Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývoj médií I (JJM160)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM160 - Vývoj médií I, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je nabídnout základní představu o přístupech k výkladu dějin médií, dále poskytnout frekventantům charakteristiku tematických celků a hlavních etap ve vývoji médií. Na příkladech z dějin médií jednotlivých evropských zemí a USA se předmět pokouší rozvíjet myšlení o roli a postavení médií vzhledem k dobovému kontextu.

Sylabus

Rozpis přednášek:1. Cíle předmětu, seznámení s tématy přednášek a podmínkami splnění předmětu. a) seznámení s cíli a pravidly předmětu, zadání literatury; pravidla citací a upozornění na plagiátyZadání seminárních prací2. Základní pohledy na výklad dějin médií, periodizace vývoje médií, technologické předpoklady vzniku a vývoje médiía) vymezení pojmu periodický tiskb) možné přístupy k periodizaci médií c) technologie jako předpoklad pro vývoj médiíJIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: K periodizaci vývoje médií. In: Acta Musei Nationalis Pragae, Řada C - Literární historie, Svazek LI (2006), číslo 1?4, ISSN 0036-5351, s. 27-32,JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost, Praha: Portál, 2003Reifová, I. (ed.): Slovník mediální komunikace, Praha. Portál 2004VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 20063. Zrození periodického tisku (tisk 17. stol. na příkladu Německa, Anglie, Francie)a) letáky a pamflety jako předchůdci novinb) první periodické noviny v kontinentální Evropě a v Anglii KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 20064. Tisk a rozvoj politického života modernizující se společnosti: cenzura a svoboda projevu a) pojetí cenzury a svobody projevu od konce 15. století do 40. let 20. století (John Milton, Benjamin Franklin; Thomas Paine; Karl Marx, první světová válka) KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005SERAFÍNOVÁ, D.: Dějiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva, Bratislava: Univerzita Komenského, 1994VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)TOCQUEVILLE, DE A.: Demokracie v Americe I. a II.,Praha: Lidové noviny 1992 ---: Listy Federalistů. Olomouc: Vydavatelství University Palackého v Olomouci, 19905. Proměny postavení novináře v dějinách (dějiny novinářských spolků a novinářského vzdělávání) Testa) Růst vzdělanosti a čtenářské spolky jako předpoklad pro rozvoj periodického tiskub) proměny postavení novináře ve společnostiCHARLE, Ch.: Intelektuálové v Evropě. Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004HABERMAS, J: Strukturální proměna veřejnosti, Filosofia, 2000PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 20056. Film a média7. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v anglicky mluvících zemích)a) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku ? northcliffovská revoluce; b) W. R. Hearst a J. Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností v USA v poslední třetině 19. století TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 20058. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v německy mluvících zemích)a) Ullstein, Hugenberg, Ringier ad.)PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005HUMPHREYS. P.: Media and media policy in Germany, Oxford: Berg, 1994WILKE, J.: Grundzüge der Medien-und Kommunikationsgeschichte, Weimar, 20009. Postavení časopisů na mediálním trhu do poloviny 20. století a) rozvoj vědeckých a moralistních časopisů v 17. a 18. století b) rozvoj časopisů ve druhé polovině 19. století c) rozvoj časopiseckého trhu v USA (Reader´s Digest, Time, Newsweek, Life)d) odevzdání seminárních pracíMOTT, F. L.: History of Američan magazines, Vol. 4, 5, Cambridge: Harvard University Press, 1968ŠEFČÁK, L., VOJTEK, J.: Dějiny svetového novinárstva, díl 2, 3, Univerzita Komenského, 1994, 199710. Propaganda a její postavení v dějinách médií a) Propaganda a její využívání v médiích v době 1. světové války a v době nástupu Hitlera k moci ve 30. letech 20. stoletíb) Role propagandy v období studené válkyPROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 ARENDTOVÁ, H.: Původ totalitarismu, Praha: Oikoymenh, 1996dokumentární film "Goebbelsův experiment" 11. Rezerva pro případné dokončení témat. Test12. Shrnutí. Hlavní charakteristiky vývoje médií do poloviny 20. století

Literatura

Vysoký důraz je kladen na samostatné studium dle literatury předepsané k jednotlivým tématům. Uvedená literatura bude na přednáškách doplňována.

Požadavky

Podmínky pro splnění studijních povinností:Zakončení: Hodnocení předmětu se skládá ze dvou nepovinných průběžných testů z obecných dějin a dějin médií, seminární práce a závěrečné písemné zkoušky. Bez odevzdané seminární práce nelze konat zkoušku!Seminární práce: Studenti si musí zadat práci v termínu stanoveném vždy na počátku semestru prostřednictvím informací v SIS. Konkrétní informace k zápisu tématu a odevzdání práce, jakož a podobě práce jsou vždy stanoveny zvláštním dokumentem přiloženým k předmětu v SIS. Stanovené termíny jsou ZÁVAZNÉ!!! PO DANÉM TERMÍNU NEBUDOU PRÁCE PRIJÍMÁNY. Průběžné testy: Ověřují znalost probrané látky i historického kontextu daného období. Data testů jsou stanovena vždy na 1. hodině.Bodové hodnocení předmětu: I. průběžný test 15%, II. průběžný test 15%, seminární práce 30%, závěrečná písemná zkouška 40%. 100-87% Výborně86-73% Velmi dobře72-60% Dobře59-0% Nedostatečně

Garant

PhDr. Jan Cebe, Ph.D.PhDr. Barbara Köpplová, CSc.