Předmět Základy sociální komunikace (JJM116)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM116 - Základy sociální komunikace, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je nabídnout posluchačům základní představu o možných přístupech k analýze jednotlivých typů a rovin komunikace a hlavní modely komunikace a komunikačního chování užívané především humanitně/sicálněvědních oborech pro popis a výklad masové a mediální komunikace. Student by si v předmětu měl osvojit základy "myšlení o komunikaci a médiích" a jejich roli roli ve společnosti.
Sylabus
Program přednášek:1. - 2. (16.2. a 23.2.) Základní pojmy I - Od komunikace k masové a mediální komunikacikomunikace - přístup k jejímu výkladu (přenosový a kulturální model)sociální komunikace - typologie sociální komunikace (od interpersonální k veřejné a masové, resp. mediální komunikaci) - roviny komunikace a komunikační prostředkypopis komunikace - základní schéma komunikačního aktu (podavatel, sdělení, kód, kanál, příjemce, šum, kontext) 3. - 4. (2.3. a 9.3.) Základní pojmy II - Kódysémiotika - sémantika, syntax, pragmatika - kód, znak, textpřirozený jazyk - národní jazyk, jazyk a řeč, aktualizace a automatizace, bezpříznakovost a příznakovostneverbální kódy - prostředky neverbální komunikace 5. (16.3.) Komunikační prostředkytypy komunikačních prostředků - primární, sekundární, masová a síťová médiavliv komunikačních prostředků na povahu komunikace - rychlost přenosu - dostupnost sdělení - linearita psaného textu a její důsledky - vizualizace a její důsledky - interaktivita - serialita - narativita 6. (23. 3.) Komunikace veřejnáprofesionalizace komunikace - rétorika - učitelství - žurnalistika - role novináře ve veřejné komunikaciprofesionalizace v současných médiích - organizace a dělba práce v médiích - redakce - vztahy vertikální (vydavatel - šéfredaktor - redaktor) a horizontální (regionální redakce - dopisovatelé)profese novináře - podmínky a zákonitosti práce v médiích - gatekeeping - "zpravodajské hodnoty" - regulace, autoregulace a cenzura - vzdělání novinářů ("on-the-job" - univerzitní vzdělávání - profesní školy - průběžné vzdělávání) - budoucnost novinářského povolání (od píšícího novináře k "content providerovi") 7. (30. 3.) TEST 6. 4. přednáška odpadá! (Velikonoční pondělí) 8. - 9. (13.4.) Komunikace masová a mediálníZákladní rysy, institucionalizacePublikum (audience), specifické skupiny příjemců (cílové skupiny), vztah publika, média a reklamy - výzkum publika (komerční a nekomerční) - publikum a předpokládané účinky médií (základní "teorie" vysvětlující to, jak publikum nakládá s médii)Modely chování médií (media performance) - model soutěže a solidarity (dualita - boj o moc mezi veřejným a soukromým sektorem), model služby veřejnosti, model společenské odpovědnosti (koncept "hlídacího psa demokracie"), model demokratické participace - současná kritika "čtyř teorií tisku" 10. - 11. (20. 4. a. 27. 4.) Mediované obsahyFunkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) a jednotlivé žánry jako ustálené textové vzorceZákonitosti uspořádání specifických typů mediovaných obsahů (zpravodajství a zpravodajské hodnoty, stereotypy a opakování, reklama a hodnotová orientace cílové skupiny, příběh a vyprávění v různých typech obsahů).Normativní představy o kvalitě mediovaných obsahů - problém objektivity, nestrannosti a nepředpojatosti, problém vkusu, původnosti a plagiátorství - splývání funkcí a formátů (infotainment, edutainment) - mediální kritikaReprezentace a stereotypy - na příkladu genderu 13. (4.5. a 11. 5.) - přednáška odpadá - rektorský denVliv, dopad, účinky médiívliv médií na společnost - stabilita a společenská změna, morální panika - sledovanost a čtenost - nastolování agendy (agenda setting) - vědomostní propast (knowledge gap) - mainstreaming - lavinový a zpětný efekt - konkrétní vybrané problémové okruhy spojené s vlivem médií ve společnosti (násilné obsahy; sex; manipulace, vliv - např. zahraničních - vlastníků)vliv médií na jednotlivce - pozitivní (výchovy, rozhodování, enkulturace), negativní (ohlupování, relativizace hodnot, deformace vkusu, eskapismus) a ambivalentní (nápodoba) účinkyMédia a moc - propaganda, dominance, "mediokracie" Program seminářůSemináře začínají rozdělením úkolů po jednoltivcích (aktuální témata mediálního světa) a v týmech (tematická vystoupení), pak se program seminářů dehrávají podle stanoveného rozpisu.
Literatura
Studijní literatura:Základní literaturaDeFleur, M.- Ball-Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: KarolinumDeVito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2001.Harrington, A. (2005): Moderní sociální teorie. Praha: PortálJirák, J.-Köpplová, B. (2009): Masová média. Praha:PortálMcChesney, R. (2009): Problém médií. Všeň: GrimmusMonaco, J. (2004): Jak číst film. Prah: Albatros, kap. 3 a 6Doporučená literaturaAdorno, T. (2009): Schéma masové kultury. Praha: OikoymenhBarthes, R. (2004): Mytologie. Praha: DokořánBenjamin, W (1979): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Benjamin, W.: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, s. 17-47Bourdieu, P. (2002): O televizi. Brno: DoplněkEriksen, T. H. (2005): Tyranie okamžiku. Brno: DoplněkGoldsmith, J., Wu, T. (2008): Kdo řídí Internet? Praha: Dokořán, ArgoHabermas, J. (2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: FilosofiaMcLuhan, M. (1990): Jak rozumět médiím. Praha: OdeonRiesman, D. (2007): Osamělý dav. Praha: KalichOng, W. (2006): Technologizace slova. Praha: KarolinumThompson, J. B. (2004): Média a modernita. Praha: KarolinumVerick, M. A. (2009): Mediální monopol. Praha: EarthSave
Požadavky
Podmínky pro splnění studijních povinností: Předmět je ukončen zkouškou, která má písemnou a ústní podobu, Písemná je pro všechny, ústní pro ty, kteří v semináři, průběžném testu a zkouškovém testu získali 50 a méně bodů (na zkouškový test jsou 2 pokusy, třetí pokus je ústní zkouška).30. 3. je průběžný test: vypracování odpovědi na jednu z otázek okruhů 1-10 ke zkoušce (viz dále).Hodnocení:průběžný test: max. 30 bodůseminář: max. 30 bodů (15 aktualita + 15 referát)zkouškový test, resp. zkouška: max. 40 bodůZnámka:100-86 výborně85-71 velmi dobře71-51 dobře50-0 neprospěl Práce v semináři:1. Student se musí aktivní přítomností účastnit práce v semináři. Je možné tolerovat maximálně dvě absence, pokud nekolidují s termínem vystoupení k zadanému úkolu (doložená dlouhodobá onemocnění budou řešena individuálně). Aktivitou se rozumí (a) průběžná příprava a (b) činnost obsažená v bodech 2 a 3, tedy přednesení aktuality a týmové vypracování a přednesení referátu.2. Jedenkrát za semestr musí každý frekventant přednést a v písemné podobě odevzdat mediální aktualitu. Musí se jednat o zprávu z mediální oblasti, která se objevila v médiích. Student o ní referuje písemně v krátké anotaci, v níž napíše a přednese, (a) o co se jedná, (b) jaký to má kontext a (c) čím je to (nebo může být) důležité. U každé aktuality musí uvést pramen a použitou literaturu. Informace o jedné aktualitě by měla trvat maximálně 10 minut, dalších 5 minut je na diskusi. Při každém setkání vystoupí 2-4 studenti (podle počtu zapsaných).3. Každý frekventant musí (zpravidla v týmu) připravit, prezentovat a v písemné podobě předložit referát na zadané téma. K tomu všichni studenti musí přečíst text zadaný na příslušný termín. Referát s ppt prezentací má max. trvání 20 minut (a 10 minut na diskusi a vyhodnocení). OKRUHY KE ZKOUŠCE01. Komunikační akt a jeho složky02. Modely komunikace a přístupy k výkladu komunikace03. Typologie sociální komunikace04. Znak, kód a význam05. Verbální kódy a jejich využití v mediální komunikaci06. Neverbální kódy a jejich využití v mediální komunikaci07.Typologie masových médií08. Jednotlivé typy komunikačních médií09. Jednotlivé typy masových médií10.Primární a sekundární kódy11. Frankfurtská škola a mediální komunikace12. Torontská škola a mediální komunikace13. Birminghamská škola a mediální komunikace14. Vlivy působící na chování masových médií (systém odpovědnosti médií)15. Typologie současných českých tištěných médií16. Typologie současných českých audiovizuálních médií17. Regulace současných českých médií18. Předpokládané účinky médií na jednotlivce19. Předpokládané účinky médií na společnost20. Masová média a stereotypy21. Typy vlastnictví v mediálním sektoru22. Sociální konstrukce reality a masová média (na příkladu zpravodajských hodnot)23. Typologie publik a vztah publika a médií24. Mediální produkt a jeho význam a interpretace25. Současné trendy ve vývoji médií
Garant
prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.