Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie masové a mediální komunikace (JJM201)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM201 - Teorie masové a mediální komunikace, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

TProgram přednášek01. seznámení s kurzem, organizace práce02. základní pojmy, lineární a nelineární modely komunikace03. mediace, medializace, složky komunikačního aktu04. podavatel v mediální komunikaci05. autorství v mediální komunikaci06. průběžný TEST07. sdělení/text v mediální komunikaci I08. sdělení/text v mediální komunikaci II09. sdělení/text v mediální komunikaci III10. příjemce v mediální komunikaci11. role mediální komunikace ve společnosti I12. role mediální komunikace ve společnosti II

Literatura

CAREY, J. M. (2005): Historical Pragmatism and the Internet. New Media and Society. vol 7 (4)CURRAN, J., FENTON, N., FREEDMAN, D.: Misunderstanding the Internet. 1. vyd. New York, NY: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-57958-2.ECO, U. (1996): Skeptikové a těšitelé. Praha: SvobodaHARDT, H.: Myths for the Masses. 1. vyd. Oxford: Blackwell Publishing 2004. ISBN 978-0-631-23622-1.HARRINGTON, A. (2007): Moderní sociální teorie. Praha: PortálHOLMES, D.: Communication Theory. Media, Technology and Society. 1. vyd.Thousand Oaks -London: Sage 2005. ISBN 978-0-761-97070-5.JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B.: Masová média. 1. vyd. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.  KELLER, J.: Teorie modernizace. 1. vyd. Praha: Slon 2007. ISBN 978-80-86429-66-3.  KRAUS, J.: Jazyk v proměnách komunikačních médií. 1. vyd. Praha: Karolinum 2008  ISBN 978-80-246-1578-3.McCHESNEY, R.: Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích.  1. vyd.. Praha: Grimmus. ISBN 978-80-902831-2-1.McLUHAN, M. (1990): Jak rozumět médiím. Praha: OdeonPOSTMAN, N.: Ubavit se k smrti. 1. vyd. Praha: Mladá fronta 1999. ISBN 80-204-0747-2. SCHULZ, W.: Reconstructing Mediatization as an Analytical Concept. European Journal of Communication, Vol 19 (1) 2004: 87-101THOMPSON, J. B. (2005): Média a modernita sociální teorie médií, Praha: Karolinum

Požadavky

Předmět je ukončen ústní zkouškou vycházející z předem zveřejněných okruhů. Podmínkou připuštění ke zkoušce absolvování testu v půlce semestru. V průběžném testu je možné získat max. 30 bodů, u závěrečné zkoušky 70 bodů. Hodnocení je:výborně        100-86 bodůvelmi dobře    85-71 bodůdobře             70-51 bodůneprospěl/a    50-0 bodů Průběžný test bude v zimním semestru 2015/2016 zaměřen na kontrolu průběžné přípravy ke zkoušce. Testem bude souvislý výklad na vylosované téma 1-7 z okruhů ke zkoušce platných pro akademický rok 2014/15 Okruhy ke zkoušce platné od ZS 2015/2016 1. Vztah mediálních studií a teorie masové komunikace jako samostatných, konstituovaných oborů. Disciplíny, které se teoreticky a metodologicky na konstituování těchto oborů podílely. 2. Vztah pojmů "mediální komunikace", "masová komunikace" a "síťová komunikace". Různá paradigmata uplatňovaná při modelování komunikační události v mediální/masové/síťové komunikaci. 3. Typologie sociální komunikace: základní charakteristiky jednotlivých typů komunikační události od intrapersonální až po veřejnou komunikaci. Využití a transpozice jednotlivých typů sociální komunikace v mediálním diskursu. 4. Sociocentrický proti médiocentrickému přístup ke studiu médií na příkladech reprezentativních mediálních škol a tradic 5. Hlavní rozdíly mezi přenosovým a konstitutivní modelem komunikační události a zákonitosti vyplývající z aplikace těchto dvou přístupů na interpretaci mediální komunikace (Maletzke a jeho model). 6. Proměny pojetí autorství v mediální komunikaci od rané modernity do současnosti. 7. Výklad pojmu "medializace" a jeho předpokládaných vlivů na politickou komunikaci v pozdně moderních společnostech. 8. Vývoj normativních představ o roli médií ve společnosti od "čtyř teorií tisku" a jejich korekcí (Altschull, McQuail) do současnosti. 9. Přístupy k chování publika ve vztahu k nabízeným mediálním obsahům: teorie užití a uspokojení, závislostní teorie, kultivační teorie. 10. Klasické (Frankfurtská škola) a současné pojetí hegemonie a předpokládaný podíl médií na jejím ustavení. 11. Kritická politická ekonomie a její představa o chování médií. 12. Sémiotika, kód, znakovost kulturního prostředí (Saussure, Morris, Peirce) a mediální komunikace. 13. Tendence, pravidelnosti a zákonitosti v uspořádání mediálních obsahů a textů (narativita, serialita, žánrové typy/textové vzorce). 14. Intertextualita sdělení jako výstavbový princip mediálního diskursu v období masové a síťové komunikace. 15. Role kontextu při utváření textu a jeho interpretaci v mediální komunikaci, inference, implikatury (Austin, Grice). 16. Reprezentace versus sociální konstrukce reality v mediálních sděleních. 17. Princip "vepsaného čtenáře" v mediálních sděleních: intence ve sdělení projevující se explicitními či implicitními hodnotícími prvky (Hall). 18. Pragmatický obrat ve vědě a vznik teorie diskursu (van Dijk, Foucault, Fairclough), mediální diskurs a jeho modely. 19. Postavení vlivu/dopadu/účinku médií v jednotlivých teoriích mediální a masové komunikace. 20. Přístupy ke kritice médií, jejich společné rysy a jejich specifika (Boorstin, Debord, Baudrillard, Postman, Virilio). 21. Média a konstrukce "sebe sama": stereotypy v mediální reflexi médií (odpověď musí být založena na vlastní čtenářské či divácké zkušenosti s literárními, filmovými apod. díly, v nichž se média objevují).

Garant

prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.

Vyučující

prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.