Předmět Sociální teorie nových médií (JJM209)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM209 - Sociální teorie nových médií, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Kurz bude probíhat formou přednášky provázené diskusemi (seminář není oddělený od přednášky). Od studentů se bude vyžadovat pravidelná účast, živá a inteligentní aktivita v diskusích a schopnost číst texty z mediální teorie v angličtině. K úspěšnému ukončení předmětu je třeba 1. být připravený/a na diskusi četbou zadané literatury a interakcí se zadanými médii, ta bude kontrolována průběžnými testy; 2. napsat příspěvek na společný blog, týkající se aktuálních témat z oblasti nových médií a zpracovaný na základě znalosti teoretické literatury; 3. napsat esej sumarizující a diskutující vědeckou práci o nových médiích ze zadaného seznamu odborných periodik. TERMÍNY Termíny písemných testů: 11. 11, 9. 12.Výsledky testů: Bude upřesněno Deadline příspěvku na blog: 29. 11. 23:59 PROGRAM A ČETBA Za každým názvem přednášky je seznam povinné četby. Texty označené hvězdičkou jsou k dispozici v SISu. 30. 9.Úvod, představení předmětu a témat 7. 10.Vývojové teorie nových médiíHenry Jenkins: Convergence Culture (pp. 1-19)* Raymond Williams: The Technology and the Society (9-13)* 14. 10.Imaginária nových médiíVannevar Bush: As We May Think* NEBO William Gibson: Burning Chrome* (je v SISu česky i anglicky) 21. 10.Teorie politické participace (hostující přednášející)Cass Sunstein: Polarization of Extremes, http://bostonreview.net/BR26.3/sunstein.php 4. 11. Historické studium InternetuJonathan Zittrain: The Future of the Internet and How to Stop It (pp. 19-35, 11-19 volitelně) - http://futureoftheinternet.org/download VOLITELNĚ: Texty z textfiles.com: Hackers' Memories* NEBO hrát hru Digital: A Love Story (http://scoutshonour.com/digital/) 11. 11. Teorie kolektivní inteligencePierre Levy: Collective Intelligence* (zaměřte se na otázku "antropologických prostorů" a na kontexty, v nichž kolektivní inteligence neexistovala nebo selhala) Cory Doctorow: Metacrap, http://www.well.com/~doctorow/metacrap.htm 18. 11. Teorie publik a participaceCarpentier, Dahlgren, Pasquali: Waves of Media Democratization Přečíst definici Web 2.0 z důvěryhodného zdroje dle vlastního výběru Přečíst definici produsage: http://produsage.org/node/9 25. 11. Teoretické pohledy na sociální sítěDanah Boyd: Facebook Privacy Trainwreck* (zaměřte se na to, co se stalo po zavedení Newsfeedu na Facebooku a na to, jak to boyd popisuje) 2. 12. Politická ekonomie nových médiíVan Dijk - Nieborg: Wikinomics And Its Discontents* VOLITELNĚ: Alan Kirby - Digimodernism (pp. 101-123)* 9. 12. Teorie šíření online obsahů, memů; online humorHenry Jenkins: If It Doesn't Spread, It's Dead (zvlášť části 1, 6, 7), http://henryjenkins.org/2009/02/if_it_doesnt_spread_its_dead_p.html 16. 12.Právnické a etické aspekty nových médiíVideo: Cory Doctorow: The Coming War on General Computation, http://www.youtube.com/watch?v=HUEvRyemKSg ÚKOLY TestyBěhem semestru se konají dva testy z literatury. Každý obsahuje dvě otevřené otázky a je na něj 10 minut. Za každou otázku lze získat 0, 0,5 nebo 1 bod. V testech bude přezkoušena veškerá povinná literatura. Příspěvek na blogPublicistický článek dlouhý 3600-7200 znaků (s mezerami) o tématu vážícím se k problematice probírané v tomto předmětu. Tyto spojitosti - především s tématy a teoretickými koncepty doposud probranými - by měly být explicitně vyjádřeny a popsány. (Např. v Mimibazaru se projevují principy kolektivní inteligence a uživatelsky vytvořeného obsahu). Článek byl měl splnit dva cíle: 1. Informovat o fenoménu/obsahu/službě. 2. Zhodnotit je odborným pohledem budoucího experta na média. Toto hodnocení by mělo vycházet ze znalostí o fungování médií ve společnosti, o relevantních společenských skupinách, které se podílejí na formování vašeho objektu zkoumání apod.Při volbě tématu se řiďte následujícím: 1. Neopakujte již zpracovaná témata, pokud nemůžete nabídnout výrazně odlišný pohled. 2. Pokuste se přijít s neotřelým tématem nebo úhlem pohledu. Cílem je, aby se vaši kolegové a kolegyně i váš instruktor něco dozvěděli. Zadání je proto úmyslně takto otevřené.Zvolte jasný a vtipný nadpis a při psaní využívejte toho, co vám nabízí hypertext, tj. odkazů, možnosti vkládání obrázků a videa. EsejZadání eseje: https://docs.google.com/document/d/1Bh0eJr9wOpFcX31bWSo6WqMSPXNJeepHq0UwNl_H4REObecné pokyny k vypracování (také závazné): https://docs.google.com/document/d/1SrBEDci86Y_j5ZrWJ5rg5PweNwLwB0yxDpSHWxLKshc/edit?usp=sharing ZnámkováníZe dvou průběžných testů je možné získat po dvou bodech, tedy maximálně 4 body.Z eseje je možné získat maximálně 12 bodů, a sice po čtyřech v následujících třech oblastech:1. JAZYK, STYL A FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI - reflektuje péči, kterou věnujete přípravě textu, jenž má dodržovat náležitosti akademického stylu.2. ZVLÁDNUTÍ TÉMATU - reflektuje vaši znalost tématu, kvalitu provedené rešerše a čtení zdrojových textů a propracovanost teoretických a metodologických východisek eseje.3. ORIGINÁLNÍ PŘÍNOS - reflektuje vaši vlastní kreativní intelektuální práci. Body v této oblasti vám přinesou zajímavá a relevantní propojení teorie, výzkumu a příkladů, přínosné závěry a originální postřehy.Konečná známka závisí na součtu bodů z testů a z eseje. Maximální počet bodů je 16.16-12 bodů - známka "1"11.5-10 bodů - známka "2"9.5-7 bodů - známka "3"6.5 a méně bodů - nesplněnoTabulka s hodnocením bude vyvěšena na Google Drive.
Garant
Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.