Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie masové a mediální komunikace (JJM012)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM012 - Teorie masové a mediální komunikace, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je vyložit možné přístupy k pojetí masové a mediální komuniakce na pozadí mediálních studií, lingvistiky a kognitivní vědy, vyložit a procvičovat vědeckou komunikaci v oboru a ukázat a komentovat hlavní analytické postupy.

Sylabus

01. Médiocentrický a sociocentrický poheld na média, podrobný rozbor období terciálních a kvadrátních (síťových) médií02. Interdisciplinární kořeny mediální komunikace: hlavní obory přispívající ke studiu mediální komunikace a jejich klíčové koncepty03. Speciální význam sociologických a sociálně psychologických poznatků pro médiologii04. Mediální komunikace: její jednotlivé složky a parametry procesuální a interaktivní výklad 05.-06. Přístupy ke studiu médií: jednotlivé školy a tradice a jejich přínos pro studium mediální komunikace: frankfurtská škola, Habermas a kritika masové komunikacebirminghamská škola, Stuart Hall a entografický obrat: Fiske a kulturální studiatorontská škola, Innis, McLuhan a technologický determinismus GMUGBagdikian, Murdoch, Golding a kritická politická ekonomie, Chomsky, Hermann, McChesney a mýtus liberálních médiíArendtová, Postman, Eco a kulturní úpadekGramsci, Aldheide a kulturní vzorce kontroly07. Mediální komunikace a média08. Normativní modely chování médií (media performance)09. Podavatel v mediální komunikaciprofesionalizace komunikace - rétorika - učitelství ? od žurnalisty k baviči: role novináře ve veřejné komunikaciprofesionalizace v současných médiích - organizace a dělba práce v médiích - redakce - vztahy vertikální (vydavatel - šéfredaktor ? redaktor, dramaturg ? scénárista - režisér) a horizontální (regionální redakce - dopisovatelé) profese novináře - podmínky a zákonitosti práce v médiích - gatekeeping - zpravodajské hodnoty? - regulace, autoregulace a cenzura - vzdělání novinářů (on-the-job? - univerzitní vzdělávání - profesní školy - průběžné vzdělávání) autorství v mediální komunikaci10. Sdělení (komunikát) v mediální komunikaci Ifunkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) text a jeho struktura tradované i nově vznikající vztahy jednotlivých částí textu (šíře komplexního komunikátu), textový vzorecintertextualita potenciální i explicitně signalizované vztahy mezi texty v mediálním diskursu, hypertext11. Sdělení (kontext) v mediální komunikaci IIžánry a textové vzorce mediální struktury - informace v živé mysli, přirozená artikulace mediální krajiny, kooperace v mediálním diskursu, tentýž text v mediální komunikaci 10. Sdělení ? subtext ? v mediální komunikaci12. Metody analýzy mediálního diskursu a prognózováníkvantitativní a kvalitativní metody (dotazníkové šetření, vzorek, peoplemetry, obsahová analýza, sémiotická analýza), procesuální modelování a procesuální prognózování13. Příjemce v mediální komunikaci a účinky mediální komunikacepublikum (audience), specifické skupiny příjemců (cílové skupiny), vztah publika, média a reklamy, tvorba publika ? aktivní publikum ? preferované čtení typologie účinků 

Literatura

Povinná literatura ke zkoušce:Altheide, D. L. (2004): Media Logic and Political Communication. Political Communication, 21:293-296 Burton,G. - Jirák,J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&PCarey, J. M. (2005): Historical Pragmatism and the Internet. New Media and Society. vol 7 (4)DeFleur, M.- Ball-Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: KarolinumEco, U. (1996): Skeptikové a těšitelé. Praha: SvobodaFairclough, N. (1995): Media Discourse London: ArnoldFowler, R. (1991): Language in the News. London, New York: RoutledgeHarrington, A. (2007): Moderní sociální teorie. Praha: PortálHartley, J. (1992): Understanding News. London, New York: RoutledgeJirák, J. - Köpplová, B. (2009): Masová média. Praha: PortálJirák, J. - Říchová,B. (2000): Politická komunikace a média. Praha: KarolinumMcLuhan, M. (1990): Jak rozumět médiím. Praha: OdeonMeyrowitz, J. (2006): Všude a nikde. Praha: Karolinum, s. 23-66McQuail, D. (1999): Úvod od teorie masové komunikace. Praha: PortálMosco, V. (1996): The political economy of communication: rethinking and renewal. London [etc.] : Sage PublicationsPostman, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá frontaThompson, John B. (2005): Média a modernita sociální teorie médií, Praha: Karolinum

Požadavky

Předmět je ukončen ústní zkouškou vycházející z předem zveřejněných okruhů. Podmínkou připuštění ke zkoušce je absolvování testu v půlce semestru. Test bude v zimním semestru 2014/2015 zaměřen na kontrolu průběžné přípravy ke zkoušce. Testem bude souvislý výklad na vylosované téma 1-7 z okruhů ke zkoušce platných pro akademický rok 2014/15 Okruhy ke zkoušce platné od ZS 2012/21131. Vztah mediálních studií a teorie masové komunikace jako samostatných, konstituovaných oborů. Disciplíny, které se teoreticky a metodologicky na konstituování těchto oboru podílely.2. Vztah pojmů "mediální komunikace", "masová komunikace" a "síťová komunikace". Různá paradigmata uplatňovaná při modelování komunikační události v mediální/masové/síťové komunikaci. 3. Typologie sociální komunikace: základní charakteristiky jednotlivých typů komunikační události od intrapersonální až po veřejnou komunikaci. Využití a transpozice jednotlivých typů sociální komunikace v mediálním diskursu.4. Sociocentrický proti médiocentrickému přístup ke studiu médií na příkladech reprezentativních mediálních škol a tradic (Frankfurtská, Torontská aj.).5. Hlavní rozdíly mezi přenosovým a konstitutivní modelem komunikační události a zákonitosti vyplývající z aplikace těchto dvou přístupů na interpretaci mediální komunikace (Maletzke a jeho model).6. Pragmatický obrat ve vědě a vznik teorie diskursu (vanDijk, Foucault, Fairclough), mediální diskurs a jeho modely.7. Principy a modely chování médií ve společnosti.8. Vývoj normativních představ o roli médií ve společnosti od "čtyř teorií tisku" a jejich korekcí (Altschull, McQuail) do současnosti.9. Přístupy k chování publika ve vztahu k nabízeným mediálním obsahům: teorie užití a uspokojení, závislostní teorie, kultivační teorie.10. Dichotomie občan/spotřebitel v masové a současné (síťové) mediální komunikaci.11. Klasické (Frankfurtská škola) a současné pojetí hegemonie a předpokládaný podíl médií na jejím ustavení.12. Kritická politická ekonomie a její představa o chování médií.13. Sémiotická funkce, bilaterální a unilaterální pojetí znaku, znaková typologie, kód a znakovost kulturního prostředí (Saussure, Morris, Peirce).14. Pojetí textu v mediální komunikaci.15. Simplexní a komplexní komunikát, jejich výstavba, vztahy mezi jednotlivými kódy, charakteristické rysy komunikátů v jednotlivých typech mediální komunikace.16. Tendence, pravidelnosti a zákonitosti v uspořádání mediálních obsahů a textů (narativita, serialita, žánrové typy/textové vzorce).17. Intertextualita sdělení jako výstavbový princip mediálního diskursu v období masové a síťové komunikace.18. Role kontextu při utváření textu a jeho interpretaci v mediální komunikaci, inference, implikatury (Austin, Grice).19. Reprezentace v mediálních sděleních: stereotyp, mytologie a ideologie.20. Princip "vepsaného čtenáře" v mediálních sděleních: intence ve sdělení projevující se explicitními či implicitními hodnotícími prvky (Hall).21. Proměny pojetí autorství v mediální komunikaci od rané modernity do současnosti.22. Podmínky a zákonitosti práce v médiích: faktory, které určují a podmiňují výkon mediálního profesionála.23. Média a teorie sociální konstrukce reality.24. Postavení vlivu/dopadu/účinku médií v jednotlivých teoriích mediální a masové komunikace.25. Tři přístupy ke kritice médií, jejich společné rysy a jejich specifika (Boorstin, Debord a Baudrillard).26. Pojetí textu a důsledky jednotlivých pojetí pro výklad mediální komunikace.27. Mýtus dnes a pojetí médií a mediální komunikace v Pařížské strukturalistické škole (Barthes, Greimas).28. Výklad pojmu "medializace" a jeho předpokládaných vlivů na politickou komunikaci v pozdně moderních společnostech.29. Média a konstrukce "sebe sama": stereotypy v mediální reflexi médií (odpověď musí být založena na vlastní čtenářské či divácké zkušenosti s literárními, filmovými apod. díly, v nichž se média objevují).30. Metodologická a filozofická východiska kvazinterakcí a konceptu sekundární reality (Thompson).

Garant

prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.

Vyučující

prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.