Předmět Média a technické obrazy (JJM284)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu JJM284 - Média a technické obrazy, Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je zvýšení povědomí o nejrozšířenějších vizuální formách v médiích, fotografie, a zvýšení vizuální gramotnosti posluchačů. Cílem předmětu Média a technické obrazy je seznámení studentů se základními texty fotografické teorie doplněné ukázkami relevantních děl z dějin fotografie. Výsledkem by mělo být hlubší pochopení charakteristik fotografického média, filozofických problémů vázaných na toto médium a prohloubení obecné vizuální gramotnosti posluchačů.
Sylabus
Tematické okruhy1. týden: Perspektiva - vývoj moderního vidění2. týden: Tradiční vs. technické obrazy3. týden: Nová vizualita4. týden: Technická média a temporalita5. týden: Vizualita v digitální éra6. týden: Sémiotika a znakovost7. týden: Studentská reflexe I.8. týden: Realita - inscenace - virtualita9. týden: Vizuální násilí - válečná pornografie10. týden: Technologický determinusmus11. týden: Limity fotožurnalismu - paparazzi12. týden: Nová média - trendy - fotografie13. týden: Studentská reflexe II.
Literatura
LiteraturaDIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna: esej o spadlé draperii. Vyd. 1. Praha: Agite/Fra, 2009, 211 s. ISBN 978-80-86603-80-3.BERGER, John. O pohledu. Vyd. 1. Praha: Agite/Fra, 2009, 225 s. ISBN 978-80-86603-81-0.BORECKÝ, Felix. Rozum, nerozum a přesvědčivost obrazů. Vyd. 1. Praha: Togga, 2011, 286 s. ISBN 978-80-87258-73-6.ELKINS, James. Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 214 s. ISBN 978-80-200-1509-9.ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2009, 245 s. ISBN 978-80-246-1672-8. ZUROMSKIS, Catherine. Snapshot photography: The lives of images. Cambridge: MIT Press, 2013, 358 s. ISBN 978-0-262-01929-3.PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2009, 201 s. ISBN 978-80-87054 18-5.MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012.ELKINS, James. What photography is. New York: Routledge, 2011.STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009, 471.ANDĚL, Jaroslav. Myšlení o fotografii. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012, 462 s. ISBN 978-80-7331-235-0.BARTHES, Roland. Světlá komora. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1994. ISBN 80-7115-081-9BATCHEN, Goeffrrey. Burning with Desire. 1st ed. Cambridge Mass.: The MIT Press, 1999. ISBN 0-262-02427-6BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. 1. vyd. Praha: Odeon, 1979.CÍSAŘ, Karel (ed.). Co je to fotografie? 1. vyd. Praha: Herrmann & synové, 2004.FINEMAN, Mia. Faking it: manipulated photography before Photoshop. New York: Metropolitan Museum of Art, c2012, xvi, 280 s. ISBN 978-0-300-18501-0.EVANS, J., HALL, S.: Visual Culture: the reader. 3. vyd. London: SAGE Publications, 2002. ISBN 0-7619-6248-4FLUSSER, Vilém. Za filozofii fotografie. 1. vyd. Praha: Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-XFLUSSER, Vilém. Do universa technických obrazů. 1. vyd. Praha: OSVU, 2001. ISBN 80-238-7569-8FLUSSER, Vilém. Moc obrazu: Výběr filosofických textů z 80. a 90. let.1. vyd. Praha: Výtvarné umění, 1996.SCOTT, Clive. The spoken image : photography and language. London : Reaktion, 1999LISTER, Martin (ed.). The photographic image in digital culture. London ; New York : Routledge, 1995.SONTAGOVÁ, Susan. O fotografii. 1.vyd. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-4719GEFTER, Philip. Photography after Frank / essays by Philip Gefter New York : Aperture : c2009TAGG, John. The disciplinary frame : photographic truths and the capture of meaning / John Tagg. Minneapolis : University of Minnesota Press, c2009.WELLS, Liz. Photography : a critical introduction / Liz Wells New York : Routledge, 2004BATCHEN. Geoffrey. Each wild idea : writing, photography, history. Cambridge, Massachusetts : MIT Press, 2002Controverses : une histoire juridique et éthique de la photographie / Daniel Girardin ; Christian Pirker. Arles : Actes Sud ; Lausanne : Musée de l'Elysée, 2008ELKINS, James. Photography theory / edited by James Elkins New York ; London : Routledge, c2007KROUTVOR, Josef a Radim KOPÁČ. Fotografie jako mýtus: pocta černobílé fotografii a jejím tvůrcům. 1. vyd. Praha: Pulchra, 2013, 189 s. ISBN 978-80-87377-53-6.
Garant
Doc. Filip Láb, PhD.