Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Politika a média (JJM086)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM086 - Politika a média, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem jednosemestrálního kursu je přiblížit studentům na základě empiricko teoretických přístupů současné politologie a sociologie a v kontextu historických příkladů klíčové parametry vztahu médií, veřejnosti, politických aktérů a institucí.

Sylabus

1. Politický prostor v demokracii, vymezení základních pojmů (demokracie, občanská společnost, sociální instituce, politický režim, systém vlády), metodologie sociálních věd2. Veřejné mínění a komunikace ve společnosti: vůdci veřejného mínění (opinion leaders), teorie referenčních skupin, střední úroveň komunikace (Deutch), dvoustupňový komunikační tok (Katz, Lazarsfeld), spirála mlčení (Noelle - Neumann) 3. Politická propaganda, mobilizace veřejného mínění 4. Parametry politické komunikace, autonomie komunikačních médií ve vztahu k politice, komunikační funkce v různých typech politických systémů, média v demokracii a totalitních režimech 5. Média a politická kultura 6. Teorie komunikace a reflexe role médíií v soudobé politologii a sociologii 7. Vybrané teoretické modely v současné sociologii a politické vědě (teorie racionální volby, teorie přechodů, konsociační demokracie, teorie her, behavioralismus) 8. Volby, volební chování, strany a role médií v předvolební strategii, typy předvolební agitace9. Politický marketing v ČR po roce 198910. Politický marketing v USA. Počátky, metody a techniky

Literatura

Povinná literatura:Bradová, E. Od lokálních mítinků k politickému marketingu, Teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní, Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, Brno 2005Deutch K. W.: Nervy vlády, Svoboda, Praha 1971Habermas J.: Strukturální přeměna veřejnosti, Praha, Filosofia 2000Jablonski, A. a kol. Politický marketing, Úvod do teorie a praxe, Barrister & Principal, Brno 2006Sartori, G. Teória demokracie. Archa, Bratislava 1993Šaradín, P. Politické kampaně, volby a politický marketing, Periplum, Olomouc 2008Říchová B.: Moderní politologické teorie, Portál, Praha 2000, s. 83 až 94Říchová B., Jirák J. (eds.): Politická komunikace a média, Karolinum, Praha 2001Doporučená literatura:Aron R. Demokracie a totalitarismus, Atlantis, Brno 1993Dahl R. O demokracii, Portál, Praha 2001Fidelius P.: Řeč komunistické moci, Triáda, Praha 1998Jeřábek H.: Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu, Karolinum, Praha 1997Klíma M.: Volby a politické strany v moderních demokraciích, Praha, Radix, 1998Klokočka V.: Politická reprezentace a volby v demokratických systémech, Praha, Aleko, 1991Lilliker, D. G. Key Concepts in Political Communications. SAGE Publications, London-Thousand Oaks-New Delhi 2006Matušková, A. Politický marketing a české politické strany. In Dančák, Břetislav - Hloušek, Vít. Parlamentní volby 2006 a česká politika. s. 203-212. Masarykova univerzita, IIPS, Brno 2006Meadow R. G.: Politics of Communication, ABLEX, New Yersey 1980O Shaughnessy, N. J. Politics and propaganda. Manchester University Press, Manchester 2004Šubrt J. a kol. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění, Karolinum, Praha 1998Weber M. Metodologie, sociologie a politika, Oikoymenh, Praha 1998.

Požadavky

Písemný test založený na povinné literatuře a obsahu přednášek.

Garant

PhDr. Daniel Kunštát, Ph.D.