Předmět Nová média a společnost (JJB341)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJB341 - Nová média a společnost, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Nová media a společnostKOMBINOVANÉ STUDIUM ZS 2014 Kurz probíhá formou přednášky provázené diskusemi. Od studentů se vyžaduje účast, živá a inteligentní aktivita a schopnost číst texty z mediální teorie v angličtině. K úspěšnému ukončení předmětu je třeba 1. být připravený/a na diskusi četbou zadané literatury a interakcí se zadanými médii; 2. vložit dva příspěvky (cca 3-5 NS) na blog předmětu; 3. složit test z povinné literatury. Na první setkání není nutné zadanou literaturu načíst, ale je třeba ji mít nastudovanou k testu. Na další setkání je již vždy třeba přečíst zadané texty. 3. 10.Přednáška: Média a společnost obecně, vize nových médií, situovanostČetba:Jakub Macek: Poznámky ke studiím nových médií (str. 95-158)Nancy Baym: Personal Connections in the Digital Age (SIS, str. 22-50)Raymond Williams: Television (SIS, str. 1-7)Jonathan Zittrain: The Future of the Internet and How to Stop It (str. 19-35), http://futureoftheinternet.org/downloadPrezentace: http://prezi.com/ujbg9y-5h_uc/nmprague-1-technology-and-society/ 31. 10.Kolektivní inteligence, produsage, transmediální vyprávění a jejich kritikaČetba:Pierre Lévy: Collective Intelligence (úryvek v SISu)Cory Doctorow: Metacraphttp://www.well.com/~doctorow/metacrap.htmAxel Bruns: Produsage (úryvek v SISu)Henry Jenkins: Transmedia 101 & 202http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.htmlhttp://henryjenkins.org/2011/08/defining_transmedia_further_re.html 28. 11.Přednáška: Kultura sdílení a copyright, "memy", nová média a demokracie, sociální sítěČetba:Henry Jenkins: If It Doesn’t Spread, It’s Dead (části 1, 6, 7)http://henryjenkins.org/2009/02/if_it_doesnt_spread_its_dead_p.htmlCory Doctorow: Lockdown (článek) nebo přednáška The Coming War on General Computation,http://boingboing.net/2012/01/10/lockdown.htmlhttp://www.youtube.com/watch?v=HUEvRyemKSgNancy Baym: Personal Connections in the Digital Age (SIS, str. 72-97)Danah Boyd: Facebook privacy trainwreck (v SISu) ODKAZY NA PREZENTACE:http://prezi.com/ujbg9y-5h_uc/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/wctly5ngsgvk/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/fjdzimps55ms/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/ynmznwkrfg0s/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/kvg7qgvrz97c/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/t4ysyxfpq_iu/?utm_campaign=share&utm_medium=copyhttp://prezi.com/sdgh9m7gukao/?utm_campaign=share&utm_medium=copy ÚKOLY:Oba úkoly budou publikovány na blog předmětu (Mediální proroci)1. Publicistický článek o fenoménu v oblasti nových médií, který je propojen s tématy "PRODUSAGE", KOLEKTIVNÍ INTELIGENCE nebo TRANSMEDIÁLNÍ VYPRÁVĚNÍ (3-4 NS) - termín 9. 11. 23:59Detaily:Žurnalistický clánek dlouhý 3-4 NS, který pojme vámi zvolené téma z hlediska jednoho z výše uvedených konceptů, o nichž si přečtete v literatuře a které také představíme na setkání 1. 11. S výběrem tématu si nelámejte hlavu, tyto fenomény se na Internetu projevují na každém rohu, a navíc jsou jejich definice poměrně volné, takže si je můžete "přizpůsobit". Muže se jednat o témata z populární i "vysoké" kultury nebo z politického, komerčního, veřejného či zájmového diskurzu. Buďte pokud možno originální a neopakujte, co již bylo napsáno. Nicméně se existujícími příspěvky můžete inspirovat (ovšem těmi, které odpovídají zadání tohoto úkolu, na blogu jsou i úkoly jiného typu - zjistíte to snadno). Nadpis zvolte vtipný a jasný. Využijte toho, že příspěvek na blog je hypertext. Použijte obrázky a odkazy.2. Populárně naučný článek čerpající z existujících studií (resp. studie) o nových médiích (primárně zahraničních studií) na blog 3-4 NS - termín 23. 11. 23:59 Podrobnější zadání:Publicistický článek přibližující výsledky výzkumu nových médií nebo teoretické přístupy k nim. Publikujete jej na blog předmětu. Vaším cílem je přístupně a přitom nezkresleně podat zprávu o vědeckém článku, který si přečtete. Váš text musí obsahovat:- Představení autorů- Jasné vymezení tématu- Subdisciplina nebo výzkumná tradice, ke kterým se autoři řadí- Charakteristika textu (zpráva z výzkumu, teoretická diskuse, shrnutí literatury, polemika, …)- V případě výzkumů - použité metody- Výsledky- Diskuse; je-li to relevantní, tak srovnání- Zhodnocení relevance pro aktuální kontext v ČRVždy je nutné, abyste informace o svém článku zadali do sdíleného dokumentu:https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AiCeAzNMWz6MdFRCUVBVU05BVFFtT0VpNTBFQllRRnc#gid=0Neopakujte již použité články (nebojte, vyjde na všechny). Zdrojové články můžete čerpat z následujících zdrojů:(Musí se týkat nových médií a pokud možno jednoho z témat, jichž se dotýká zadaná literatura. Ne všechny časopisy v seznamu se zabývají čistě novými médii. Musí se jednat o "statě" ("articles"), nikoli recenze knižních publikací. Pokud máte pochybnosti, konzultujte výběr s vyučujícím.) V databázi SAGE:New Media & SocietyConvergence: The International Journal of Research into New Media TechnologiesTelevision & New MediaMedia, Culture & SocietyTaylor & Francis Online: Information, Communication & SocietyWiley online: Journal of Computer-Mediated Communication(Výše uvedené databáze jsou dostupné na fakultních počítačích a přes stránky knihovny)Open access žurnály:Participations, http://www.participations.org/Journal of Transformative Works & Cultures, http://journal.transformativeworks.org/index.php/twcFirst Monday, http://firstmonday.org/indexInternational Journal of Communication, http://ijoc.org/index.php Editované publikace v knihovně (mezi nejnovějšími knihami najdete kolekce kapitol na témata z nových médií, např. publikaci Ethics of Emerging Media, Residual Media) Časopis v češtině (je tam toho ovšem velmi málo):Mediální studia Kolektivní publikace v češtině:Umění a nová média (v knihovně) Pokud máte tip na vlastní publikaci nebo vybíráte z jiného vědeckého časopisu (akceptuji pouze časopisy, které mají standardní recenzní řízení, tj. jsou "peer-reviewed"), je třeba výběr konzultovat s vyučujícím. Totéž platí o případném využití literatury v jiném jazyce než AJ, popř. ČJ (v úvahu připadá zejména španělština, francouzština a němčina, v nichž se občas taky publikuje). TEST - z veškeré povinné literatury - datum bude upřesněno
Garant
Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.