Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do studia médií I. (JJB600)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJB600 - Úvod do studia médií I., Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Předmět Úvod do studia médií I poskytne posluchačům základní sociálněvědní a oborová východiska ke studiu médií a systematický výklad základních tematických okruhů oboru studia médií, resp. mediální komunikace, tedy: mediální organizace (jejich postavení a fungování v současné společnosti), jejich produkci (produkty), jejich uživatele (publika) a vliv, roli médií a mediální komunikace ve společnosti. Cílem kurzu je nabídnout posluchačům přehled základních konceptů a  přístupů potřebných ke studiu masové a mediální komunikace, typologie médií a tematické oblasti spjaté se studiem médií. Vzhledem k tomu, že se jedná o kombinované studium, bude zvládnutí jednotlivých okruhů záviset větší měrou na samostudiu s využitím opor a ověřování osvojení poznatků (zvládnutí okruhů 2 a 4 bude zcela závislé na samostudiu a ověření jeho efektivity).  Základní tematické okruhy1. okruh: Média a jejich studium. Zásady univerzitního studia a odborné práce(sociálněvědní a oborová východiska ke studiu médií a systematický výklad základních tematických okruhů oboru studia médií, resp. mediální komunikace, relevantní obory, "zdrojové" disciplíny a obory, které si také berou média za předmět zájmu) Témata: mediální komunikace jako typ sociální komunikace. Základní půdorys studia médií: Mediální produkce - mediální obsahy - publikum - významy - účinky. Mediální studia, "zdrojové" disciplíny, média jako téma dalších oborů. Chování médií (media performance), svoboda projevu, právo na informace, model soutěže a solidarity, model veřejné služby, model společenské odpovědnosti médií (koncept "hlídacího psa demokracie"), sociologická a kulturální tradice v mediálních studií. 2. okruh: Mediální produkce a organizační analýza(postavení a fungování mediální organizací, mediální profese, právní prostředí, sociokulturní kontext) Témata: redakční  rutiny a standardizace redakčních procesů, vlastnické vztahy, regulace a autoregulace médií, složení a fungování zpravodajských redakcí, vnější a vnitřní vlivy při výběru událostí a v procesu jejich zpracování. Vlivy organizace práce na podobu  a obsah zpravodajství (selektivita při výběru událostí, práce se zdroji a intermedíální vlivy - zpravodajské agentury, jiná zpravodajská média). 3. okruh: Mediální obsahy a jejich interpretace (funkce, konstrukce a reprezentace, význam)Přednáška: Mediální sdělení a jeho význam Témata: funkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta)  a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR obsahy apod.), narativní struktury ve zpravodajství. Sdělení, význam a reprezentace, znaková povaha mediálních sdělení - komunikační kódy - označování - stereotypizace (binární opozice), produkce médií v kontextu teorií sociální konstrukce reality.4. okruh: Mediální publika Témata: vývoj a současnost zkoumání mediálních publik, raná pojetí publik, masa-veřejnost-publikum, kvantitativní přístupy vs. etnografická tradice výzkumu, formování publika (mediálně iniciované publikum), trendy ve vývoji publika (fragmentizace), síťová média a důsledky pro zkoumání mediálních publik. 5. okruh: Vliv, role médií a mediální komunikace ve společnostiDopad, vliv a účinek médií: Představy o vztahu mezi médii, jednotlivcem a společnostívývoj představ o účincích médií - sociocentrický a mediocentrický přístup - masová společnost a technologický determinismus. Vliv médií na jednotlivce - pozitivní (výchovy, rozhodování, enkulturace), negativní (ohlupování, relativizace hodnot, deformace vkusu, eskapismus) a ambivalentní (nápodoba) účinky. Média jako součást každodenního života. Zvyky a očekávání spojovaná s médii a jejich konzumací - média a organizace času a prostoru - média a interpersonální komunikace.

Literatura

BERGER, Arthur Asa. Media analysis techniques. Thousand Oaks: SAGE, c2012, xv. ISBN 978-1-4129-8776-9. BURTON, Graeme; JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: B&P, 2001. ISBN: 80-85947-67-6.HARTLEY, John. Understanding News. London: Routledge, 1982. ISBN-13: 978-0415039338.JIRÁK, Jan; KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-697-7JIRÁK, Jan; KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN: 978-80-7367-287-4McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 1999. ISBN 80-204-0747-2REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4. 

Garant

PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.

Vyučující

prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.