Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do metod zkoumání médií (JJB321)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJB321 - Úvod do metod zkoumání médií, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

V rámci předmětu budou představeny hlavní mediální výzkumy realizované v současnosti.

Sylabus

1. cyklus: Obecný úvod do metod výzkumua) 1. TýdenPřednáška: Úvod do výzkumu. Základní pojmy a přístupySeznámení se základními pojmy používanými ve výzkumné praxi; fáze výzkumného procesu, popis jednotlivých výzkumných metod (dotazníková šetření, interview, obsahová analýza, pozorování); nejčastěji realizované typy výzkumů (ad hoc studie, panelová šetření, trackingové výzkumy).Domácí úkol: Připravit srovnávací tabulku výhod/nevýhod a možností aplikace jednotlivých výzkumných technikb) 2. týden Samostudium: Techniky sběru dat a možnosti jejich uplatnění v praxiDisman M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: KarolinumPřibová, M.a kol. (1996): Marketingový výzkum v praxi. Praha: GradaSchulz W., Hagen L., Scherer H., Reifová I. (1998): Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: KarolinumSurynek A., Komárková R., Kašparová E. (2001): Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Pressc) 3. týden Vyhodnocení domácího úkolu2. cyklus: Historie mediálního výzkumua) 1. týdenPřednáška: Významné projekty mediálního výzkumu v historiiPřehled nejvýznamnějších výzkumných projektů v oblasti mediálního výzkumu; konkrétní okruhy problémů mediálního výzkumu v minulosti a formy jejich řešení; využitelnost v minulosti prováděných výzkumů v současné výzkumné praxi.Domácí úkol: Popsat vybraný výzkumný projekt z historie v podobě souvislého textu (cca 5 – 10 normostran)b) 2. týdenSamostudium: Média jako specifický produkt; čtenář/posluchač/divák jako specifický spotřebitelBerelson,B.R.-Lazarsfeld,P.F.-McPhee,W.N. (1954): Voting. A Study of Opinion Formation in a Presidential Campaign. Chicago-London: The University of Chicago PressJeřábek H. (1997): Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: KarolinumLazarsfeld,P.F. (1940): Radio and the Printed Page. An Introduction to the Study of Radio and Its Role in the Communication of Ideas. New York: Duell, Sloan & PearceLowery, Shearon-De Fleur, Melvin L. (1983): Milestones in Mass Communication Research. Media Effects. New York-London: LongmanMiller D.C. (1991): Handbook of Social Research Design and Social Measurement. London: Sage PublicationsSchramm,W. (1963): Communication Research in the United States. In: Schramm, W. (ed.): The Science of Human Communication. New York: Basic Booksc) 3. týden Vyhodnocení domácího úkolu3. tématický blok: Praktické souvislosti mediálních výzkumů v ČRa) 1. týdenPřednáška: Aktuálně realizované výzkumné projekty v ČRPředstavení hlavních mediálních výzkumů realizovaných v současnosti (zejm. Mediaprojekt, LAE, MML, peoplemetrový výzkum). Historie projektu, používaná metodika, možnosti využití dat.Domácí úkol: Interpretovat publikovaná data z Mediaprojektu; přepravit soubor konkrétních doporučení, která z údajů vyplývajíb) 2. týdenSamostudium: Možnosti a limity využití údajů z aktuálně realizovaných výzkumných projektůLiteratura: rozdané textyc) 3. týden Vyhodnocení domácího úkolu4. blok: KonzultaceV době po skončení 3. tématického celku a před zkouškovým obdobím mají studenti možnost konzultovat dvě hodiny v týdnu.Zakončení:Kurs je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška má prezenční charakter (nelze ji tedy složit prostřednictvím Internetu) a její součástí je zpracování konkrétního praktického úkolu týkajícího se práce s výsledky mediálního výzkumu.Podmínkou zápisu ke zkoušce je to, aby student měl přijaté všechny tři domácí úkoly zadané během semestru.

Literatura

Berelson,B.R.-Lazarsfeld,P.F.-McPhee,W.N. (1954): Voting. A Study of Opinion Formation in a Presidential Campaign. Chicago-London: The University of Chicago PressDisman M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: KarolinumJeřábek H. (1997): Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: KarolinumJeřábek H. (1997): Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: KarolinumLazarsfeld,P.F. (1940): Radio and the Printed Page. An Introduction to the Study of Radio and Its Role in the Communication of Ideas. New York: Duell, Sloan & PearceLowery, Shearon-De Fleur, Melvin L. (1983): Milestones in Mass Communication Research. Media Effects. New York-London: LongmanMiller D.C. (1991): Handbook of Social Research Design and Social Measurement. London: Sage PublicationsPřibová, M.a kol. (1996): Marketingový výzkum v praxi. Praha: GradaSchramm,W. (1963): Communication Research in the United States. In: Schramm, W. (ed.): The Science of Human Communication. New York: Basic BooksSchulz W., Hagen L., Scherer H., Reifová I. (1998): Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: KarolinumSurynek A., Komárková R., Kašparová E. (2001): Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press

Požadavky

Zkouška

Garant

Ing. Mgr. Jiří Remr, Ph.D., MBA