Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do studia médií (JJB301)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJB301 - Úvod do studia médií, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

1. cyklus: Média a jejich studium2. cyklus: Mediované obsahy a jejich interpretace3. cyklus Příjemci a účinky médií

Sylabus

Stručný program předmětu: *1. cyklus: Média a jejich studium Přednáška: Masová média a jejich postavení ve společnosti Vztah studia médií a studia komunikace. Základní půdorys studia médií: Mediální produkce - mediální obsahy - publikum - významy - účinky. chování médií (media performance) - svoboda projevu - právo na informace - model soutěže a solidarity (dualita - boj o moc mezi veřejným a soukromým sektorem), model služby veřejnosti, model společenské odpovědnosti (koncept "hlídacího psa demokracie"), model demokratické participace - současná kritika "čtyř teorií tisku" Samostatné studium: Přístupy k výkladu mediální komunikace (přenosový a kulturální model) Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, kap. 1 (s. 15-52) McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. 55-77 *2. cyklus: Mediované obsahy a jejich interpretace Přednáška: Produkce a recepce mediálních sdělení. Mediální sdělení a jeho význam Mediální organizace a jejich chování (rutiny a standardizace, vlastnické vztahy, regulace a autoregulace). Vliv organizace práce na mediovaná sdělení. Diskuse Funkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) a jednotlivé žánry jako ustálené textové vzorce, Sdělení a význam. Znaková povaha mediálních sdělení - komunikační kódy - označování - stereotyp Samostatné studium: Mediální rutiny a jejich vliv na mediální obsahy Zpravodajství jako výsledek standardizovaných postupů Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge, kap. 5 (s. 75-86) Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P, s. 200-225Průběžný test z literatury:Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, kap. 1 (s. 15-52)McQuail, D. (1999, 2009): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portálkap. Pojmy a modely; 1999 (s. 55-77); 2009 (s. 60-88) 

Literatura

Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B+P DeFleur, M.- Ball-Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum. (část II. a III) Fiske, J. (1987, 1994): Introduction to Communication Studies. London: Routledge Jirák, J. - Köpplová, B. (2002): Média a společnost. Praha: Portál Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, (kap. 2-6) Postman, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta.

Garant

PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.