Předmět Vybrané otázky mediálního vzdělávání (JJB343)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJB343 - Vybrané otázky mediálního vzdělávání, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními tématy oblasti mediálního vzdělávání (proměny témat, přístupů, vztahy k různým skupinám populace, úrovně mediální gramotnosti) a s novými výsledky odborného zájmu o problematiku.
Sylabus
Předmět je určen studentům kombinované formy studia, proto je členěn do tří setkání:První setkání - Mediální vzdělávání a jeho úrovně. Mediální gramotnost, mediální výchova - proměny obsahu. Média v procesu socializace. Systematická mediální výchova v ČR - školní i mimoškolní - mateřské školy, základní školy, střední školy, doplňkové kvalifikační vzdělávání, akademické a profesní vzdělávání: podoby, proměny, možnosti, problémy.Druhé setkání - Mediální vzdělávání v kontextu současné rodiny. Témata, otázky, výzkumy, přístupy. Výsledky aktuálních studií, pomůcky pro rodiče.Třetí setkání - Mediální vzdělávání jako osvěta. Role mediálních organizací. Mediální kritika. Systémy označování mediálních produktů, mediální ombudsman. Vyloučené skupiny. Kritika mediálního vzdělávání.
Literatura
BAACKE, D. (1997): Medienpädagogik. Tübingen: Niemeyer.BUCKINGHAM, D. - BRAGG, S. (2004): Young people, sex and the media. The facts of life? Haundmills: Palgrave Macmillan.BUCKINGHAM, D. (2000): After the Death of Childhood: Growing Up in the Age of Electronic Media. Cambridge: Polity Press.BUCKINGHAM, D. (2003): Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press.DENNIS, E. E. - PEASE, E. C. (eds.) (2000): Children and the Media. London: Transaction publishers.FRIESEN, N. - HUG, T.: The Mediatic Turn: Exploting Concepts for Media Pedagogy. In: LUNDBY, K. (ed.): Mediatization. Concepts, Changes, Consequences. New York: Peter Lang, 2009FRAU-MEIGS, Divina - TORRENT, Jordi (eds.) (2009) Mapping Media Education Policies in the World: Visions, Programmes and Challenges. New York: The United Nations-Alliance of Civilizations. Dostupné z http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001819/181917e.pdfGDME - GRUNWALD DECLARATION ON MEDIA EDUCATION (1982) Dostupné z WWW: http://portal.unesco.org/ci/en/files/27310/12150121753MEDIA_E.pdf/MEDIA_E.pdfHOBBS, R., FROST, R. Measuring the acquisition of media-literacy skills. Reading Research Quarterly, 2003, roč. 38, č. 3, s. 330-355.JIRÁK, J. - PAVLIČIKOVÁ, H. a kol. (2013): Média pod lupou. Mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání. Praha: Powerprint.JIRÁK, J. - WOLÁK, R. (eds.) (2007b): Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. 152 s. ISBN 978-80-86212-58-6.PAROLA, Aberto a Maria RANIERI. (2011)The Practice of Media Education: International Research on Six European Countries [online]. Journal of Media Literacy Education. Roč. 3, č. 2, s. 90-100, [cit. 2012-04-09]. Dostupné z WWW: <http://jmle.org/blog/?p=726>.VAN de VORD, R. (2010) Distance students and online research: Promoting information literacythrough media literacy. Internet and Higher Education, Roč. 13, č. 3, s. 170-175. ISSN 1096-7516.WOLÁK, R. (2013): Methodological Materials for Teaching Media Education in the Czech Republic: Prematurely Obsolete or Insufficient Support? In: ePedagogium 2/2013, s. 96-110.
Garant
Mgr. Radim Wolák
Vyučující
Mgr. Radim Wolák