Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané kapitoly kulturálních studií (JJM227)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM227 - Vybrané kapitoly kulturálních studií, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je představit disciplínu kulturální studia tak, aby studenti pochopili, o jaký obor se jedná a aby se podařilo odstranit první dojem vágnosti, neurčitosti a nejasnosti, který jej obvykle provází. Dalším cílem je ukázat prospěšnost perspektivy kulturálních studií pro studium médií jakožto komplexní mediální kultury tvořené napětím mezi jednáním těch, kteří mediální texty tvoří a těch, kteří je konzumují. Kurz ukazuje, jak se v tomto napětí ustavuje i rozmělňuje moc spojená s dominantními pozicemi ve společnosti, z nichž pochází a k nimž vede. 

Sylabus

19.2. Seznámení s kurzem, jeho pravidly a sylabem 26.2. Kulturální studia: definice, počátky, klasikovéTurner, Graeme. British Cultural Studies. An Introduction. 2. vyd. London: Routledge. 1996. 258 s. ISBN 978-0415129305 5.3. Kulturální studia: definice, počátky, klasikové II Hall, Stuart. Encoding Decoding. Pp. 128-139 in Stuart Hall, Dorothy Hobson, Andrew Loewe, Paul Willis (eds.), Culture, Media, Language. New Ed edition. London: Routledge. 2006 (1980).  320 s. 978-0415079068Hall, Stuart. (1980) Cultural Studies: Two Paradigms. Media, culture and society, (2):57-72. 12.3. Struktura útočí: text, ideologie, hegemonie Kultura vrací úder: aktivní publika, subkultury, sémiotická demokracieAng, Ian. (1985) Watching Dallas. New York: Methuen & Co. Ltd. 19.3 Kultura vrací úder: aktivní publika, subkultury, sémiotická demokracie Garnham, Nicholas. Political Economy and Cultural Studies: Reconciliation or Divorce? Critical Studies in Mass Communication. 1995, vol. 12, no. 1, s. 62-72. ISSN 1529-5036.Grossberg, Lawrence (1995) Cultural Studies vs. Political Economy: Is Anybody Else Bored with this Debate? Critical Studies in Mass Communication. 1995, vol. 12, no. 1, s. 72-82. ISSN 1529-5036. 26.3. Spor kulturálních studií s politickou ekonomií Storey, John. 2010. Cultural Studies and the Study of Popular Culture. Edinburgh: Edinburgh University Press. 2.4. Debata o kulturním průmyslu a populární kultuře Tomlinson, John. Cultural Imperialism. 1. vyd. Baltimore: John Hopkins University Press. 1991. 224 s. ISBN 978-0861877515 9.4. Debata o kulturním imperialismu van Zoonen, Lisbet. Entertaining the Citizen. 1. vyd. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. 192 s. ISBN 978-0742529076 16.4. Samostatná četba 23.4 Průběžný test z literatury 30.4. Debata o kulturním občanství Neiger, Motti - Mayers, Oren - Zandberg, Eyal. On Media Memory. Collective Memory in New Media Age. 1. vyd. London: Palgrave Macmillan. 2011. 320 s. ISBN 978-0230275683 7.5. Debata o kulturní a kolektivní pamětiJenkins, Henry - Carpentier, Nico (2013) Theorizing participatory intensities: A conversation about participation and politics. Convergence, 19(3): 265-286. 14.5 Debata o kulturní participaci, jednání (agency) a nových médiích Creeber, Glen. 2009. Digital Culture: Understanding New Media. Maiddenhead: McGraw-Hill.

Literatura

Povinná literaturaLewis, Jeff. Cultural Studies. The Basics. 2. vyd. London: Sage. 2008. 456 s. ISBN  978-1412922302 - kapitoly 5, 8X Turner, Graeme. British Cultural Studies. An Introduction. 2. vyd. London: Routledge. 1996. 258 s. ISBN 978-0415129305 - celá publikaceX Hall, Stuart. Encoding Decoding. Pp. 128-139 in Stuart Hall, Dorothy Hobson, Andrew Loewe, Paul Willis (eds.), Culture, Media, Language. New Ed edition. London: Routledge. 2006 (1980).  320 s. 978-0415079068X Hall, Stuart. (1980) Cultural Studies: Two Paradigms. Media, culture and society, (2):57-72.X Fiske, John. Television Culture. 2. vyd. London: Routledge. 2010. 424 s. ISBN 978-0415596473 - kapitoly 1, 5, 6, 12, 16Ang, Ian. (1985) Watching Dallas. New York: Methuen & Co. Ltd. - kapitoly 2, 3Garnham, Nicholas. Political Economy and Cultural Studies: Reconciliation or Divorce? Critical Studies in Mass Communication. 1995, vol. 12, no. 1, s. 62-72. ISSN 1529-5036.Grossberg, Lawrence (1995) Cultural Studies vs. Political Economy: Is Anybody Else Bored with this Debate? Critical Studies in Mass Communication. 1995, vol. 12, no. 1, s. 72-82. ISSN 1529-5036.Adorno, Theodor. The Culture Industry: Selected Essays on Mass Culture. 1. přeprac. vyd. London: Routledge. 2001. 210 s. ISBN 9780415253802. - kapitola 3X Jenkins, Henry - Green, Joshua - Ford, Sam. Spreadable Media.  1. vyd. New York: NYU Press. 352 s. ISBN 978-0814743508 - Introduction, kapitoly 3, 4Tomlinson, John. Cultural Imperialism. 1. vyd. Baltimore: John Hopkins University Press. 1991. 224 s. ISBN 978-0861877515 - kapitoly 1, 2X van Zoonen, Lisbet. Entertaining the Citizen. 1. vyd. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. 192 s. ISBN 978-0742529076 - kapitoly 1, 4, 7 Neiger, Motti - Mayers, Oren - Zandberg, Eyal. On Media Memory. Collective Memory in New Media Age. 1. vyd. London: Palgrave Macmillan. 2011. 320 s. ISBN 978-0230275683 - Editors´ Introduction, kapitola 17X Curran, James - Fenton, Natalie - Freedman, Des. Misunderstanding the Internet. 1. vyd. London: Routledge. 2012. 208 s. ISBN 978-0415579582. - kapitoly 2, 3Livingstone, Sonia - Couldry, Nick - Markham, Tim. Media Consumption and Public Engagement. 1. vyd. London: Palgrave Macmillan. 2010. 264 s. ISBN 978-0230247383 - kapitoly 1, 2McGuigan, Jim. Cultural Populism. 1 vyd. London: Routledge. 1992. - kapitoly 1, 4X McRobbie, Angela. Aktuální témata kulturálních studií. 1. vyd. Praha: Portál. 2006. 240 s. ISBN 978-8073671563 - kapitola "Stuart Hall a invenčnost kulturálních studií"Storey, John. 2010. Cultural Studies and the Study of Popular Culture. Edinburgh: Edinburgh University Press. - kapitola 1, 7 Doplňující studijní literatura pro zvláště motivované studenty (nepovinné)Pickering, Michael. Research Methods for Cultural Studies. Edinburgh: Edinburgh University Press. 2008. 256 s. ISBN 978-0748625789Storey, John. Culture and Power in Cultural Studies. Edinburgh: Edinburgh University Press. 2010. 216 s. ISBN 978-0748640157.Grossberg, Lawrence. Cultural Studies in the Future Tense. Durham: Duke University Press. 2010. 372 s. 978-0822348306Riegert, Kristina. Politicotainment. Television´s Take on the Real. New York: Peter Lang Publishing. 2007. 296 s. ISBN 978-0820481142Žižek, Slavoj (2012) Mapping Ideology. London: Verso.Creeber, Glen (2008) Digital Culture: Understanding New Media. London: Open University Press.Tomlinson, John (2001) Cultural Imperialism: A Critical Introduction. New York: Continuum. Booth, Paul (2010) Digital Fandom: New Media Studies (Digital Formations). New York: Peter Laang Publishing.Schäfer, Mirko Tobias Bastard Culture! (2014) How User Participation Transforms Cultural Production. Amsterdam: University of Amsterdam Press.Babe, Robert E. (2010) Cultural Studies and Political Economy: Toward a New Integration. Lanham: Lexington Books. McGuigan, Jim (1992) Cultural Populism. London: Routledge.Hall, Gary - Birchall, Caire (2006) New Cultural Studies: Adventures in Theory. Edinburgh: Edinburgh University Press. Speciální literatura pro zvláště zoufalé studenty (nepovinné)Berger, Arthur A. Cultural Critisism. A Primer of Key Concepts. 1. vyd. London: Sage. 1995. 216 s. ISBN 978-0803957343

Požadavky

Úvodní informacePodmínkou absolvování předmětu je získání alespoň 30 bodů v rámci třístupňového vyhodnocení získaných poznatků. Průběžný test z literatury: max. 20 bodůZávěrečný esej: max. 20 bodůZávěrečný písemný test:  max. 30 bodů Celkový dosažený počet bodů v rámci tří stupňů:70-61: výborně60-41: velmi dobře40-30: dobře29 a méně: neprospěl/a Průběžný test z literatury: popis a požadavkyPrůběžný test z literatury obsahuje čtyři pojmy ze zadané literatury. Literatura zadaná k průběžnému testu je v seznamu literatury označena symbolem X. Úkolem studentů je: 1) vysvětlit význam pojmu, 2) určit titul, z něhož pojem pochází a jeho autora.  Závěrečný esej: popis a požadavkyV závěrečném eseji student propojí dvě vybrané monografie ze seznamu literatury (dle vlastního výběru) do odborného textu, který se soustřeďuje na výklad toho, jaká je mezi publikacemi souvislost (odporují si, podporují se, navazují na sebe, etc.) Všechny teze je třeba podepřít argumenty. V závěrečném eseji je nutné pracovat s bibliografickými odkazy v textu a závěrečným seznamem literatury za textem, vše podle částí I a II následujícího vzoru: http://medialnistudia.cz/pro-autora/autorsky-manual/Esej se odevzdává v této formální podobě: délka max. 750-1000 slov; písmo vel. 12, Times New Roman, řádkování 2. Esej se odesílá emailem na adresu irena.reifova@fsv.cuni.cz nejpozději do 22.5. 2015, 24:00 Závěrečný test: popis a požadavkyZávěrečný test obsahuje třicet otázek/zadání odvozených z témat zahrnutých v sylabu, rozpracovaných v seznamu studijní literatury a odpřednášených v rámci přednášek. Otázky jsou uzavřené nebo polouzavřené. Za chybně zodpovězené otázky se body neodečítají. Správně vyřešená otázka je hodnocena 1 bodem, chybně/nedostatečně vyřešená otázka je hodnocena 0 body. Termíny závěrečných testůTermíny jsou uvedeny v SISu:21.5. místnost 14, 10-11.204.6., místnost 14, 10-11.2018.6., místnost 14, 12-13.20 Termín odevzdání esejůEsej se odesílá emailem na adresu irena.reifova@fsv.cuni.cz nejpozději do 22.5. 2015, 24:00

Garant

Irena Reifová