Spitzer, M. (2014): Digitální demence. Brno: Host. - Ševčíková, A. a kol. (2014): Děti a dospívající on-line. Praha: Grada.- Vašutová, M. a kol. (2010): Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: Ostravská univerzita. - Yorke, I. (1995): Television News. Oxford, Boston: Focal Press.- Zasepa, T. - Olekšák, P. (2006): Internet a globalizácia (antropologické aspekty). Ružomberok: Katolícka univerzita v Ružomberku. Povinné studijní prameny:- European Parliament resolution of 4 July 2013 on connected TV (2012/2300(INI)). Evropský parlament, P7_TA(2013)0329, [vid. 2013-12-27]. Dostupné z: <http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2013-0329&language=EN&ring=A7-2013-0212>.- Generation M2: Media in Lives of 8- to 18-Years-Olds. A Kaiser Family Foundation Study, 2010.- Grenn Paper on the convergence of the telecommunications, media and information technology sectors, and the implications for Regulation - Towards and information society approach. [online]. Evropská komise, COM(97)623 [vid. 2013-12-27]. 46 s. (PDF). Dostupné z:<http://ec.europa.eu/avpolicy/docs/library/legal/com/greenp_97_623_en.pdf>.- Network Radio Today. 2008 Edition. New York: Arbitron.- Public Radio Today. How America Listens to Public Radio. 2011 Edition. New York: Arbitron.- Radio Today 2010. How America Listens to Radio. New York: Arbitron.- Radio Today 2011. How America Listens to Radio. New York: Arbitron.- Radio Today 2012. How America Listens to Radio. New York: Arbitron.- Radio Today 2013. How America Listens to Radio. New York: Arbitron.- The Arbitron Cable Television Study. 2010 Edition. New York: Arbitron. Doporučená studijní literatura:- Stone, B. (2014): Globální samoobsluha. Jeff Bezos a věk Amazonu. Praha: Práh.- Turner, T. - Burke, B. (2009): Říkejte mi Ted. Praha: Eastone Books.- Vise, D. A. - Malseed, M. (2007): Google story. Praha: Pragma.
Požadavky
Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury, ověřováno průběžnými eseji (40% z celkového hodnocení), 2) seminární práce v rozsahu 10 stran prokazující aplikaci teoretických poznatků na rozboru vybraného problému, který souvisí s problematikou technologické konvergence, či vystoupení v rámci seminární části předmětu (40% z celkového hodnocení), 3) závěrečný písemný test prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (20% z celkového hodnocení). Nesplnění jedné ze tří výše uvedených podmínek znamená neúspěšné ukončení předmětu.
Garant
PhDr. Václav Moravec, Ph.D.Doc. PhDr. Michal Šobr, CSc.