Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do vizuální komunikace (JJM245)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM245 - Úvod do vizuální komunikace, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je poskytnout obecnou orientaci v oblasti odborné reflexe média obrazu a osvojit si základní postupy analýzy vizuálních reprezentací.

Sylabus

Sylabus:1. Vizuální kultura. Co je to a proč ji studovat?- potřeby, vznik a cíle oboru- společenský a filosofický kontext rozvoje oboru- současné podoby vědy o obraze- klíčová témata a autoři2. Reprezentace. Znak. Simulakrum.- co vše a jak lze zobrazit?- obraz jako znak- obrat k obrazu- nadvláda vidění3. Obrazová analýza I.- sémiotická analýza- praktické cvičení4. Obrazová analýza II.- obsahová analýza- praktické cvičení5. Fotografie - obrazy pravdy?- rozvoj technických obrazů- fotografie jako sociální aktér- válečná pornografie6. Vizuální hybridita- komiks a graffiti: když slovo a text tvoří jeden celek- hyperikony a virtuální prostor- ontologie obrazu v digitálním prostředí7. Zobrazování neviditelného- cultural wars- koloniální a postkoloniální vidění- obrazová konstrukce genderu8. Obraz města a veřejného prostoru- mentální obraz města- městský palimpsest- chodec ve městě- psychogeografie9. Archiv, paměť, obsese- muzea a památníky- Nachleben- obsese modernitou- digitální archiv10. Současné umění v reakci na populární vizuální kulturu- galerijní exkurze11. Grafický design a vizuální kultura- setkání s hostem12. Závěrečné prezentace studentů - krátká prezentace tématu seminární práce a odevzdání recenze zvolené výstavy 

Literatura

Literatura:AUMONT, Jacques (2005): Obraz. Praha: AMU. S. 5-9; 73-109; 175-190.BARTHES, Roland (2004): Rétorika obrazu in: CÍSAŘ, Karel (ed.): Co je fotografie? Praha: Herrman & synové. S. 51-62.BENJAMIN, Walter (1979): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti in Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon. S. 17-47.BERGER, John (1972): Ways of Seeing. London: Pinguin Books. 166 s.BRYSON, Norman; HOLLY, Ann Michael, MOXEY, Keith (eds.) (1994): Visual Culture: Images and Interpretation. Wesleyan: Wesleyan University Press. S. 272-302; 302-325; 325-347.CARTWRIGHT, Lisa; STURKEN, Marita (2009): Studia vizuální kultury. Praha: Portál. S 19-45; 271-304; 313-341; 391-412.ELKINS, James (2003): Visual Studies: A Skeptical Introduction. New York: London: SAGE. 230 s.HALL, Stuart (ed.) (2001): Representation: Cultural representations and Signifying Practices. New York: London: SAGE. S. 1-11; 12-65.JENKS, Chris (ed.) (1995): Visual Culture. London: New York: Routledge. S. 1-26; 77-96; 218-238.MIRZOEFF, Nicholas (2012): Úvod do studia vizuální kultury. Praha: Academia. 320 s.MITCHELL, W. J. T.  (1994): Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: University of Chicago Press. S. 1-83; 371-417.SMITH, Marquard (2008): Visual Culture Studies. Interview with Key Thinkers. New York: London: SAGE. S. 1-17;17-33; 166-182; 182-189; 189-206; 206-229.VAN LEEUWEN, Theo, JEWITT, Carey (eds.) (2001): Handbook of Visual Analysis. New York: London: SAGE. S. 10-35; 92-119.  Doporučená literaturaAUGÉ, Marc (1999): Antropologie současných světů. Brno: Atlantis. 128 s.BAUDRILLARD, Jean (2001): Dokonalý zločin. Olomouc: Periplum. 180 s.BELTING, Hans (2000): Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta. 244 s.ČENĚK, David; PORYBNÁ, Tereza (eds.) (2010): Vizuální antropologie: kultura žitá a viděná. Červený Kostelec: Nakladatelství Pavel Merkvart. 332 s.DIDI-HUBERMAN, Georges (2008): Před časem. Brno: Barrister & Principal. 277 s.DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix: Tisíc plošin. Praha: Herrman & synové. 585 s.DERRIDA, Jacques (1999): Gramatológia. Bratislava: Archa. 314 s.ECO, Umberto (2006): Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo. 367 s.ECO, Umberto (2009): Teorie sémiotiky. Praha: Argo. 440 s.FILIPOVÁ, Marta; RAMPLEY, Matthew (eds.) (2007): Možnosti vizuálních studií: obrazy, texty, interpretace. Brno: Barrister & Principal. 254 s.FLUSSER, Vilém (1994): Za filosofii fotografie. Praha: Hynek. 75 s.FOUCAULT, Michel (2002): Archeologie vědění. Praha: Herrman & synové. 318 s.GOFFMANN, Ervin (1999): Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon. 247 s.GOODMAN, Nelson (2007): Jazyky umění. Praha: Academia. 213 s.GROENSTEEN, Thierry (2005): Stavba komiksu. Brno: Host. 218 s.HÁJEK, Václav (2011): Jak rozpoznat odpadkový koš. Praha: Nakladatelství Labyrint. 148 s.KESNER, Ladislav (2005): Vizuální teorie. Praha: H &H. 372 s.LACAN, Jacques (1949, 1977): The Mirror-phase as Formative of the Function of the I as Revealed in Psychoanalytic Experience. July 17th 1949. In: Écrits, a selection. London: Tavistock.LÉVY, Pierre (2000): Kyberkultura. Praha: Karolinum. 229 s.LYNCH, Kevin (2004): Obraz města. Ivana Hexnerová: Bova Polygon. 202 s.MCCLOUD, Scott (2008): Jak rozumět komiksu. Praha: BB/art. 216 s.MIETZNER, Ulrike, MEYER, Kevin; PEIM, Nick (eds.) (2005): Visual History: Images of Education. Bern: Peter Lang AG. 267 s.MITCHELL, W. J. T. (1987): Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: University of Chicago Press. 226 s.MITCHELL, W. J. T. (2005): What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. Chicago: University of Chicago Press. 379 s.PANOFSKI, Erwin (1981): Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon. 372 s.PETRÁŇ, Tomáš (2011): Ecce homo: esej o vizuální antropologii. Pardubice: Univerzita Pardubice. 201 s.PETŘÍČEK, Miroslav (2009): Myšlení obrazem. Praha: Herrman & synové. 201 s.SAUSSURE, Ferdinand de (1989): Kurz obecné lingvistiky. Praha: Odeon. 467 s.SONTAG, Susan (2002): O fotografii. Brno: Barrister & Principal. 181 s.SONTAG, Susan (2011): S bolestí druhých před očima. Praha: Paseka. 120 s.STOCCHETTI, Mario; KUKKONEN, Karin (eds.) (2011): Images in Use. Amsterodam: Philadelphia: John Benjamin Publishing Company. 291 S.SZTOMPKA, Piotr (2007): Vizuální sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství. 168 s. 

Požadavky

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Jeho získání je podmíněno odevzdáním seminární práce, reflektující aktuální fenomén současné vizuální a populární kultury za použití relevantní odborné literatury. Téma je dopředu konzultováno s vyučujícím a první výstupy práce jsou představeny během závěrečného setkání. Rozsah práce čítá 10 NS (70%). Student je v průběhu semestru povinen odevzdat recenzi zvolené výstavy, jejíž výběr, související s obsahem kurzu, je taktéž dopředu konzultován s vyučujícím. Rozsah recenze čítá 3 NS (30%).

Garant

Mgr. Andrea Průchová

Vyučující

Mgr. Andrea Průchová