Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Politický marketing (JJB230)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJB230 - Politický marketing, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

JJB 230: Politický marketing, 4 kr., letní semestr 2015Přednášející: Mgr. Anna Matušková, Ph.D.Kdy: pondělí 17.00 - 18.20Místnost: H 215Způsob a ukončení a počet kreditů: zkouška ECTS (4 kreditů) (Jeden ECTS kredit odpovídá 26 hodinám studijní zátěže průměrného studenta).Výstupy: semestrální práce (40 bodů, 40 % z hodnocení), průběžné písemné přezkoušení z literatury (20 bodů, 20% z hodnocení), závěrečné písemné přezkoušení (40 bodů, 40% z hodnocení), maximální bodový zisk je 100 bodů, pro absolvování kurzu je nutné získat nejméně 61 bodů.Termín odevzdávání práce je 26. dubna 2015 - elektronicky (10 NS) na matuskova@fsv.cuni.cz.Anotace: Cílem předmětu je seznámení s problematikou politického marketingu z teoretické perspektivy, kdy se zaměříme na kořeny disciplíny s jejím vývojem a současnou aplikací. Kurz bude rozdělen do tří tematických bloků, kdy se na disciplínu zaměříme teoreticky, z historické perspektivy a praktické tedy aplikační. Nejprve se tak budeme soustředit na vysvětlení teorie politického marketingu (základní definiční problematika, přebrané nástroje z klasického marketingu, pozornost bude věnována i problematice etablování se politického marketingu jakožto akademická disciplína atd.). V další části se se budeme bavit o vývoji disciplíny z historického a sociálního hlediska (vznik disciplíny ve Spojených státech amerických, globalizace politických kampaní, role politických konzultantů). V závěru kurzu se zaměříme na praktické dopady politického marketingu a v rámci přednášek budou studenti seznámeni s vybranými případovými studiemi volebních kampaní.1.     hodina 16. února Seznámení s kurzem, zadanou literaturou, výstupy z kurzu a úvod do celkové problematikyHenneberg, S. C. M. (2004): The views of an advocatus dei: Political marketing and its critics, In: Journal of Public Affairs, 4:3.Henneberg, S.C.M (2003): Generic Functions of Political Marketing Management, Working papers series, University of Bath.Scammel, M. (1999): Political Marketing: Lessons for Political Science, str. 718-739 (22 stran anglicky).2.     hodina 23. února Teorie politického marketingu I. - definiční problematika, vnější a vnitřní přístup k politickému marketingu, práce se zadanou literaturou3.     hodina 2. března Teorie politického marketingu II. - v rámci hodiny se studenti seznámí s hlavními modely a trendy ve výzkumu, odlišení politického marketingu a politické komunikace, diskuse nad zadanou literaturou (zadání semestrální práce)4.     hodina 09. března čtecí týden Volební aktéři - kdo je politický aktér, role politických stran, kandidátů, vliv volebního systému (proporční vs. většinový, parlamentní systém vs. prezidentský), teorie voleb druhého řádu5.     hodina 16. března Výzkum volebního trhu a role volebních aktérů - jakým způsobem je nastaven volební trh, jaké jsou druhy volebních trhů. Jací jsou aktéři na trhu.6.     hodina 23. března Politický marketing a jeho strategické nástroje - jaké jsou nástroje politického marketingu, jak můžeme zkoumat volební kampaně7.     hodina 30. března Průběžné písemné přezkoušení ze zadané literatury (povinná účast v hodině)Volební reklama a nové online nástroje- přehled základních reklamních prostředků využívaných v kampaních (příklady zajímavých použitých reklamních předmětů atd.), plánovaný vstup experta z reklamní agentury 8.     hodina 6. dubna Velikonoční pondělí9.     hodina 13. dubna Marketingová komunikace a kampaně případové studie z  volebních kampaních, proč strany potřebují marketing (s důrazem na rozvoj politického marketingu, brandingu nových politických stran) diskuse10. hodina 20. dubna Politický marketing v Evropě - vývoj politického poradenství, role reklamních agentur, Historie a vývoj politického marketingu v postkomunistických zemích - jaké jsou kampaně v Polsku, Maďarsku, v bývalé Jugoslávii či Rusku?11. hodina 27 dubna Prezidentské volby 2013, Parlamentní volby 2013 - vybrané příklady z českých kampaní12. hodina 4. května Zpětná vazba semestrální práce - hodnocení 13. hodina 11. května Politický marketing a demokracie - jakým způsobem se proměňuje role kampaní, politických stran. Jaký to má dopad na podobu a fungování demokracie, etický rozměr politického marketingu, diskuseBodové hodnocení:1 100 - 932 92 - 803 79 - 614 60 - nížePovinná literatura:Bradová, E. (2005): Od lokálních mítinků k politickému marketingu, Brno: MPU, str. 49-57.Chytilek, R., Eibl, O., Matušková, A. (2012): Teorie a metody politického marketingu, Brno: CDK.Henneberg, S. C. M. (2004): The views of an Advocatus Dei: Political marketing and its critics, In: Journal of Public Affairs, 4:3.Henneberg, S. C. M.(2002): "Understanding Political marketing". In The Idea of Political Marketing, . 93-108 (16 stran anglicky).Henneberg, S.C.M (2003): Generic Functions of Political Marketing Management, Working papers series, University of Bath.Kotler, P., Sidney J. L. (1969): Broadening the Concept of Marketing. In: Journal of Marketing 33: 10-15.Kotler, P. (1975):  Overview of Political Candidate Marketing. In: Advances in Consumer Research 2.1: 761-769.Lees-Marshment, J. (2001): The product, sales and market-oriented party: How Labour learnt to market the product, not just the presentation, European Journal of Marketing, 35, 9/10, 1074-1084.Lees-Marshment, J. and Lilleker, D. G. (2005): Introduction: rethinking political party behaviour In: Lees-Marshment, J. and Lilleker, D. G. Political Marketing a Comparative Perspective, 1-14.Maarek, P. J. (1992): "Birth and Rise of Political Marketing in the United States". In Political Marketing and Communication, London: John Libbey & Company Ltd., str. 7-21.Niffenegger, P. B. (1989): Strategies for Success from the Political Marketers, In The Journal of Consumer Marketing, Vol. 6 No. 1 Winter, 45-51.Norris, P.: Political Communications and Democratic Politics, http://ksghome.harvard.edu/~pnorris/acrobat/bartle.pdfO’Shaughnessey, N. (2001): The Marketing of Political Marketing, European Journal of Marketing, 35, 9/10, 1047-1057.Plasser, F. - Scheucher, Ch. - Senft, Ch. (1999): Is There a European Style of Political Marketing? In Newman, B. I. (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks - London - New Delhi: SAGE, str. 89 - 109.Scammel, M. (1999): Political Marketing: Lessons for Political Science, str. 718-739 (22 stran anglicky).Shama, A. (1976): The Marketing of Political Candidates, Journal of the Academy of Marketing Science, Fall, 4,4, 764-777. Doporučená literatura:Baines, P. (1999): Voter Segmentation and Candidate Positioning. In Newman, B. I. (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks - London - New Delhi: SAGE, str. 403-420.Mitchell, P. - Daves, R. (1999): Media Polls Candidate and Campaigns. In Newman, B. I. (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks - London - New Delhi: SAGE, str. 177-195.Newman, B. I. (1999) A predictive Model of Voter Behavior. In Newman, B. I. (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks - London - New Delhi: SAGE, str. 259-282.Ormrod, R. (2005): A Conceptual Model of Political Market Orientation, In Lees-Marshment J., Wymer W. W.: Current Issues in Political Marketing, 47-64.O ́Shaughnessy, N. J. (1990): High Priesthood, Low Priestcraft: The Role of Political Consultants. European Journal of Marketing 24, č. 2, str. 7-23.

Literatura

Povinná literatura:Bradová, E. (2005): Od lokálních mítinků k politickému marketingu, Brno: MPU, str. 49-57.Chytilek, R., Eibl, O., Matušková, A. (2012): Teorie a metody politického marketingu, Brno: CDK.Henneberg, S. C. M. (2004): The views of an advocatus dei: Political marketing and its critics, In: Journal of Public Affairs, 4:3.Henneberg, S. C. M.(2002): "Understanding Political marketing". In The Idea of Political Marketing, . 93-108 (16 stran anglicky).Henneberg, S.C.M (2003): Generic Functions of Political Marketing Management, Working papers series, University of Bath.Kotler, P., Sidney J. L. (1969): Broadening the Concept of Marketing. In: Journal of Marketing 33: 10-15.Kotler, P. (1975):  Overview of Political Candidate Marketing. In: Advances in Consumer Research 2.1: 761-769.Lees-Marshment, J. (2001): The product, sales and market-oriented party: How Labour learnt to market the product, not just the presentation, European Journal of Marketing, 35, 9/10, 1074-1084.Lees-Marshment, J. and Lilleker, D. G. (2005): Introduction: rethinking political party behaviour In: Lees-Marshment, J. and Lilleker, D. G. Political Marketing a Comparative Perspective, 1-14.Maarek, P. J. (1992): "Birth and Rise of Political Marketing in the United States". In Political Marketing and Communication, London: John Libbey & Company Ltd., str. 7-21.Niffenegger, P. B. (1989): Strategies for Success from the Political Marketers, In The Journal of Consumer Marketing, Vol. 6 No. 1 Winter, 45-51.Norris, P.: Political Communications and Democratic Politics, http://ksghome.harvard.edu/~pnorris/acrobat/bartle.pdfO’Shaughnessey, N. (2001): The Marketing of Political Marketing, European Journal of Marketing, 35, 9/10, 1047-1057.Plasser, F. - Scheucher, Ch. - Senft, Ch. (1999): Is There a European Style of Political Marketing? In Newman, B. I. (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks - London - New Delhi: SAGE, str. 89 - 109.Scammel, M. (1999): Political Marketing: Lessons for Political Science, str. 718-739 (22 stran anglicky).Shama, A. (1976): The Marketing of Political Candidates, Journal of the Academy of Marketing Science, Fall, 4,4, 764-777. Doporučená literatura:Baines, P. (1999): Voter Segmentation and Candidate Positioning. In Newman, B. I. (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks - London - New Delhi: SAGE, str. 403-420.Mitchell, P. - Daves, R. (1999): Media Polls Candidate and Campaigns. In Newman, B. I. (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks - London - New Delhi: SAGE, str. 177-195.Newman, B. I. (1999) A predictive Model of Voter Behavior. In Newman, B. I. (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks - London - New Delhi: SAGE, str. 259-282.Ormrod, R. (2005): A Conceptual Model of Political Market Orientation, In Lees-Marshment J., Wymer W. W.: Current Issues in Political Marketing, 47-64.O ́Shaughnessy, N. J. (1990): High Priesthood, Low Priestcraft: The Role of Political Consultants. European Journal of Marketing 24, č. 2, str. 7-23.

Garant

Mgr. Anna Matušková, Ph.D.