Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální teorie nových médií (JJM209)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM209 - Sociální teorie nových médií, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Kurz bude probíhat formou přednášky provázené diskusemi (seminář není oddělený od přednášky). Od studentů se bude vyžadovat pravidelná účast, živá a inteligentní aktivita v diskusích a schopnost číst texty z mediální teorie v angličtině. K úspěšnému ukončení předmětu je třeba 1. být připravený/a na diskusi četbou zadané literatury a interakcí se zadanými médii, ta bude kontrolována průběžnými testy; 2. napsat příspěvek na společný blog, týkající se aktuálních témat z oblasti nových médií a zpracovaný na základě znalosti teoretické literatury; 3. napsat esej sumarizující a diskutující vědeckou práci o nových médiích ze zadaného seznamu odborných periodik. TERMÍNY Termíny písemných testů: 11. 11, 9. 12.Výsledky testů: Bude upřesněno Deadline příspěvku na blog: 29. 11. 23:59 PROGRAM A ČETBA Za každým názvem přednášky je seznam povinné četby. Texty označené hvězdičkou jsou k dispozici v SISu. 30. 9.Úvod, představení předmětu a témat 7. 10.Vývojové teorie nových médiíHenry Jenkins: Convergence Culture (pp. 1-19)* Raymond Williams: The Technology and the Society (9-13)* 14. 10.Imaginária nových médiíVannevar Bush: As We May Think* NEBO William Gibson: Burning Chrome* (je v SISu česky i anglicky) 21. 10.Teorie politické participace (hostující přednášející)Cass Sunstein: Polarization of Extremes, http://bostonreview.net/BR26.3/sunstein.php 4. 11. Historické studium InternetuJonathan Zittrain: The Future of the Internet and How to Stop It (pp. 19-35, 11-19 volitelně) - http://futureoftheinternet.org/download VOLITELNĚ: Texty z textfiles.com: Hackers' Memories* NEBO hrát hru Digital: A Love Story (http://scoutshonour.com/digital/) 11. 11. Teorie kolektivní inteligencePierre Levy: Collective Intelligence* (zaměřte se na otázku "antropologických prostorů" a na kontexty, v nichž kolektivní inteligence neexistovala nebo selhala) Cory Doctorow: Metacrap, http://www.well.com/~doctorow/metacrap.htm 18. 11. Teorie publik a participaceCarpentier, Dahlgren, Pasquali: Waves of Media Democratization Přečíst definici Web 2.0 z důvěryhodného zdroje dle vlastního výběru Přečíst definici produsage: http://produsage.org/node/9 25. 11. Teoretické pohledy na sociální sítěDanah Boyd: Facebook Privacy Trainwreck* (zaměřte se na to, co se stalo po zavedení Newsfeedu na Facebooku a na to, jak to boyd popisuje) 2. 12. Politická ekonomie nových médiíVan Dijk - Nieborg: Wikinomics And Its Discontents* VOLITELNĚ: Alan Kirby - Digimodernism (pp. 101-123)* 9. 12. Teorie šíření online obsahů, memů; online humorHenry Jenkins: If It Doesn't Spread, It's Dead (zvlášť části 1, 6, 7), http://henryjenkins.org/2009/02/if_it_doesnt_spread_its_dead_p.html 16. 12.Právnické a etické aspekty nových médiíVideo: Cory Doctorow: The Coming War on General Computation, http://www.youtube.com/watch?v=HUEvRyemKSg ÚKOLY TestyBěhem semestru se konají dva testy z literatury. Každý obsahuje dvě otevřené otázky a je na něj 10 minut. Za každou otázku lze získat 0, 0,5 nebo 1 bod. V testech bude přezkoušena veškerá povinná literatura. Příspěvek na blogPublicistický článek dlouhý 3600-7200 znaků (s mezerami) o tématu vážícím se k problematice probírané v tomto předmětu. Tyto spojitosti - především s tématy a teoretickými koncepty doposud probranými - by měly být explicitně vyjádřeny a popsány. (Např. v Mimibazaru se projevují principy kolektivní inteligence a uživatelsky vytvořeného obsahu). Článek byl měl splnit dva cíle: 1. Informovat o fenoménu/obsahu/službě. 2. Zhodnotit je odborným pohledem budoucího experta na média. Toto hodnocení by mělo vycházet ze znalostí o fungování médií ve společnosti, o relevantních společenských skupinách, které se podílejí na formování vašeho objektu zkoumání apod.Při volbě tématu se řiďte následujícím: 1. Neopakujte již zpracovaná témata, pokud nemůžete nabídnout výrazně odlišný pohled. 2. Pokuste se přijít s neotřelým tématem nebo úhlem pohledu. Cílem je, aby se vaši kolegové a kolegyně i váš instruktor něco dozvěděli. Zadání je proto úmyslně takto otevřené.Zvolte jasný a vtipný nadpis a při psaní využívejte toho, co vám nabízí hypertext, tj. odkazů, možnosti vkládání obrázků a videa. EsejZadání eseje: https://docs.google.com/document/d/1Bh0eJr9wOpFcX31bWSo6WqMSPXNJeepHq0UwNl_H4REObecné pokyny k vypracování (také závazné): https://docs.google.com/document/d/1SrBEDci86Y_j5ZrWJ5rg5PweNwLwB0yxDpSHWxLKshc/edit?usp=sharing ZnámkováníZe dvou průběžných testů je možné získat po dvou bodech, tedy maximálně 4 body.Z eseje je možné získat maximálně 12 bodů, a sice po čtyřech v následujících třech oblastech:1. JAZYK, STYL A FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI - reflektuje péči, kterou věnujete přípravě textu, jenž má dodržovat náležitosti akademického stylu.2. ZVLÁDNUTÍ TÉMATU - reflektuje vaši znalost tématu, kvalitu provedené rešerše a čtení zdrojových textů a propracovanost teoretických a metodologických východisek eseje.3. ORIGINÁLNÍ PŘÍNOS - reflektuje vaši vlastní kreativní intelektuální práci. Body v této oblasti vám přinesou zajímavá a relevantní propojení teorie, výzkumu a příkladů, přínosné závěry a originální postřehy.Konečná známka závisí na součtu bodů z testů a z eseje. Maximální počet bodů je 16.16-12 bodů - známka "1"11.5-10 bodů - známka "2"9.5-7 bodů - známka "3"6.5 a méně bodů - nesplněnoTabulka s hodnocením bude vyvěšena na Google Drive.

Garant

Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.