Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Mediální tvorba (JJM254)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM254 - Mediální tvorba, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámení s žurnalistickou tvorbou a jazykovými předpoklady pro tutu tvorbu.

Sylabus

1.Znak jako projev sémiotické funkce. Soubory znaků jako sémiotické kódy: syntax, sémantika a pragmatika. Jazyky jako nejvíce kodifikačně zpracované sémiotické kódy. Mladogramatická typologie: západoslovanský jazyk, strukturalistická a funkcionalistická typologie: flexivní jazyk. Ferdinand de Saussure a Pražský lingvistický kroužek. Rovinný model jazykového systému. Útvary národního jazyka a jejich mediální charakteristiky.2.Jazyk mluvený a jazyk psaný, Pravidla pravopisu, historie a současnost proměn pravopisné kodifikace. Prognostické představy o vývoji spisovnosti, klasická a síťová media a jejich vliv na spisovnost. Dominantní postavení languové lingvistiky ve strukturalismu a funkcionalismu a pragmatický obrat. 3.Fenomenologické pojetí řečového aktu (Edmund Husserl), řečová hra (Ludwig Wittgenstein). Lokuční, ilokuční a perlokuční akt (John Langshaw Austin) a přechod od pravdivostních podmínek k podmínkám komunikační úspěšnosti. Felicity conditions a pragmatický obrat. 4.Valenční syntax, nadvětná syntax, textová syntax a textová věda. Opakování funkční stylistiky, její uplatňování a rozvoj v oborech language planning a language management. Jazyková kultura a kultura jazykových projevů v pojetí Pražského lingvistického kroužku a její vývoj do současnosti.5.Uplatňování kooperačního principu v podmínkách komunikační úspěšnosti. Rozdíl mezi pravidlem a maximou. Giceovy konverzační maximy (kvantity, kvality, relevance a způsobu) a konverzační implikatury. Leechovy maximy zdvořilosti (taktu, ocenění, skromnosti, shody a kontaktu). Kooperační princip v klasických a síťových médiích. 6.Lingvistické interdisciplíny jako nezbytný zdroj poznatků pro mediální pracovníky: sociolingvistika, psycholingvistika, neurolingvistka, matematická lingvistika, algebraická lingvistika, strojový překlad a konverzační analýza. Textové vzorce, narativy, intertextualita a hypertextualita v rámci české enkulturace.7.Výběr a řazení zpráv - kritéria, relevance, systém rozhodování + práce s titulkyPráce s aktuálním zpravodajstvím 8.Editace, práce s textem - přípustné a nepřípustné zásahy, role editora + praktické příklady 9.Práce se zdroji - ověřování, sdělování, utajené zdroje, oficiální a neoficiální údaje + odpovědnost novináře, etika atd.Doporučená četba: Ariel Levy - Trial by Twitter, The New Yorker, August 5 2013 10.Investigativní žurnalistika - postupy, metody, příklady + nezávislost novináře, médiaDoporučená četba: Jaroslav Kmenta - Superguru BártaDoporučená četba:  Jane Mayer, A Word from Our Sponsor, The New Yorker, May 27 2013 11.Rozhovor a reportáž - zásady vedení rozhovorů, příprava, autorizace atd. + základní zásady při práci na reportáži12.Komentáře - názorová žurnalistika, problémy předpojatosti, výběru autorů, znalosti tématu apod.

Literatura

Literatura viz sylabus. a dále:BĚLOHRADSKÝ, Václav. Společnost nevolnosti: eseje z pozdější doby. 3. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2014. 369 s. ISBN 978-80-7419-167-1.BURNS, Lynette Sheridan. Žurnalistika: [praktická příručka pro novináře]. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 186 s.JIRÁK, Jan - ŠOLTYS, Otakar - NEKVAPIL, Jiří. Jazyk ve společenském kontextu: základy jazykovědy pro studenty sociálních věd. 2. dopl. vyd. Praha: Karolinum, 1996. 102 s. ISBN 80-7184-210-9.MCCHESNEY, Robert Waterman. Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. 1. české vyd. Všeň: Grimmus, 2009. 140 s. ISBN 978-80-902831-2-1.OSVALDOVÁ, Barbora - HALADA, Jan (eds.). Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozšířené vyd. Praha: Libri, 2007. 263 s. ISBN 978-80-7277-266-7.OSVALDOVÁ, Barbora - NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ Alice (eds.). Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 195 s. ISBN 978-80-246-1684-1.OSVALDOVÁ, Barbora (ed.). O komentáři, o komentátorech: kolektivní monografie k žánru. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2013. 109 s. ISBN 978-80-246-2237-8.OSVALDOVÁ, Barbora et al. Zpravodajství v médiích. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 144 s. ISBN 978-80-246-1899-9.SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné jazykovědy. Praha: Odeon, 1989. 467 s.

Garant

doc. PhDr. Barbora Osvaldová

Vyučující

Robert ČásenskýPhDr. Otakar Šoltys, CSc.