Předmět Úvod do vizuální metodologie (JJM283)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM283 - Úvod do vizuální metodologie, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je seznámit studenty s možnostmi kritické analýzy obrazů. Důraz je kladen na praktické dovednosti. Studenti budou aplikovat konkrétní metody analýzy na vybrané novinářské fotografie. Přínosem kurzu tak může být rozvoj vizuální gramotnosti studentů a současně kurz umožní studentům přípravu metodologické části jejich diplomové práce.
Sylabus
1. Představení základní terminologie: metodologie, metodika, metoda. Kvalitativní a kvantitativní výzkum.2. Specifika vizuální metodologie, vizuální kultura, vizuální gramotnost, způsoby vidění.3. Čtení obrazu, obsah obrazu, účinky obrazu.4. Obsahová analýza obrazu - kvantitativní a kvalitativní přístup.5. Praktická hodina - prezentace studentů.6. Sémiotická analýza obrazu.7. Praktická hodina - prezentace studentů.8. Sociálně sémiotická analýza obrazu.9. Praktická hodina - prezentace studentů.10. Diskurzní analýza, psychoanalýza, hermeneutická analýza obrazu.11. Praktická hodina - prezentace studentů.12. Smíšené metody výzkumu obrazů
Literatura
BARTHES, Roland. Rétorika obrazu. In Císař, Karel. Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004. Pp. 51-62.HALL, Stuart. Representation: cultural representation and signifying practices. London: Open University Press, 2003.KRESS, Gunther a Theo VAN LEEUWEN. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.MITCHELL, Claudia. Doing visual research. Los Angeles: Sage, 2011.MITCHELL, W.J.T. Picture Theory. Chicago: University of Chicago Press, 1995.OCHRANA, František. Metodologie sociálních věd. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013.PROSSER, Jon. Image-based research: a sourcebook for qualitative researchers. Bristol: Falmer Press, 1998.ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. Los Angeles: Sage, 2012.SMITH, Ken. Handbook of visual communication research: theory, methods, and media. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2005.SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie: fotografie jako výzkumná metoda. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007.TAGG, John. The disciplinary frame: photographic truths and the capture of meaning. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009.TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010.STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009.VAN LEEUWEN, Theo a Carey JEWITT. Handbook of visual analysis. London: Sage Publications, 2002.
Požadavky
Splnění předmětu je podmíněno dvěma úkoly:1. Vypracování praktického úkolu. Studenti si vyberou jednu z metod analýzy obrazu a aplikují ji na novinářskou fotografii. Výsledky budou prezentovat na přednášce.2. Závěrečný test prokazující základní znalosti probrané látky.
Garant
Mgr. Jana Teplá
Vyučující
Mgr. Jana Teplá