Předmět Publikum a výzkum jeho chování (JJB325)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJB325 - Publikum a výzkum jeho chování, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studující s vývojem zájmu o fenomén publik v mediálních studiích a představit nejsilnější tradice výzkumu publika. Sekundárním cílem je připravit studenty na vybrané okruhy ke SZK.
Sylabus
Program kursu1. CYKLUS: PUBLIKUM JAKO PŘEDMĚT ZÁJMU MEDIÁLNÍCH STUDIÍPřednáška: Stručné dějiny publika, vývoj koncepcí publika v mediálních studiích, kvantitativní a kvalitativní výzkum Co je to publikum: od osazenstva antických amfiteátrů k uživatelům internetuRozlišení sociálních kolektivit masa, dav, sociální skupina, veřejnost podle Herberta BlumeraPublikum jako masa, sociální skupina, trh a hermeneutická subkultura? základní výklady publika v časové posloupnostiTypy publika podle faktoru, který publikum iniciuje (publika vznikající z důvodů sociálních a publika podpořená médiem)Kvantitativní výzkum publika: publikum a prodej jeho pozornosti; publikum jako ekonomický faktor na mediálním trhu (základní pojmy: rating, share)Kvalitativní výzkum publika: etnografie publika, její počátky, zaměření a metodyDomácí úkol: V libovolném vybraném týdnu ze září, října nebo listopadu srovnejte share (podíl na trhu) nejsledovanějšího pořadu v prime time na televizních stanicích ČT1, Nova, Prima - tj. porovnejte stanice MEZI SEBOU. Pracujte s definicí prime time podle metodiky agentury Mediaresearch, například zde: http://www.ato.cz/sharep.asp. Vycházejte z údajů o sledovanosti zde http://www.ato.cz/. Ve stejném týdnu srovnejte pořadí nejsledovanějších pořadů v rámci TOP10 pro stanice ČT1 a Nova - tj. porovnejte sledovanost pořadů V RÁMCI uvedených stanic. Zaměřte se na obsah a umístění pořadů v rámci vysílacího schématu a rozeberte důvody konkrétních hodnot sledovanosti u těchto pořadů. (Rozsah 45- 60ř.)Na úvod práce použijte definici mediálních publik jako trhů a zrekapitulujte potřebu znalosti objektivních publik podle učebnice Denise McQuaila Audience Analysis, kapitola 4, The Questions of Media Reach, str. 43-64.Dbejte na správné odkazování na literaturu a zdroje v textu a na seznam použité literatury a zdrojů za textem.TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 30. 11. 2013Samostatné studium: Dobové poznatky sociologie a psychologie jako základ pojetí publika jako masy. Zrod masové industriální společnosti a předpokládaná povaha sociálních vztahů v masové společnosti z hlediska *podmiňování konceptu publika jako masy.Defleur,M.(199 ): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, (s. 157:179)McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. (55-64)Thompson, J. (1995 ): Media and Modernity, Cambridge:Polity Press. (179-207)2. CYKLUS: KONCEPCE AKTIVNÍHO PUBLIKA I: SÉMIOTICKÁ AKTIVITA PUBLIKAPřednáška: Publikum jako aktivní interpret významu mediálních obsahůStatus publika v rámci tzv. kulturálních studií: co jsou to kulturální studia a proč analyzují publikum?Sémiotická aktivita publika: využití mediálních obsahů k posílení identity a získávání slasti (model kódování a dekódování Stuarta Halla)Birminghamská škola: základní rámec uvažování o sémiotické aktivitě publikaStuart Hall a jeho model zakódování a dekódovaní významu publikemSilný text (preferenční čtení) nebo silné publikum (sémiotická demokracie)?Jak publikum zpracovává mnohoznačnost televizních obsahů ? sémiotický převis a aktivované textyPublikum jako fikce, udržovaná v zájmu obchodu s jeho předpokládanou pozorností.Samostatné studium: Klasické studie etnografického výzkumu publikaZákladní zjištění o participaci publika na významech, které recipienti získávají při konzumaci mediálních obsahůMcQuail,D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha:Portál, (s. 118-129)Turner, G. (1996): British Cultural Studies. London:Routledge, (s .122-156)Stevenson, N. (1995): Understanding Media Cultures. London:Sage, (s. 75-112)3. CYKLUS: KONCEPCE AKTIVNÍHO PUBLIKA II: INSTRUMENTÁLNÍ AKTIVITA PUBLIKAPřednáška: Užití médií v rámci každodennostiTeorie užití a uspokojení (gratifikace) jako příklad teoretického rámce výkladu motivací pro konkrétní chování publika.Média jako zdroj ontologického bezpečí: pojetí ontologického bezpečí podle Anthonyho Giddense, strukturace času a prostoru, management mezilidských vztahůSledování televize v rodinné konstelaci (tzv. family viewing), vybraný příklad jednoho z typických způsobů chování publikaDomácí úkol: Proveďte hloubkový rozhovor s přítelem nebo známým na téma aktivního užití televize (zaměřte se na výběr sledovaných pořadů, denní režim sledování televize, způsoby uzavírání dohod o výběru pořadů v rámci jeho/její rodiny, formy komunikace s ostatními při sledování televize, doprovodné činnosti atd.) Při vedení hloubkového rozhovoru použijte nahrávací zařízení. Rozhovor kompletně přepište a doplňte o vlastní interpretaci způsobů užití televize vybraného respondenta. (Rozsah interpretace 30 - 45 ř.)Metodu hloubkového rozhovoru nastudujte podle Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 18. 1. 2014 Samostatné studium: Televize jako rituál všedního dne Získání praxe v četbě klasických časopiseckých odborných článků na téma užití televize v rámci privátní sféry. (Články též viz. čítanka)Silverstone, R. (1993). Television, ontological security and the transitional object. In: Media, Culture and Society, 15, str. 573-598. London: Sage.Morley, D., Silverstone, R. (1990). Domestic communication? Technologies and meanings. In: Media, Culture and Society, 12, str. 31-55. London: Sage.
Literatura
Alasuutari, P. (ed.) (1999): Rethinking the Media Audience. London: Sage, str. 1-69.DeFleur, M.- Ball-Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum. McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.McQuail, D. (1997): Audience Analysis. London: Routledge.Ruddock, A. (2001): Understanding Audiences. London: Sage.Stevenson, N. (1995): Understanding Media Cultures. London: Sage. Kap. 3.Thompson, J. (1995 ): Media and Modernity. Cambridge: Polity Press. Kap. 6.Turner, G. (1996): British Cultural Studies. London: Routledge. Kap. 4.
Požadavky
Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška je vedena prezenční formou (tedy nikoliv v prostředí internetu). Zkouška má formu písemného testu, který kontroluje poznatky získané ve všech třech blocích studia.Podmínkou pro zapsání ke zkoušce je to, aby student měl přijaté všechny úkoly zadané v daném semestru.Další podmínky:pravidelná účast na přednáškách plnění průběžných úkolů