Předmět Počítačové hry jako nové médium (JJM222)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM222 - Počítačové hry jako nové médium, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Počítačové hry jako nové médiumVyučující: Jaroslav Švelch Studium počítačových her je mladá disciplína, která stále hledá svoji indentitu a metodologii a v souvislosti s tím i odpověď na otázku, čím jsou hry odlišné od ostatních médií a v čem se jim podobají. Přednáška se na počítačové hry zaměří z mnoha pohledů, jako jsou např. formální analýza, herní design, literární teorie, ludologie, kulturální studia, sociologie užití, mediální teorie, politická ekonomie aj. Budeme postupovat od toho, jak hry fungují a nefungují, k tomu, jaká je jejich pozice v našem životě a v naší kultuře. Příklady budou zahrnovat vše od Pongu přes ZX Spectrum a Amigu až po Wii a World of Warcraft.Ačkoli se zmíníme o strategiích herního designu, nejedná se o předmět, kde se studenti naučí navrhovat hry, ačkoli znalost média dobrému designu jistě napomůže. Jedná se o průřezový předmět, proto budeme moci každému tématu věnovat pouze omezený čas. Studenti ale dostanou dostatek odkazů na literaturu a hry, aby se mohli hlouběji věnovat tomu, co je z herních studií zajímá.Základními orientačními texty jsou instruktorovy texty:Co nám říká hra (Iluminace, 2012)http://www.iluminace.cz/images/obsah/svelch_2_12.pdfHra pro více hráčů (v knize V sieti strednej Európy, SAP, 2012)http://monoskop.org/images/6/6a/Suwara_Bogumila_Husarova_Zuzana_eds_V_sieti_strednej_Europy_nielen_o_elektronickej_literature.pdfJedná se o humanitní předmět, a proto od studentů nevyžaduji technické znalosti. Podmínkou je ovšem schopnost číst teoretické texty v angličtině, neboť to je jazyk herních studií. Pro úspěšné ukončení předmětu se od studentů očekává aktivní účast, a vzhledem k tomu, že budeme hovořit o interaktivním médiu, očekává se interakce. Kdo má počítač-notebook, tablet či přenosnou konzoli, nechť je nosí s sebou. Na každou hodinu by si studenti měli přečíst zadané materiály, které budou k dispozici on-line (15-30 str.).Každý/á student/ka splní tři úkoly:1. anotaci historické hry, 2. semestrální úkol: krátkou analýzu (2-3 str.) jedné ze zadaných her, 3. Závěrečnou esej na herní téma (cca 8 str.). Úkoly 1 a 2 budou publikovány na společný blog předmětu. Esej musí být postavena na dialogu s existujícím akademickým textem z oblasti studia her. Může to být shrnutí, polemika, aplikace apod. Výsledné hodnocení se zakládá především na kvalitě eseje, s přihlédnutím ke kvalitě dvou kratších úkolů.Závěrečná esej - detaily1. Zvolte téma z oblasti studia počítačových her, které vás zajímá a ke kterému máte co říct.2. Najděte příslušnou akademickou literaturu. Ačkoli se vám možná zdá, že hry jsou nová a zatím chudá disciplina, není to úplně pravda. Věřím, že k jakémukoli zvolenému tématu literaturu najdete. Vaším úkolem je vstoupit do dialogu s existujícím výzkum na dané téma. Schopnost vyhledat literaturu a shrnout ji je důležitou složkou hodnocení eseje.3. Zdroje jsou následující:a. Odborné časopisy: i. Gamestudies.org (online) ii. eLudamos.org (online) iii. Games and Culture (v databázi SAGE) iv. New Media & Society, Television & New Media (mají také hodně článků o hrách)b. Databáze článků dostupné přes elektronické služby knihovny - zejména EBSCOhost - má vlastní vyhledávač a slušný výběr titulů.c. Knihy: v knihovně je relativně slušný výběr literatury.d. Pokud píšete o tématu, které se týká her, ale nikoli jejich specifik jako média, můžete čerpat z literatury k jiným tématům. Např. pokud píšete o překladu počítačových her, vaším zdrojem může být literatura o překladu anime.4. Práce může mít různou formu standardních akademických podžánrů: teoretický článek, sumarizace literatury, minivýzkum (např. obsahová analýza hry, etnografický, tj. rozhovory či dotazníky s hráči), komparace, polemika s existující literaturou.5. Při zpracování se řiďte obecnými pokyny, které jsou v dokumentu Pokyny k práci" - https://docs.google.com/document/d/1SrBEDci86Y_j5ZrWJ5rg5PweNwLwB0yxDpSHWxLKshc/edit?usp=sharing6. Rozsah je cca 8 normostran, v případě témat, která vyžadují dlouhé popisné pasáže, může být více. Aktuální termíny, plán a úkoly na ZS 2014 jsou v tomto dokumentu:https://docs.google.com/document/d/1FRyvBhtRWc0kiDroY5SURko93NhqLGg5VYx5_6KDO4o/edit?usp=sharing Plán předmětu:1. Úvod 2. Historie počítačových her POVINNÁ: Gettler, J. The First Video Game? http://www.bnl.gov/bnlweb/history/higinbotham.aspDonovan, T. 2010. Replay: The History of Video Games. Lewes: Yellow Ant.Williams, D. 2006. A Brief Social History Of Gameplay. In in Vorderer, P. - Bryant, J. (eds.) Playing Video Games: Motives, Responses, and Consequences. New Jersey: Lawrence Erlbaum. dmitriwilliams.com/WilliamsSocHist.docLevy, S. 1984. Hackers. New York: Double Day.Poole, S. 2004. Trigger Happy. London: Fourth Estate.Kirkpatrick, G. (2012). Constitutive Tensions of Gaming’s Field: UK gaming magazines and the formation of gaming culture 1981-1995. Game Studies, 12(1).Hry: Spacewar!, Pong, Zork, Knight Lore, Super Mario Bros, 3D Death Chase, Doom, RuneScape. 3. Co je to hra? Formování herních studií POVINNÁ: Frasca, G. 2003. Simulation versus Narrative: Introduction to Ludology. In Video/Game/Theory. Edited by Mark J.P. Wolf and Bernard Perron, http://www.ludology.org/articles/VGT_final.pdfHuizinga, J. 2000. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin.Caillois, R. 1998. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon.Bogost, I. 2006. Comparative Video Game Criticism. In Games And Culture 2006 1:41.Bogost, I. 2009. Videogames Are A Mess. http://www.bogost.com/writing/videogames_are_a_mess.shtmlFrasca, G. 2003. Ludologists love stories, too: notes from a debate that never took place.
Literatura
Aktuální informace, plán a termíny pro ZS 2014 jsou v tomto dokumentu:https://docs.google.com/document/d/1FRyvBhtRWc0kiDroY5SURko93NhqLGg5VYx5_6KDO4o/edit?usp=sharing AARSETH, Espen J. Cybertext: perspectives on ergodic literature. Baltimore, Md: Johns Hopkins University Press, 1997. ISBN 0801855780. (s. 25-75)BOGOST, Ian. Persuasive games: the expressive power of videogames. Cambridge, MA: MIT Press, 2007. ISBN 9780262026147. (s. 28-56)CALLEJA, Gordon. In-game. From immersion to incoporation. Cambridge, MA: MIT Press, 2011. ISBN 9780262294546 (s. 1-46)CONSALVO, Mia. Cheating: Gaining Advantage in Videogames. Cambridge, MA: MIT Press, 2009. ISBN 9780262513289.JUUL, Jesper. Half-real: Video Games Between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge, MA: MIT Press, 2005. ISBN 9780262101103.KERR, Aphra. The business and culture of digital games: gamework/gameplay. London: SAGE, 2006. ISBN 1412900476. (s. 44-66)SICART, Miguel. Defining Game Mechanics. Game Studies [online]. 2008, roč. 8, č. 2. Citováno 27. 7. 2012. Dostupné z: <http://gamestudies.org/0802/articles/sicart>.SICART, Miguel. The Ethics of Computer Games. [online]. Cambridge, MA: MIT Press, 2009. Citováno 29. 1. 2012. ISBN 9780262255134. (s. 1-20)ŠVELCH, Jaroslav. Bílá místa na mapě herního designu: Rozhovor s Jakubem Dvorským a Jaroslavem Kolářem. Iluminace. 2012, roč. 24, č. 2, s. 89-96. ISSN 0862-397X.ŠVELCH, Jaroslav. Co nám říká hra: Teoretické a metodologické přístupy k počítačové hře jako expresivnímu médiu. Iluminace. 2012, roč. 24, č. 2, s. 33-48. ISSN 0862-397X.ŠVELCH, Jaroslav. Hra pro více hráčů: Herní studia a interdisciplinarita. In SUWARA, Bogumila - HUSÁROVÁ, Zuzana. eds. V sieti strednej Európy: nielen o elektronickej literatúre. Bratislava: SAP a Ústav svetovej literatúry SAV, 2012, s. 125-141. ISBN 978-80-8095-076-7.ŠVELCH, Jaroslav. Počítačové hry a jejich místo v mediálních studiích. Pražské sociálně vědní studie. 2007, č. MED-009, s. 1-66.TAYLOR, T. L. The Assemblage of Play. Games and Culture [online]. 2009, roč. 4, č. 4. Citováno 26. 11. 2012, s. 331-339. ISSN 1555-4120, 1555-4139.
Garant
Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.