Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Politická komunikace (JJM107)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM107 - Politická komunikace, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studující s širokým a vitálním proudem komunikačních věd - politickou komunikací.

Sylabus

Kurs politické komunikace se zabývá rolí komunikace v politických procesech (a naopak), je základním vhledem do studií politické komunikace, podoboru mateřských disciplín politologie a komunikačních studií.Po úvodní deskripci základních pojmů, modelů a aktérů PK kurs seznámí studující nejprve s možnými teoretickými náhledy na vztah demokratických společností/politických systémů a médií, různými pojetími "veřejné sféry" a kritikami (a nabízenými řešeními) jejího stávajícího stavu. Budou probrány možnosti typizovat existující systémy politické komunikace ("od Čtyř teorií ke Třem modelům") s pokusem zařadit český mediální systém, dále pak historie politického komunikování (Tři věky politické komunikace a související periodizace). Závěrečné přednášky se budou věnovat vybraným projevům a konceptům současného politického komunikování, kurs ukončí (ve zřetelném kontrastu s úvodními hodinami) zastavení u praktik spin-doctoringu, politického PR a marketingu.  Obsah přednášek1)      Co je to PK - obor a předmět zájmu, modely toků politické komunikace, hodnoty a zdroje, polity-politics-policy2)      Prostředí PK - teorie demokracie (reprezentačně-liberální a participačně-liberální), tržiště idejí a veřejná sféra, delegace-reprezentace-participace3)      Centralistické a pluralistické pojetí veřejných sfér, možnosti měření kvality (typy bias, normativní sektory)4)      Alternativní pojetí PK (politicko-ekonomický a/vs. kulturalistický přístup, radikálně-demokratický model, protosocialistická PK)5)      Systémy PK (od Čtyř teorií ke Třem modelům)6)      Historie PK I. (Tři věky politické komunikace)7)      Historie PK II. (Tři věky politických kampaní, čtyři éry politického žurnalismu, čtyři fáze mediatizace, pět mediálně-demokratizačních vln)8-9)   Vybrané projevy současného politického komunikování (aktéři, obsahy, účinky)10)     Spin doctoring, politický marketing, hype, shrnutí kursu

Literatura

Základní literatura:Křeček, J.: Politická komunikace od res publica po public relations. 2013. Praha: Grada. (http://www.grada.cz/politicka-komunikace_6377/kniha/katalog/) Blumler, J. G.; Kavanagh, D.: The Third Age of Political Communication: Influences and Features. In: Political Communication, Vol. 16/ 3, 1999, str. 209-230(22) (příp: Jay G. Blumler: The third age of political communication. In: Journal of Public Affairs Vol. 1 No. 3, 2001, pp. 201-209) Barnett, S.: Will a crisis in journalism provoke a crisis in democracy? Political Quarterly, 73 (4), 2002, str. 400-408. ISSN 0032-3179 Cammaerts, B., Carpentier, N. (eds.): Reclaiming the Media. Communication Rights and Democratic Media Roles. 2007. Bristol: Intellect Books. (zvl. str. 1-30) Ke stažení z: http://www.intellectbooks.co.uk/ppbooks.php?isbn=9781841501635 Dahlgren, P., Sparks, C.: Communication and Citizenship. Journalism and the Public Sphere. New York: Routledge. Signatura: NI-2868 (zvl. str. 27 - 52) Dobek - Ostrowska, B., Glowacki, M. (eds.): Comparing Media Systems in Central Europe. Between Commercialization and Politicization. Wroclaw: WUW, 2008. Signatura: NII - 2842 (zvl. str. 9-85, 165-205) Graber, D., Smith, J.M.: Political communication faces the 21st century. In: Political Communication 55, 2005: 479-507 Hallin, D.C., Mancini P.: Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 2004. Cambridge: CUP. Signatura: NII-2323 (zvl. str. 1 - 86), resp. Hallin, D.C., Mancini P.: Systémy médií v postmoderním světě : tři modely médií a politiky. 2008. Praha: Portál. Signatura: NII-2735Chytilek, R. a kol. (2012): Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK. Signatura: NII-3450 (zvl. str. 254 - 289 a 323 - 333)Jirák, J., Říchová, B.: Politická komunikace a média. 2001. Praha: Karolinum. Signatura: NI-2508 (zvl. Curran, James: str. 116 - 158)Louw, E.: The Media and political process. 2005. London : Sage Publications. Signatura: NII-2179 (zvl. str. 13-35, 143-170) McNair, B.: Introduction to Political Communication. London : Routledge, 2003. Signatura: NI-2796 (zvl. str. 3-92) Street, J.: Mass media, Politics and Democracy. 2001. Houndmills, Basingstoke: Palgrave. Signatura: NI-2692 (zvl. str. 17-24, 231-249) Street, J.: Politics Lost, Politics Transformed, Politics Colonised? Theories of the Impact of Mass Media, In: Political Studies Review, 2005, vol. 3, 17-33 + literatura dle vlastní volby k definování konceptu dle vlastního výběru z:Profesionalizace, Personalizace, Celebritizace, Estetizace, Zvědečtění (PR a spin doctoring)Negativita, Zezábavňování, Soundbite, Estetizace, Depolitizace, PR-democracy, PopulismusMorální paniky, Mobilizace, Dumbing Down, Malaise   Doporučená literatura (dle subjektivní důležitosti): Crossley, Nick, Roberts, John Michael: After Habermas: New Perspectives on the public sphere. Oxford, UK; Malden, MA: Blackwell Publishing, 2004. Signatura ZII-3735 Graber, Doris (ed.): Media Power in Politics, 4th edition. Washington, DC: CQ Press. 2000. Signatura: NII-2328 (momentálně v knihovně FSV UK nedostupná. Pro motivované zájemce a zájemkyně k dispozici druhé vydání z r. 1990, pod signaturou NI-2002 a s chybným jménem autorky v databázi - Gaber namísto Graber) Curran, James: Media and Power. London: Routledge, 2002. Signatura NII-1872 Thompson, John B.: Média a modernita. 2004. Praha: Karolinum. Signatura: NII-2091 Nimmo, Sanders: Handbook of Political Communication. Signatura: NII-2182 Paletz, David: The Media in American Politics: Contents and Consequences. Longman Publishers (2001). Signatura: NII-2311 Lukes, Steven (1974): Power: A Radical View. London: MacMillan Press Trampota, T., Křeček, J., Nečas, V.: Média a moc. Praha : FSV UK, 2006. Pražské sociálně vědní studie. Mediální řada; č. 001. (příp. Křeček, J.: Cesta k mediální moci. In: Revue pro média, č. 12-13, str. 81-85) Související literatura: McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Kapitola 3: Teorie médií a teorie společnosti. 1999. Praha: Portál, s. 84-117 Prokop, D.: Boj o média. Dějiny nového kritického myšlení o médiích. 2005. Praha: Karolinum Iyengar, S., Reeves, R. (ed.): Do the Media Govern? Politicians, Voters, and Reporters in America. London: SAGE (1997) Lipsky, M.: Protest as a Political Resource. In: The American Political Science Review, Vol. 62, Issue 4 (Dec., 1968). p.1144-1158 Halloran, J.D., Elliot, P., Murdock, G.: Demonstration and Communication. 1970. Harmondsworth, Middlesex: Penguin Books Thomas E. Patterson: Out of Order : An incisive and boldly original critique of the news media's domination of America's political process, Vintage; (1994) Reifová, Irena a kol. (2004): Slovník mediální komunikace. Praha: Portál James Fallows: Breaking The News : How the Media Undermine American Democracy. Vintage (January 14, 1997) Iyengar, S. (1991): Is anyone responsible? How television frames political issues. Chicago: University of Chicago Press, Donohue, G.,A., Tichenor, P.,J., Olien, C.,N.: The guard dog perspective on the role of media. In: Journal of Communication. Volume 45, Issue 2 (Spring, 1995), p.115-127 Donsbach, W. a kol: Beziehungsspiele: Medien und Politik in der öffentlichen Diskussion. 1993. Güntersloh: Verlag Bertelsmann Stiftung Jarren, O., Sarcinelli, U., Saxer, U.: Politische Kommunikation in der demokratischen Gesellschaft. 1998. Oppladen: Westdeutscher Verlag Pickering, M.: Stereotyping. The politics of representation. 2001. Houndmills, Basingstoke: Palgrave

Požadavky

Kurs je zakončen písemnou (příp. ústní) zkouškou, ověřující množství a úroveň nabytých znalostí a schopnost aktivní práce s nimi (50%). Za samostatnou práci dle zadání získává student/ka max. 40%, zbylých 10% dotuje motivaci a aktivitu studentů a studentek ("bonus" za pravidelnou účast na přednáškách, řešení "nepovinných" úkolů atp.)V zimním semestru 2014 budiž tématem samostatné práce kampaň k senátním/komunálním volbám a její reflexe v médiích. Esej by měl odkazovat na výsek probírané teorie politické komunikace (typicky některý z tzv. "konceptů třetího věku") vč. použití odborné literatury (monografie, sborník, článek v odborném periodiku... ne slovníkové a učebnicové tituly).Alternativním zadáním je práce na "upgrade kurzu", tj. tvorba textu, .ppt prezentace či jiného obsahu doplňujícího výklad v konkrétní oblasti (vždy až po konzultaci s přednášejícím).

Garant

PhDr. Jan Křeček, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jan Křeček, Ph.D.