Předmět Politika a média (JJM086)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM086 - Politika a média, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem jednosemestrálního kursu je přiblížit studentům na základě empiricko teoretických přístupů současné politologie a sociologie a v kontextu historických příkladů klíčové parametry vztahu médií, veřejnosti, politických aktérů a institucí.
Sylabus
1. Politický prostor v demokracii, vymezení základních pojmů (demokracie, občanská společnost, sociální instituce, politický režim, systém vlády), metodologie sociálních věd2. Veřejné mínění a komunikace ve společnosti: vůdci veřejného mínění (opinion leaders), teorie referenčních skupin, střední úroveň komunikace (Deutch), dvoustupňový komunikační tok (Katz, Lazarsfeld), spirála mlčení (Noelle - Neumann) 3. Politická propaganda, mobilizace veřejného mínění 4. Parametry politické komunikace, autonomie komunikačních médií ve vztahu k politice, komunikační funkce v různých typech politických systémů, média v demokracii a totalitních režimech 5. Média a politická kultura 6. Teorie komunikace a reflexe role médíií v soudobé politologii a sociologii 7. Vybrané teoretické modely v současné sociologii a politické vědě (teorie racionální volby, teorie přechodů, konsociační demokracie, teorie her, behavioralismus) 8. Volby, volební chování, strany a role médií v předvolební strategii, typy předvolební agitace9. Politický marketing v ČR po roce 198910. Politický marketing v USA. Počátky, metody a techniky
Literatura
Povinná literatura:Bradová, E. Od lokálních mítinků k politickému marketingu, Teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní, Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, Brno 2005Deutch K. W.: Nervy vlády, Svoboda, Praha 1971Habermas J.: Strukturální přeměna veřejnosti, Praha, Filosofia 2000Jablonski, A. a kol. Politický marketing, Úvod do teorie a praxe, Barrister & Principal, Brno 2006Sartori, G. Teória demokracie. Archa, Bratislava 1993Šaradín, P. Politické kampaně, volby a politický marketing, Periplum, Olomouc 2008Říchová B.: Moderní politologické teorie, Portál, Praha 2000, s. 83 až 94Říchová B., Jirák J. (eds.): Politická komunikace a média, Karolinum, Praha 2001Doporučená literatura:Aron R. Demokracie a totalitarismus, Atlantis, Brno 1993Dahl R. O demokracii, Portál, Praha 2001Fidelius P.: Řeč komunistické moci, Triáda, Praha 1998Jeřábek H.: Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu, Karolinum, Praha 1997Klíma M.: Volby a politické strany v moderních demokraciích, Praha, Radix, 1998Klokočka V.: Politická reprezentace a volby v demokratických systémech, Praha, Aleko, 1991Lilliker, D. G. Key Concepts in Political Communications. SAGE Publications, London-Thousand Oaks-New Delhi 2006Matušková, A. Politický marketing a české politické strany. In Dančák, Břetislav - Hloušek, Vít. Parlamentní volby 2006 a česká politika. s. 203-212. Masarykova univerzita, IIPS, Brno 2006Meadow R. G.: Politics of Communication, ABLEX, New Yersey 1980O Shaughnessy, N. J. Politics and propaganda. Manchester University Press, Manchester 2004Šubrt J. a kol. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění, Karolinum, Praha 1998Weber M. Metodologie, sociologie a politika, Oikoymenh, Praha 1998.
Požadavky
Písemný test založený na povinné literatuře a obsahu přednášek.
Garant
PhDr. Daniel Kunštát, Ph.D.